Sidan 2 av 13 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 122

Ämne: Skyddskläder...

  1. #11
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Ett svart skinnställ är betydligt varmare än textil om det är soligt..
    ...men betydligt bättre på att hålla skydden på plats och att klara en marksyning (iaf så länge det inte är blött).
    Senast redigerat av Jåke den 2009-06-03 klockan 07:00.

  2. #12
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Det är nog klokt att inte slarva med klädseln även om det med stigande ålder blir allt jobbigare att komma i den. Riktiga handskar är en självklarhet.

  3. #13
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jag pallar inte med att ta på mig allt på morgonen varenda dag för en tur på 1,8 mil utan annan trafik. Vad jag använder är en lysande Fladen flytoverall med jobbkläderna under. På samma sätt som jag gjort under två års tid när jag kört eu-moped i 55-60 km/ tim till jobbet. Till overallen lågskor, hjälm och riktiga mc-handskar. Dumt jag vet men oerhört praktiskt.

    Jag känner mig själv och alternativet för mig blir att ta mopeden (vilket ju numera suger) eller bilen med dubbel bränsleförbrukning gentemot mc:n.

    Overallen: http://www.outdoorexperten.se/p-1169...erall-840.aspx

  4. #14
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det är ju upp till var och en hur man gör.

    Den som får lida sen är ju man själv, om man nu råkar ut för något oförutsett.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #15
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Flytoverall, är det vattenskoter du kör eller? =) Om du orkar ta på dig en sån kan du väl lika gärna byta ut den mot nåt som skyddar, tippar du i 90 med det där kan du lika gärna åka naken.

    Att ta på sig ett ryggskydd är väl inte så jobbigt? Skor måste man ju oxå ha och det är inte så mycket jobbigare med mc-kängorna än vanliga skor. Ryggskydd är nästan lika viktigt som hjälm, och det är lätt att tappa fötterna i en olycka. Var en snubbe som råkade komma utanför asfalten på E4 inte långt härifrån, pratade med en av dom som var först på plats. Föraren var vid medvetande och klar i huvet men saknade en sko, visade sig sedan att han även hade glömt en fot i skon som låg uppe på vägen..

    Men, ja, köra hoj är ju en kalkylerad risk i sig.

  6. #16
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    på SMCs hemsida kan man hitta information om säkerhet på MC med mera.

    Antalet dödade i trafiken ligger idag på 0.2 per 1000 för mc medan motsvarande siffra för bil är 0.1. Bollar man lite med statistiken kan man (i likhet med uppdrag granskning) dela in motorcyklar i supersport och övriga. 50% av de MC-åkare som omkommer åker supersporthoj och 50% övriga typer av mc. DVS kör du inte en supersporthoj har du identisk statistisk risk jämfört med de som kör bil*. Räknar man dödsfall + allvarliga skador skiljer sig inte statistiken nämnvärt överlag.

    Att MC åkare är oskyddade i en annan utsträckning är självklart då vidden av skyddsbur, bilbälte, airbags m.m. är vedertaget.

    Frågan man måste ställa sig är varför statistiken då ser ut som den gör? För att få svaret tror jag man måste se tillbaka ett antal år och jämföra dåtidens mc-åkare med dagen. Vad skiljer sig?

    Ur min uppfattning är det två saker som skiljer sig. Dels är det användande och omfattningen av säkerhetsutrustning och dels är det en medvetenhet om riskerna.

    Jag skulle vilja påstå att Utrustningen idag skyddar fler kritiska punkter på ett annat sätt. Nog för att hjälm lång tid varit vedertaget bland mcåkare men idag är även ryggskydd, mcställ med tillhörande skydd, Boots och handskar vedertagen skyddsutrustning.

    Medvetenheten av riskerna tror jag att vi till stor del har trafikskolorna att tacka för.

    kommentera och diskutera gärna. statistiken går att finna på

    http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1311

    * Jag vet att detta är en förenklad bild då man statistiskt även ska ta hänsyn till klassbredd m.m. ett viktigt antagande i modellen är att det är minst dubbelt så många som kör kategorin övrig mc gentemot supersporthoj. Utfallet kan naturligtvis bli så att alla mcåkare omkommer i lika stor utsträckning. Dock grundar jag mitt antagande på att jag tror det finns mer än dubbelt så många övriga motorcyklar jämfört med supersport. Skulle så vara fallet skulle ändå en snedvridning komma till favör för de som kör supersport.

  7. #17
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag slarvar aldrig. Är huvudet dumt får kroppen lida.

  8. #18
    Mc-Bosse
    Gäst
    Antalet dödade i trafiken ligger idag på 0.2 per 1000 för mc medan motsvarande siffra för bil är 0.1. Bollar man lite med statistiken kan man (i likhet med uppdrag granskning) dela in motorcyklar i supersport och övriga. 50% av de MC-åkare som omkommer åker supersporthoj och 50% övriga typer av mc. DVS kör du inte en supersporthoj har du identisk statistisk risk jämfört med de som kör bil*. Räknar man dödsfall + allvarliga skador skiljer sig inte statistiken nämnvärt överlag.
    Det var ju inte många alls. Så att strunta i byxor och ryggskydd när man glider till och från jobbet på sin customhoj i knappa 2 mil enkel på mycket glest trafikerade vägar ökar ju inte min olycksrisk nämnvärt. Den kanske t o m sjunker en aning?

    Statistik och åter statistik...

  9. #19
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Dock grundar jag mitt antagande på att jag tror det finns mer än dubbelt så många övriga motorcyklar jämfört med supersport. Skulle så vara fallet skulle ändå en snedvridning komma till favör för de som kör supersport.
    Du tar i för lite... "sporthojarna" som man kallar dem, eller klass 7-11 på försäkringsspråk är faktiskt bara runt 10-15% av kollektivet. Räkna på det...

    En annan liten intressant detalj i samband med skyddskläder, den kroppsdel som numera är mest utsatt för skador är benen. I 60-80% av alla olyckor finns det benskador... ska man tolka det som att där har vi alla som kör i skinnbyxor utan skydd i, eller gör skydden att skadorna flyttas?
    Senast redigerat av Jåke den 2009-07-10 klockan 11:17.

  10. #20
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Styret slår av lårbenen, med risk för att huvudpulsådern går sönder.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •