Sidan 8 av 13 FörstaFörsta ... 678910 ... SistaSista
Resultat 71 till 80 av 122

Ämne: Skyddskläder...

  1. #71
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det är stora prisskillnader om man handlar från något annat land, exempelvis Tyskland.

    Har själv köpt tre hjälmar från http://www.fc-moto.de och med frakten hem till dörren inräknad sparade jag runt 1.500:-/hjälm. Det lönar sig att jämföra priser och inte bara köpa första bästa i en svensk butik.
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #72
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Kan bara informera Er, mina kära damer och herrar, att mc-skyddsjacka innanför skidkläderna börjar bli vanligt i Alpferna. Såg detta hos påfallande många iår.

    Att ''bara'' använda sig av ryggplatta är nog ingen dum ide. Min grabb fick ha det i skidbacken ivarjefall och han trivdes med det. Själv så körde man ju försiktigt utan knäskrap och andra nymodigheter som jämställer en med Lasse Åberg i Sällskapsresan.



    Hursomhelst, en skyddsjacka är en god investering som kan nyttjas även på vintern till skidåkning bland kamikaze-boarders.
    Senast redigerat av DearHunter den 2010-03-08 klockan 21:27.
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  3. #73
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Då kan jag lämna lite referens på hur "billigare" kläder klarar sin uppgift i skarpt läge.
    Frun bromsade omkull sig igår under MC träning på högfartsövningen. Hon la sig ner i 50 km/h och asfaltskasade 13m.

    Nitrohjälmen - Även om det var en "korvätarhjälm" och skrapet tog enbart fram på hjälmen på dess svagare parti så gjorde den sitt jobb..

    Julajacka - Lite smånött efter asfalten men inga större slitage skador. Klarade sig bäst.
    Julabyxorna - en söm sprack strax över knät men annars klarade de sig hyffsat och oklandrigt på de förstärkta partierna.
    Kevlarförstärkta handskar från flying Eagle - Skinnet genomnött på ena handsken men kevlaret har skyddat.
    Biltema skor - Dessa känns som den svaga punkten. De har markant slitage skador efter asfalten. De klarade 50 km/h men jag undrar hur de hade klarat en högre hastighet med kanske 40-50 m kas :-/ Tveksamt....

    Frun bröt tyvärr handleden men övrigt så gjorde kläderna sitt jobb. Inte ett skrubbsår trots 13 m asfaltskas och delvis med ena benet under motorcykeln.
    Senast redigerat av Linnex den 2010-04-20 klockan 16:03.

  4. #74
    Oj, det var otur att hon bröt handleden. Hoppas hon hinner ta mc-kortet ändå i sommar.
    Men bra att höra att även billiga skyddskläder gör sitt jobb. Var det i hakan hon skrapade hjälmen? Själv kör jag ju mycket i jet-hjälm och då skyddas ju inte hakan och ansiktet.

  5. #75
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Frun bröt tyvärr handleden men övrigt så gjorde kläderna sitt jobb. Inte ett skrubbsår trots 13 m asfaltskas och delvis med ena benet under motorcykeln.
    Skönt att det inte gick värre trots allt. Hoppas hon vågar sig upp igen så snart hon kan.

  6. #76
    Tråkigt med handen, hoppas hon kryar på sig fort.
    Besök gärna min hemsida livet på två hjul.
    http://www.nogg.se/BajenSamMC

    Eller min nya mc blogg, Bajen-Sam Biker från Roslagen.
    http://bajen-sambikerfranroslagen.blogspot.com

  7. #77
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Var det i hakan hon skrapade hjälmen? Själv kör jag ju mycket i jet-hjälm och då skyddas ju inte hakan och ansiktet.
    Hon kör jethjälm på moppen samt lättare klädsel. Men det låter som hon kommer tänka om även där...
    Bild på hjälmen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Linnex den 2010-04-20 klockan 20:54.

  8. #78
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Oj, oj oj låter som en riktigt tuff resa. Tretton meter är långt att kasa på asfalt. Hon kan nog vara glad åt att kommit så "lindrigt" undan ändå. Hur gick det med hojen? Hoppas det inte var er egen utan någon körskolas. Bör väl ha satt sina spår även på den.

    Värt att reflektera över för den som väljer att köra med öppen hjälm, utan handskar och i vanliga jeans. Vanlig klädsel bland många customåkare. 50 km/h är ingen hög fart men oj vilka skador man kan ådra sig utan rätt klädsel.

    Hoppas skadan läker på bästa sätt och att hon inte blev rädd för att köra igen.

    Vore intressant med bilder på utrustningen förresten.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-04-20 klockan 20:57.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #79
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Oj, oj oj låter som en riktigt tuff resa. Tretton meter är långt att kasa på asfalt. Hon kan nog vara glad åt att kommit så "lindrigt" undan ändå. Hur gick det med hojen? Hoppas det inte var er egen utan någon körskolas. Bör väl ha satt sina spår även på den.

    Värt att reflektera över för den som väljer att köra med öppen hjälm, utan handskar och i vanliga jeans. Vanlig klädsel bland många customåkare. 50 km/h är ingen hög fart men oj vilka skador man kan ådra sig utan rätt klädsel.

    Hoppas skadan läker på bästa sätt och att hon inte blev rädd för att köra igen.

    Vore intressant med bilder på utrustningen förresten.
    Hojen var vår egen och vi privat tränade på"inhägnat område". Det var Kawan som jag själv hade i fjol och tränade på. Den införskaffades enbart för övningsändamål med tanke om detta skulle hända. Jag tror den blir utdömd. Inget större värde i den och den fick en del stryk. Bla högersidan på motorn med generatorn är sönderslagen, instrumentering samt lyse.

    Bilder på utrustningen kommer. Fixar det till helgen i samband med att jag sammanställer till försäkringsbolaget.

    Tror tyvärr att hon backar utbildningen för ett tag... det låter så. Det blir i a f inte mer i år.

  10. #80
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    tråkig början på denna säsong , hoppas hon inte blev alltför rädd för hojåkningen ,frugan håller också på med körkortet och visst är man lite nervös när hon kör höghastighetsbanan och bromsprov i 70-90km/h.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •