Sidan 5 av 13 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 122

Ämne: Skyddskläder...

  1. #41
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Förstår jag er rätt att skyddsjackan skall vara tillräckligt säker utan en utanpåliggande MC jacka?
    Så en fin sommardag så går det att tulla på ytterplagget?
    Det är upp till var och en att avgöra om man vill tulla på ytterplagget som är mycket viktigt att ha. Men det finns idag bra skydd som även är luftiga.

    Om mc åkandet blir en pina pga värmen så låter man bli att köra eller så kör man med en college tröja utanpå skyddsjackan och håller sig allert även när trafiken står nästan stilla! Antalet sådana varma dagar är relativt få i Sverige. Men där jag jobbar då och då i Spanien så gör man tillslut som nästan alla andra när man kör i städerna och trafiken står nästan still. Slips och kostym. Spättan därbak i kjol och snygg blus Ibland så är det det enda sättet att ta sig fram. Sedan så finns de ju galningar överallt.....
    Senast redigerat av DearHunter den 2010-02-23 klockan 13:37.
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  2. #42
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Det är upp till var och en att avgöra om man vill tulla på ytterplagget som är mycket viktigt att ha. Men det finns idag bra skydd som även är luftiga.
    Självklart ska, som alltid, sunt förnuft råda!

    Det finns numera väldigt luftiga jackor i meshmaterial. Har en liknande själv, som jag är väldigt nöjd med de varmaste dagarna!

    Ett exempel från Handelsboden

    ~ Mats

    Min blogg

  3. #43
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Jag var inne på just den där jackan, men tyvärr fel färg fr mig. Jag föreslog för dem på HB att de skulle tillverka den i andra färger. Jag vill synas och dessutom så är det en stor skillnad mellan svart och tex vitt i solvärmen. 8)
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  4. #44
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Det är en stor del av livskvalite´n att få köra hoj i jeans o skjorta en varm sommardag. Åka omkring som en jädrans skalbagge eller sköldpadda kan det va nå´t? Har vi inte nevrokirurger o folk som kan mata o tvätta oss så det räcker så får vi väl utbilda fler. va fa´n vi betalar väl skatt? 8)8)8)
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  5. #45
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Pratade med en vän i helgen om detta med skyddskläder. Han har kört i drygt trettio år och kör alltid med skyddskläder. På lite längre sträckor och om det inte är riktigt varmt ute. Riktigt varma dagar blir det gympadojor, jeans och jeansskjorta.

    Han är fullt medveten om vilka risker han tar, men väger risken mot den frihet det innebär för honom de få dagar som värmen är som intensivast på sommaren. Han har aldrig rasat eller råkat ut för något när han kört glidare. Han menar att han tom blir en sämre mc-förare i fullt ställ en het sommardag.

    Han gör en kalkyl som förstås innehåller en risk som man inte kan bortse ifrån, men att ställa hojen dessa dagar är inget alternativ för honom. Han är så mycket biker man bara kan bli. Jag frågade honom om han sett eller varit med om någon som åkt oskyddad och kraschat och det hade han inte under alla år som han kört både här, i Usa och ute i Europa. Det ska tilläggas att han aldrig buskör utan tvärtom kör väldigt riskmedvetet.

    Jag förstår de som förespråkar skydd i alla lägen, särskilt de som Mats, som själva varit med om en trist olycka. Med skydd och ändå blev så skadad. Men samtidigt finns risker med allt här i livet. Det kan vara små marginaler som avgör. Tyvärr. Andra klarar sig helskinnade mot alla odds. Lyckligtvis.

    Jag kände en äldre man som fiskat i hela sitt liv. Utan flytväst. När han blev äldre tvingade hans fru honom att bära flytväst och visselpipa. För barnbarnens skull. Några veckor senare dog han på en meters djup i en tragisk olycka intrasslad i fiskenätet. Han hade flytvästen på. Jag har en plåtslagarkompis som föll ned från ett villatak rakt ned i en stenmur. Ingen hjälm eller annat skydd. En vecka senare klättrade han på tak igen. Andra kan skadas svårt av att snubbla på en mattkant i hemmets lugna vrå.

    Vad jag vill säga är att jag lyssnar väldigt mycket på alla hojåkare, särskilt på dem med lång erfarenhet och deras råd och tips, men till slut måste jag göra ett eget val. Jag kommer därför utifrån mina kalkyler åka fullskyddat 90% av mina mil på vägen, men kommer troligen välja jeans och tröja/skjorta de dagar då solen gassar som mest och jag inte kan eller vill låta hojen stå.

    Förra sommaren handlade det om två-tre veckor precis efter midsommar och någon enstaka dag resten av sommaren. Jag tar troligtvis den risken.

  6. #46
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    Det är en stor del av livskvalite´n att få köra hoj i jeans o skjorta en varm sommardag. Åka omkring som en jädrans skalbagge eller sköldpadda kan det va nå´t? Har vi inte nevrokirurger o folk som kan mata o tvätta oss så det räcker så får vi väl utbilda fler. va fa´n vi betalar väl skatt? 8)8)8)
    Tor inte att Näuckrokirurgerna kan fixa så man blir nöjd.
    Tänk dig. Servad av en läcker sköterska. Och så är man förlamad från midjan och neråt. Här hjälper dig inte ens Trafikverkets årliga anslag för att göra dig lycklig... >

    Ahaaaaa.... nu fattar jag varför Du kör trehjuling....
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  7. #47
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    [QUOTE=DearHunter;33526]Tor inte att Näuckrokirurgerna kan fixa så man blir nöjd.
    Tänk dig. Servad av en läcker sköterska. Och så är man förlamad från midjan och neråt.

    Då får man hoppas att man även lider av minnesförlust."Jag kommer ihåg att vi brukade springa efter dom , men inte vad vi gjorde med dom om när kom ifatt"??????
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  8. #48
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Vad jag vill säga är att jag lyssnar väldigt mycket på alla hojåkare, särskilt på dem med lång erfarenhet och deras råd och tips, men till slut måste jag göra ett eget val. Jag kommer därför utifrån mina kalkyler åka fullskyddat 90% av mina mil på vägen, men kommer troligen välja jeans och tröja/skjorta de dagar då solen gassar som mest och jag inte kan eller vill låta hojen stå.
    Det finns svala alternativ!

    Handelsboden har både Draggin´jeans och jackor som skänker svalka samtidigt som dom skyddar, på ett som jag hoppas, godtagbart sätt.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #49
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Det finns svala alternativ!

    Handelsboden har både Draggin´jeans och jackor som skänker svalka samtidigt som dom skyddar, på ett som jag hoppas, godtagbart sätt.
    Så fort vädret tillåter ska jag ägna all ledig tid åt att åka runt med hojen och leta efter svala skyddskläder. Hittar jag det är det ju självklart ett bättre alternativ till att åka oskyddat. Svårt med min fullvuxna storlek dock.

    Är det någon här som ramlar på någon affär som säljer svala skyddskläder i stora storlekar, så hör gärna av er här. Tack.

  10. #50
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Är det någon här som ramlar på någon affär som säljer svala skyddskläder i stora storlekar, så hör gärna av er här. Tack.
    Handelsboden är nog dom som säljer de största storlekarna, såvitt jag känner till. Verkar som att dom i alla fall säljer XXXL och minst 40, en del med mer, i midjevidd på byxor. Kanske finns det fler alternativ?



    Den här tröjan i Kevlar är ytterligare ett alternativ för den som vill åka tunnklädd. Bör klara skrapsåren på överkroppen i alla fall! Även den hos Handelsboden.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-02-24 klockan 10:03.
    ~ Mats

    Min blogg

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •