Sidan 4 av 13 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 122

Ämne: Skyddskläder...

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Mycket klokt beslut!

    Gillade själv, förr, att känna vinden i ansiktet tills jag åkte i backen med ansiktet före i runt 60 km/h. En gren rakt genom läppen, sår i pannan, sår på hakan, en uppfläkt vänster näsvinge plus en rejäl blödning i näsan. Hade vid tillfället en crossintegral, vad som hänt med en Jet-hjälm tror jag att var och en kan föreställa sig.

    Jag såg så jävlig ut när jag kom in på akuten att min fru svimmade när hon fick se mig.
    Då hade hon ändå inte sett den öppna fraktur jag hade på högerarmen. Där låg vi sida vid sida och fick syrgas. Plötsligen fick dom två patienter att ta hand om.

    Fattade dessbättre aldrig själv, i mitt drogade tillstånd, hur illa läget var. Det slutade i tio veckors sjukskrivning, en femprocentig invaliditet och en lång, mödosam och delvis rejält smärtsam rehabilitering.

    Personligen skulle jag inte köra något fordon som går fortare än jag kan cykla, utan riktiga kläder.

    Naturligtvis är det upp till var och en hur man väljer att skydda sig vid en eventuell omkullkörning. Jag har gjort min bedömning, andra gör sin...

    Finns lite bilder på länken för den som vill se vad som kan hända i "moppefart".



    http://www.nogg.se/photos2.asp?idPho...dHomepage=7211
    det där räcker för mig att aldrig fuska med utrustningen sen får det vara hur varmt som helst även om jag bara ska åka till kiosken (500 meter) eller runt brevlådan.

  2. #32
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Har börjat titta lite på nya grejor inför säsongen. Funderar på en skyddsjacka.
    Ni som har detta. Vad för typ har ni när ni kör MC. Det finns ju enklare modeller och sedan jackor som mest är tänkt för cross.

  3. #33
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Har börjat titta lite på nya grejor inför säsongen. Funderar på en skyddsjacka.
    Ni som har detta. Vad för typ har ni när ni kör MC. Det finns ju enklare modeller och sedan jackor som mest är tänkt för cross.


    En så´n här har jag. Är mycket nöjd med den på alla sätt och vis. Använder den såväl off som onroad. En fördel anser jag vara att man kan koppla loss ryggskyddet och använda separat om så önskas.

    Finns många liknande modeller av andra märken. Just denna passade mig.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #34
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    En sådan hade jag köpt bums om den funnits i vuxenstorlek.

  5. #35
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    En sådan hade jag köpt bums om den funnits i vuxenstorlek.
    Just den modellen är bra. Den skyddar nyckelbenet mot slag. Nyckelbensbrott är ingen höjdare.


    www.fc-moto.de

    har andra modeller. Men jag tycker Mats modell verkar bäst.
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  6. #36
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Ser onäkligen bra ut... Hur är det med temperaturen en varm sommardag?

    Hur gör ni med knäna? Separata knäskydd eller bara skydden i byxorna? Och jag syftar på ren landsvägskörning.

  7. #37
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Förresten... stod på lelles att den kan användas både under annan utrustning samt separat.... Fungerar det sistnämnda med en vanlig jeansjacka en varm sommardag? Den ser ju faktiskt ut att skydda det som är utsatt...

  8. #38
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Ser onäkligen bra ut... Hur är det med temperaturen en varm sommardag?

    Hur gör ni med knäna? Separata knäskydd eller bara skydden i byxorna? Och jag syftar på ren landsvägskörning.
    Inga problem med temperaturen. Det är en nättröja, så ventilationen är så god den kan vara. Går naturligtvis bra att ha under vilken typ av jacka du vill.

    Benskydd använder jag alltid separata, kroppsnära, när jag kör offroad. På landsväg gör jag det ibland beroende på vilken typ av byxor jag har.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #39
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Det som jag kan reta mig på lite grann är att vi har ett så instabilt väder i Serige. Det kan vara molnfritt på f.m. och man druttar iväg i sin nättröja och luftigare klädsel. Men sedan efter lunch kommer skurarna och regnstället åker fram

    Nästan lika bra att man kör med g-tex stället från början och slipper ha med sig regnkläder och vela mellan att regnet går över eller om man ska stanna och hoppa in i latexmunderingen.
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  10. #40
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Förstår jag er rätt att skyddsjackan skall vara tillräckligt säker utan en utanpåliggande MC jacka?
    Så en fin sommardag så går det att tulla på ytterplagget?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •