Sidan 9 av 11 FörstaFörsta ... 7891011 SistaSista
Resultat 81 till 90 av 104

Ämne: Biltema Mc-Olja

  1. #81
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Nja,GeCe, om jag mins rätt har dina hojar våtkoppling,å samma olja i växelådan som i motorn. Då måste du ha en olja med antikopplingslir koximox i, eventuellt vidhäftningskoximox för sneskurna drev. Då får man naturligtvis betala för det. Men att övertyga mig att oljan gör ett bättre jobb i motorn blir ett tungt jobb
    Detta stämmer med min uppfattning. Den bästa motoroljan kan inte användas i en maskin där motor, koppling och växellåda ligger i samma bad. De tillsatser som ger bäst smörjning åt motorn gör att kopplingen slutar funka pga för bra glid. Hur det är med växellådan känner jag inte till.

    Alltså - det ska vara en "sämre" olja i en motor som har koppling i oljebad. Slipper man det problemet kan man ha friheten att välja en olja som även klarar att smörja hårdarbetande dieselmöllor, vilket jag då räknar som en bättre olja.

    Själv kör jag med Castrol GPS för den hittar så bra!

  2. #82
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Nicke Visa inlägg
    Hur man fick en tråd att spåra ut Olja på bana?
    De e konstigt, vissa kan spåra ur en tråd hur mycket som helst.
    Men när jag skriver nåt som inte faller "Klubben för inbördes beundran" på läppen. Då blir det ett jävla liv, med hot om avstängning!!!!!
    Kan nån förklara det? Jag skriver det jag tycker! Det är väl det som är fel!???
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  3. #83
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Nja,GeCe, om jag mins rätt har dina hojar våtkoppling,å samma olja i växelådan som i motorn. Då måste du ha en olja med antikopplingslir koximox i, eventuellt vidhäftningskoximox för sneskurna drev. Då får man naturligtvis betala för det. Men att övertyga mig att oljan gör ett bättre jobb i motorn blir ett tungt jobb

    Du minns helt rätt räven mina hojar har våtkoppling. Men det hade inte något att göra med mitt inlägg som speglar en generell uppfattning om att inte snåla med oljekvalite oavsett hur motorn är konstruerad. Detta med tanke på vad en mc kostar för övrigt i inköp och underhåll, försäkringar, däck och så vidare så är kostnaden för olja relativt liten, men ack så viktig.
    Senast redigerat av GeCe den 2010-02-15 klockan 07:36.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  4. #84
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Citat Ursprungligen postat av Nicke Visa inlägg
    Hur man fick en tråd att spåra ut Olja på bana?
    Testing testing Olja på banan.....friterad?med sirap o glass??? Don´t kill me..Kittlig!
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  5. #85
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    Testing testing Olja på banan.....friterad?med sirap o glass??? Don´t kill me..Kittlig!
    Det där låter mer som munsmorning....18 years and single malt...
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  6. #86
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Detta stämmer med min uppfattning. Den bästa motoroljan kan inte användas i en maskin där motor, koppling och växellåda ligger i samma bad. De tillsatser som ger bäst smörjning åt motorn gör att kopplingen slutar funka pga för bra glid. Hur det är med växellådan känner jag inte till.

    Alltså - det ska vara en "sämre" olja i en motor som har koppling i oljebad. Slipper man det problemet kan man ha friheten att välja en olja som även klarar att smörja hårdarbetande dieselmöllor, vilket jag då räknar som en bättre olja.

    Själv kör jag med Castrol GPS för den hittar så bra!

    Castrol Power 1 GPS 4T: Oljan som Hittar
    Du får sälja det till Castrol som försäljningsslogan Ove, ta bra betalt bara.

    Sen hur mycket sämre sån här sammansatt olja är det får vi väl aldrig reda på men den ska enligt vad Castrol själva säger inte vara sämre än att den duger till att använda i en bilmotor även om det inte är något de rekommenderar men det ska funka. Man kan ju tänka som så att de skulle inte våga skriva så på sin hemsida om det inte gjorde det.
    Sen får man väl ta det onda med det goda som är att tack vare dessa oljor får vi en smidigare bike, genom att motorn kan byggas mindre.

    Olja kan nog vara en djungel om man försöker bena upp begreppen men det kan också vara så som en verkstadschef sa till mig förra året. Att kvaliteten idag på olika märken är så bra att håller man sig bara till de specifikationer som rekommenderas så spelar det ingen större roll vilket man väljer.
    Fast själv bytte jag oljemärke till mina cyklar förra året till Castrol som är ett välbeprövat och välkänt fabrikat efter att ha kört på Quaker State sen jag började att åka på två hjul igen -92. Detta pga att QS blivit uppköpta av Shell och ett av de försäljningsställen där jag köpt QS inte har märket längre då kunder klagat på kvalitetsproblem med en viss typ av QS-olja efter Shells övertagande. Tänkte som så att kan de ha försämrat den oljan så kan de också ha mixtrat med motoroljan också i något slags besparningsiver. Vet också att det som var QS ( kallades pennsylvania-olja förr ) kännemärke förr var att de hämtade råoljan ur oljekällor med en viss kvalitet som gav deras oljor vissa egenskaper och dessa källor är idag tömda. Så idag vet man inte vilket råmaterial som används.
    Min mc-verkstad säljer också märket Motul som jag ska kolla in lite mer då den oljan ska tåla lite högre temperatur än GPS:n. Kan vara intressant till mina luftkylda maskiner för även om man inte kör med varvmätaren vid rödstrecket kan lite säkerhetsmarginaler alltid vara trevligt att ha varma sommardagar.
    Senast redigerat av GeCe den 2010-03-03 klockan 19:25.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  7. #87
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    [B] Min mc-verkstad säljer också märket Motul som jag ska kolla in lite mer då den oljan ska tåla lite högre temperatur än GPS:n. Kan vara intressant till mina luftkylda maskiner för även om man inte kör med varvmätaren vid rödstrecket kan lite säkerhetsmarginaler alltid vara trevligt att ha varma sommardagar. Dessutom ser prisbilden på deras helsyntetolja intressant ut vilket jag tror min lilla 4-cylindriska varvvilliga hoj ev. skulle kunna tycka smaka bra.
    Varvvilliga 4;or är riktiga gottegrisar! Min lillan vill dessutom ha "topping" med Red Line seal saver för att inte svettas.... Förlåt, transpirera. ( "Damerna transpirerade och herrarna svettades som svin" - utdrag ur en resebrättelse som handlade om vandring i sydliga länder.)

  8. #88
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Oljetrådar har förmågan att bli långa å väcka åsikter å övertygelser. Sen pensylv. oljan tog slut har fabriker försökt kopiera dess långa molokylkedjor förmodar jag. Jag har haft mina diskutioner med oljesäljare varför deras olja är så jäkla dyr utan att kunna styrka att oljan är bättre för just en viss motor. I mitt närområde är det gott om skogsmaskiner å flisare. Dom är vätskekylda och med stora oljekylare,men ofta höga turbotryck. Frågar ofta vad dom använder för olja i sina motorer. Tror att våra luftkylda Mc motorer, som hamnar i trafikstockning en het sommardag lätt blir för varma. Ingen luftström till oljekylaren å cylindrar. Då gäller det att vara försiktig,så oljan inte blir för varm.
    Jan

  9. #89
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Har en tempmätare på min Triumph. Har aldrig sett mer än dyga nittio grader på den. Har visserligen inte stått stilla någon jättelång stund men Stockholmstrafiken kan vara väl så långsam. Kollade speciellt vid ett tillfälle när jag tyckte det gått långsammare än vanligt.

    Hur varm oljan kan bli innan det blir problem finns det säkert någon här som vet. Vore intressant att veta!
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #90
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Question

    Mycket bra fråga Mats. Vet att oljor tas fram under olika temp. men när en olja separerar vet nog bara tillverkaren. Vore en lämplig fråga att ställa till den som säljer oljor. Har hört att en singelgrade olja tål högre temp än multigradeoljor. Låter väl troligt. När du behöver en 50 olja ska den ju inte vara 5. Tänker på synteter 5-50. Är det någon som vet om det kan hända ?
    Jan

Liknande ämnen

  1. Olja i Sportster -97
    Av Bjorling i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 02:24
  2. mc-delar biltema
    Av engström67 i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-22, 22:27
  3. Biltema med ny hemsida
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 02:09
  4. Ölja..
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 14:04
  5. Biltema utökar sitt mc-sortiment
    Av Boogieman i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 18:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •