Sidan 11 av 13 FörstaFörsta ... 910111213 SistaSista
Resultat 101 till 110 av 122

Ämne: Skyddskläder...

  1. #101
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    I vårt fall så har försäkringsbolaget löst in all skyddsutrustning. Då allt var i från i fjol och i år så fick vi fullvärde.

  2. #102
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    =)
    Hur är det egentligen med säkerheten i en åtgången hjälm. Har hört så många bud så jag vet snart inte vad jag ska tro.
    Vissa hävdar att man ska byta hjälm om den trillat från sadeln ner i backen medan andra hävdar att det är lugnt.

    Vad händer egentligen med en hjälm vid en marksyning och hur påverkar det säkerheten?
    Det där är upp till ens eget bedömmande. Har läst tester där man släppt hjälmar från sadelhöjd ner i backen och sedan röntgat hjälmarna efter det. Ingenting som kunde äventyra säkerheten kunde konstateras, utan det blev bara smärre kosmetiska skador. Självklart vill hjälmfabrikanterna att vi ska köpa en ny hjälm för fyra, femtusen varje gång det händer. Naturligtvis ska man vara rädd om sin hjälm, men förr eller senare brukar det bli en marksyning i samband med att den ramlar av sadeln eller backspegeln. För egen del skulle jag inte oroa mig över någon enstaka incident. Gissar att det är mycket få som skulle skrota sin hjälm efter en tappning, om den inte är gammal och ändå är mogen att byta ut.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-05-10 klockan 19:14.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #103
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    Blir det märken i "plasten" (inte bara lite färgskrap) i hjälmen så byter jag ut den.
    Jag har hellre en hjälm jag vet är ok än en där stötupptagningen har spruckit.

    Och ang. skyddskläder och kortare turer så köpte jag kläder för att kunna ha mina normala kläder under.
    Tar bara 1 minut att sätta på eller ta av dom.

  4. #104
    Inlägg om att lösa ut försäkring flyttade hit: Lösa ut försäkring
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  5. #105
    Medlem simens avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Bohuslän Tanumshede
    Inlägg
    194
    Blev påkörd I Oslo för 8 år sen hadde skinnställ och ryggskena åkte 30meter på ryggen på asfalten. diagnos två brott i tummen och 4rävbrensbrott, så skyddskläder er altid bra själv på korta turar.

  6. #106
    Citat Ursprungligen postat av simen Visa inlägg
    Blev påkörd I Oslo för 8 år sen hadde skinnställ och ryggskena åkte 30meter på ryggen på asfalten. diagnos två brott i tummen och 4rävbrensbrott, så skyddskläder er altid bra själv på korta turar.

    Oj oj, hade inte varit skoj om du inte haft skyddsutrustningen.

  7. #107
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Hmmm... Körde bil från sthlm till småland idag på E4:an. Som mest var det 34 grader. Mååånga MC såg man men tror jag bara såg EN i full skinnutrustning.
    Jag såg flera som körde i t-shirt och shorts !!!???

    Jag hoppas att det har varit en dag utan MC olyckor.

  8. #108
    Medlem Dannes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    305
    Jag åkte från Falun till Stockholm i går i 34 graders värme i full utrustning! Jag gör aldrig avkall på den biten, och visst var det varmt men det får man ta!
    - - Pausa och softa gör man sällan för ofta.......

  9. #109
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Här är en till som trotsat värmen och svettats på hojen. Givetvis iförd skyddsmundering. Många hojar har jag sett och nästan samtliga åkande i ordentliga kläder,lade dock märke till att några saknade handskar när de hejade på mig. För mig är handskar ett måste och det åker jag inte gärna utan. När jag passerade städer och tätorter blev bilden en annan då var det ofta bara hjälm som gällde sen kunde klädseln vara minimal. Det är ju annars i stadstrafik skydd och klädsel kommer till sin rätt och avsevärt kan minska följderna av en krasch. Jag hoppas verkligen på en olycksfri fortsättning i trafiken.
    Ha en fin och skön semester allihopa.8)

  10. #110
    Det finns ju mc-jeans och även mc-jeansjackor, så om de är varmt kan man väl köpa såna... till nästa säsong ska jag försöka ha råd inköpa ett per mc-jeans i alla fall.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •