Sidan 6 av 13 FörstaFörsta ... 45678 ... SistaSista
Resultat 51 till 60 av 122

Ämne: Skyddskläder...

  1. #51
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Är det någon här som ramlar på någon affär som säljer svala skyddskläder i stora storlekar, så hör gärna av er här. Tack.
    Kanske slå en signal till vissa ökända klubbar. De brukar kunna ha rätt så fullvuxna pojkar där

    Jag funderar starkt på skyddsjackan som Mats la in bild på. Såg att Lelles har 15 % rabatt t o m söndag. Surfat lite och på bild så ser den ut som om det är ett riktigt bra skydd samt ganska smidig för landsvägsåkare.
    Det finns billigare men antingen verkar de vara snålare med skydd eller så ser de ut som en hel riddarutrustning. Någon som har testat lite olika och har åsikt om modeller för touring? Dvs smidighet samt säkerhet. Är inklippt Dainese den bästa ur dessa förutsättningarna så är det ingen tvekan. Kostar 2800 kr t o m söndag.

  2. #52
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Kanske slå en signal till vissa ökända klubbar. De brukar kunna ha rätt så fullvuxna pojkar där

    Jag funderar starkt på skyddsjackan som Mats la in bild på. Såg att Lelles har 15 % rabatt t o m söndag. Surfat lite och på bild så ser den ut som om det är ett riktigt bra skydd samt ganska smidig för landsvägsåkare.
    Det finns billigare men antingen verkar de vara snålare med skydd eller så ser de ut som en hel riddarutrustning. Någon som har testat lite olika och har åsikt om modeller för touring? Dvs smidighet samt säkerhet. Är inklippt Dainese den bästa ur dessa förutsättningarna så är det ingen tvekan. Kostar 2800 kr t o m söndag.
    För min del har jag inga problem med att jackan skulle vara obekväm eller hindrande på något vis. Har bara haft en annan modell tidigare. Det var en äldre jacka från KNOX, vilken klipptes sönder i samband med räddningsarbete vid min olycka. Den jackan var inte lika gedigen, enligt min bedömning. Dock gjorde den sitt jobb på ett förträffligt vis. Utan den kan jag tänka mig att jag hade kunnat få en hel del skador ytterligare. Hade inte ett blåmärke på bålen, där bröstskyddet fyllde sin funktion. Tycker att det låter som en bra investering i din egen säkerhet att satsa på den jackan eller någon liknande. Du får kolla och jämföra vilken modell du anser uppfylla dina krav på bästa vis. Kollade runt lite själv när jag skulle köpa nytt och fann att "man får vad man betalar för". Ett billigt alternativ är naturligtvis alltid bättre än ingenting alls. Vill dock själv inte snåla på utrustning som skyddar mig, utan köper så bra saker som jag anser mig ha råd med.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-02-24 klockan 12:01.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #53
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Det får bli en sådan.

    Jag tror starkt på konceptet. En rejäl skyddsjacka. Skalskydd efter väder. Kanske kevlartröja under vanlig sommarjacka de varmaste dagarna...

  4. #54
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Vad tror ni om de nya nackskydden som börjar ploppa upp på marknaden, typ neck brace. Nu har vi flera olika märken, men de verkar vara uppbyggda på samma sätt.

    Ser rätt obekvämt ut. Är det ngn som har provat ?
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  5. #55
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Vad tror ni om de nya nackskydden som börjar ploppa upp på marknaden, typ neck brace. Nu har vi flera olika märken, men de verkar vara uppbyggda på samma sätt.

    Ser rätt obekvämt ut. Är det ngn som har provat ?
    Jag har ett Neck Brace. Den billigare varianten för 2.500:-. Det som skiljer mot den dubbelt så dyra är materialvalet. Kolfiber i den dyrare varianten. Funktionen är densamma. Inga som helt problem med den, absolut inte obekväm. Noterade den dom första minuterna, sedan glömmer man helt bort den. Använder den alltid i samband med offroadkörning och ofta även på landsvägen. Antar att de liknande modeller som finns är likvärdiga. Inga problem att sätta på sig eller ta av den. Man lär sig snabbt hur den funkar.

    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-02-24 klockan 13:00.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #56
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Jag och frun provade biltemas. Den modellen passade oss inte alls. Den trycker i bakänden på hjälmen och man får fel huvud vinkel när man körde.
    Är det skillnad på neck brace?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #57
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Jag och frun provade biltemas. Den modellen passade oss inte alls. Den trycker i bakänden på hjälmen och man får fel huvud vinkel när man körde.
    Är det skillnad på neck brace?
    Den där produkten är någonting helt annat, absolut inte att jämföra med riktiga skydd. Naturligtvis bättre än inget....

    Har inga sådana problem med Neck Brace, ändå har jag en rätt extrem körställning när jag kör offroad. På landsväg kan svårligen tänka mig att någon ska kunna ha problem med tryck. Meningen är att skyddet ska stoppa de mest extrema böjningarna framåt och bakåt, utan att vara hindrande. Tycker att dom lyckats perfekt.
    Man började köra med dom i Dakarrallyt för några år sedan. Skulle nästan tro att det är obligatoriskt idag vid cross och endurokörning med någon form av skydd.

    Kolla hos Lelles och jämför olika modeller. Glöm inte att ta med din hjälm så att du kan testa hur de funkar ihop.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #58
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    När jag ser alla dessa skydd ,från topp till tå, har jag svårt att förstå hur vi kunde överleva förr. Vissa av oss i alla fall. Hjälmtvång fanns inte,även om de flesta av oss oftast körde med hjälm. Men det var inte alltid den kom på, om vi bara skulle till kiosken eller några kvarter bort.
    Jag pläderar inte mot hjälmtvång och skydd, försöker bara tänka efter hur det kändes då. Nu kan jag inte köra till affärn om jag inte hittar handskarna.
    Hjälm"tvånget" firar visst 35 års jubileum om någon månad.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  9. #59
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    När jag ser alla dessa skydd ,från topp till tå, har jag svårt att förstå hur vi kunde överleva förr. Vissa av oss i alla fall. Hjälmtvång fanns inte,även om de flesta av oss oftast körde med hjälm. Men det var inte alltid den kom på, om vi bara skulle till kiosken eller några kvarter bort.
    Jag pläderar inte mot hjälmtvång och skydd, försöker bara tänka efter hur det kändes då. Nu kan jag inte köra till affärn om jag inte hittar handskarna.
    Hjälm"tvånget" firar visst 35 års jubileum om någon månad.
    Det var en och annan som gick åt förr, som kanske skulle klarat sig med bättre utrustning. Själv åkte jag på semester till Danmark i en vecka iklädd skinnjacka, jeans, handskar och hjälm. På fötterna var det gympadojor som gällde. Regnställ var inte att tänka på och ett billigt tält för 99:- från OK fick duga som natthärberge.

    Det var enklare förr! ;D
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #60
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Det var oxå betydligt mindre trafik förr.

    Om jag ser till mig själv så har jag tidigare konstant vägrat motorcykel och sagt på skämt att jag inte skall ha MC-kort så länge det inte finns bälte på MC. Dvs jag syftar på säkerhet.
    Förra året så bestämde jag mig för att ta kortet. Anledningen är att jag gjorde en jämförelse med min pedaldrivna tvåhjuling. Jag motionscyklar alltså med racer. Och här har jag toppat ner för hallandsåsen i 74 km/h.... Och då pratar vi inte om någon skyddsutrustning mer än en liten frigolitbit längst upp på knoppen.
    74 km/h är man kanske inte uppe så ofta i men klungkörning på en 35-45 km/h och en 60-65 km/h ner för backar är helt normalt och då i kortbrallor och tunn tröja.... och om någon i en klunga gör en miss så är det inte bara en som ligger ner... :'(
    Finns ett utryck i denna värld. "Det finns två sorters cyklister: De som har vurpat och de som kommer vurpa".

    Därför har jag tänkt om när det gäller MC. Jag utsätter mig ändå för relativt stora risker och skall jag gå omkull så gör jag helst det i full MC-mundering.

    När det gäller MC så är jag ganska nojjig när det gäller säkerhet och jag ser främst cykeln som ett fordon än en livsstil.
    Skyddsjackan är beställd. och när det gäller den så... skall man dra på sig en lös ryggskena så tycker jag inte att steget bort är så långt till att även ta på sig övriga skydd i och med säkerhetsjacka. Och kan man en varm sommardag sätta på en enklare/luftigare skalskydd så....

    Nu får man väl säga peppar peppar. Jag har varit med så många ggr om personer som är säkerhetsmedvetna men som det gått åt helv.. för.
    Senast redigerat av Linnex den 2010-02-25 klockan 13:31.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •