Sidan 12 av 13 FörstaFörsta ... 210111213 SistaSista
Resultat 111 till 120 av 122

Ämne: Skyddskläder...

  1. #111
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Var också ute och körde en liten runda igår,kör med draggin jeans och allvädersjacka funkar bra så länge man kan ha fart.Jag bytade hjälm i år och det är stor skillnad,kör nu med shoei och det är mycket mer luftgenomsläpp än det var i min gamla hjälm.

  2. #112
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Köpte ett par draggingjeans häromdagen. Tanken är att jag ska använda dom för "stadsturer", dvs i mitt fall när jag kör till träning eller liknande och inte rör mig i mer än 50kmh. Riktiga turer tror jag inte att jag vågar mig på med dom, då vill jag hellre ha lite mer skydd.

    Temperaturer upp till 25 grader tycker jag funkar rätt bra i mitt allväderställ, sålänge man inte råkar ut för alldeles för mycket rödljus. Allt över det och jag funderar på att välja bort hojen just då, kände att jag blev lite väl okoncentrerad av värmen sist och det är ju inte heller bra..=/

  3. #113
    Ja, allvädersställ är bättre och luftigare än skinn. Har en grå jacka som är rätt så bekväm faktist.

  4. #114
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062

    varma kläder

    problemet med att det kan vara väldigt varmt i skyddskläderna är ju ofta att man ser folk med tröjor och t-tröjor under,oftas i bomullbomull skall man absolut inte ha under,jag kör med mitt stadlerställ,i skinn med goretex och med ett tunt underställ typ coolmax,jag skippar även fillingarna,är bomull,och det funkar kanon 5+ eller 30+,skippa bomull så blir det mycket bättre och ur med fodret om det finns,blir kläderna förstora,byt ut dom.

  5. #115
    Mc-Bosse
    Gäst

    Lidlställ

    Det behöver inte vara sämre för att det är No Name och inköpt på ett udda ställe.

    Surfat runt lite på olika sajter och kollat in vad Cordura med flera begrepp egentligen står för.

    Mitt textilställ som jag införskaffade då våren 2009 när jag skulle ta körkort har jag nu mer ingående studerat. Inköpt hos Lidl med separat jacka och hänglsebyxor för totalt 1 400 kr om jag inte minns fel. Äkta Cordura anses vara likvärdigt i slitstyrka jämfört med ett normalt skinställ. Det finns olika plagiat av Cordura men enligt mina märkningar i kläderna så har jag vad jag kan fatta äkta vara. Cordura och det där (R) uppe till höger borde väl vara bevis? Och extra kraftig Cordura på utsatta ställen.

    Att stället fungerar vet jag då jag kanade 10-20 meter i asfalten med mc:n över mig med endast aningen förslitning av tyget, ja faktiskt knappt synligt.

    Märkningar i mina plagg nedan.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  6. #116
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Det behöver inte vara sämre för att det är No Name och inköpt på ett udda ställe.

    Surfat runt lite på olika sajter och kollat in vad Cordura med flera begrepp egentligen står för.

    Mitt textilställ som jag införskaffade då våren 2009 när jag skulle ta körkort har jag nu mer ingående studerat. Inköpt hos Lidl med separat jacka och hänglsebyxor för totalt 1 400 kr om jag inte minns fel. Äkta Cordura anses vara likvärdigt i slitstyrka jämfört med ett normalt skinställ. Det finns olika plagiat av Cordura men enligt mina märkningar i kläderna så har jag vad jag kan fatta äkta vara. Cordura och det där (R) uppe till höger borde väl vara bevis? Och extra kraftig Cordura på utsatta ställen.

    Att stället fungerar vet jag då jag kanade 10-20 meter i asfalten med mc:n över mig med endast aningen förslitning av tyget, ja faktiskt knappt synligt.

    Märkningar i mina plagg nedan.
    Jag köpte ett billigt ställ från Sharkspeed i våras som enligt hemsidan skulle ha äkta Cordura. Visade sig att det var så kallad Asia Cordura och det är ju Cordura enligt Sharkspeed och alltså äkta. Visst har stället funkat men man märker på detaljerna att det är ett billigt ställ. Dragkedjan gick t.ex sönder efter en vecka. Samma sak med stövlarna jag köpte från en annan sida där också dragkedjan gick sönder ganska snabbt.
    Nu spelar det ju ingen roll eftersom min tanke med billiga köp var att byta ut mot bättre till hösten/vintern då reorna kommer igång.
    Förra veckan hittade jag ett Lindstrands Gobiställ i Torneå, Finland, för knappt 3000 för byxa, jacka och samtliga skydd inkl back converter. Ordinarie pris i Sverige 6000 kr.

    Det är skillnad på kvalitén och passformen och jag litar mer på Lindstrandsstället än det billiga. Nästa köp blir en ny hjälm istället för den jag har från Biltema. Kan man vänta så lär man halvera priser för bra grejer förr eller senare.

  7. #117
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    För tillfället kommer alla mina åkkläder utom hjälmen från www.louis.de lågprisserie.
    Funkar kanon men jag har iofs inte provat säkerheten genom vurpa vilket jag hoppas slippa framöver också...

  8. #118
    Mc-Bosse
    Gäst
    Dragkedjorna i båda min mc-stövlar inköpta hos Biltema har gått sönder så tillvida att den där flärpen man drar i för att stänga/öppna blixtlåsen har gått av i den första leden så där är en ögla kvar liksom om ni förstår vad jag menar. . En liten ögla av ett smalt buntband får ersätta och det fungerar utmärkt. Igår efter drygt ett års användning hände samma sak med dragkedjan i gylfen till byxorna. Ett litet buntband som en ögla där också och det problemet är ur världen. Vad gäller Cordura så är Asia Cordura inte original men vad jag kan klura ut har jag äkta Cordura i mina kläder och som jag skrev: dom klarar asfaltens härjningar utmärkt.

    Nu spånar jag:

    Man vet ju inte om Asia Cordura egentligen är samma kvalité som Cordura original. Cordura vill ju naturligtvis ha licenspengar om något kinesiskt företag ska tillverka och det är nog inga småsummor. Bättre då att tillverka i samma kvalité och kalla det något snarlikt och slippa betala licenspengar.

    När vi diskuterar skyddsutrustning... jag köpte för 20 min sedan en hjälm på nätet. Samma typ som jag har vilken jag tycker är kanon i alla avseenden bortsätt får att jag inte kan "flippa-upp".

    1, flip-up-hjälm för 500 kr. på väg till undertecknad
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-17 klockan 00:16.

  9. #119
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    Glöm inte att de flesta hjälmar (vet bara 1) inte är godkända att köras i uppfällt läge. :P

  10. #120
    Mc-Bosse
    Gäst

    Hjälmar, hjälmar och åter hjälmar.

    Skyddskläder heter tråden visserligen men hjälmen tillhör väl skyddet?

    Har precis läst en synnerligen intressant artikel på engelska från 2005. Den är lång som ett ösregn men intressant. Slutsatsen kan man kan säga är att det är intergralhjälm som gäller och det kvittar egentligen vilken standard man tror på. I den absoluta majoriteten av alla mc-olyckor slår hjälmen i asfalten från låg höjd. Du trillar helt enkelt av mc:n och trillar i backen och det är där hjälmen får kontakt med något. Om hjälmen slår i något annat sedan så har farten sjunkit rejält.

    T o m racingåkare kan köra med en i sitt utförande enkel ECE 2205-godkänd hjälm från Lidl för är det några som faller i asfalten från låg höjd och inte i ett annat fast föremål så är det dom. Och farten sänks betydligt innan hjälmen slår i backen. Vidare så är plasthjälmar lika bra som komposit/glasfiberhjälmar.

    Att som den amerikanska standarden Snell testa på samma ställe på hjälmen två gånger i en testrigg är bara tramsigt för sannolikheten att slå i på samma ställe två gånger efter varandra är så liten så den är försumbar.

    http://www.motorcyclistonline.com/ge...iew/index.html
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-17 klockan 01:37.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •