Sidan 4 av 11 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 104

Ämne: Biltema Mc-Olja

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    tackar för välkomnandet får visst uppdatera min profil, tog ju kortet i mitten av juni, är ju "nästan" erfaren mc-förare nu

  2. #32
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av pinnen Visa inlägg
    tackar för välkomnandet får visst uppdatera min profil, tog ju kortet i mitten av juni, är ju "nästan" erfaren mc-förare nu

    Då är vi lika gröna. Mitt tog jag den 28 maj!

  3. #33
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av pinnen Visa inlägg
    vet inte om det är slumpen, men 3 jobbar kompisar åker på lite äldre hojar, en suzuki tror det är en 750 80-talare, 1 honda cbr 1000 sen åttiotalare och 1 honda cb750 tidig -80, alla dessa har nu gjort oljebyte och hällt i biltemas 10-40 olja som skulle vara till deras hojar
    Min spontana reaktion är: har de köpt MC-oljan eller den vanliga 10w-40 bilojan?

    Nästa reaktion, de hade alla nåt problem med sliten koppling som den tidigare slammiga oljan dolde, när ny och fräsch olja hamnade i motorn tvättade den rent och avslöjade den slitna kopplingen....

  4. #34
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Jag kan inte hitta länken men en förstå-sig-påare påstod att en ny mc-motor behöver bara "köras in" i 10 mil. Man börjar med att hälla i helsyntet, startar och kör lite lugnt till motorn är varm och sen drar man på mer och mer för att de sista milen dra fullt i växlarna några gånger och sen är motorn inkörd.
    Det finns lite olika skolor. MC-tillverkarna kör den säkra varianten, du får inte varva över det-och-det under de första 500 km och inte över det-och-det under nästa 1000 km men sen är det fritt fram.

    Det är för att försäkra sig mot garantiåtgärder från idioter.

    En annan skola, som jag tenderar att luta åt, är att köra in motorn med mineralolja just för att den smörjer sämre. Undvik låga varv då dessa ej trycker ut kolvringarna mot cylinderväggarna tillräckligt för att slita ihop dem, men tokvarva inte heller motorn. Använd alla växlar men dra motorn på varv istf växla tidigt.
    Byt olja efter kanske 100 km till det bästa du kan hitta (helsyntet) och kör vidare med gott samvete.

    Enligt min magra erfarenhet ger den metod jag föredrar en motor som drar aningen mer olja men är tätare varm, ger mer effekt och går snålare. Jo, jag har själv testat....
    Senast redigerat av Jåke den 2009-08-05 klockan 21:20.

  5. #35
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av pinnen Visa inlägg
    vet inte om det är slumpen, men 3 jobbar kompisar åker på lite äldre hojar, en suzuki tror det är en 750 80-talare, 1 honda cbr 1000 sen åttiotalare och 1 honda cb750 tidig -80, alla dessa har nu gjort oljebyte och hällt i biltemas 10-40 olja som skulle vara till deras hojar, ALLA har fått kopplingsslir efteråt, oljan kanske fungerar på modernare hojar? eller så har grabbarna fått tag i en sämre sändning men jag tänker inte chansa, biltema har mycket bra och billigt men efter detta resultatet kommer inte jag välja deras olja vid mitt oljebyte
    Mycket märkligt!
    Har aldrig under alla år jag kört hoj hört om någon som fått slirande koppling av att använda motorcykelolja. Däremot kan man drabbas av det om man häller i en olja avsedd för bilar, utan de speciella tillsatser som finns i motorcykeloljor. Använde i början av min hojåkarbana biloljor på grund av att jag inte visste bättre. Gick alldeles utmärkt, utan slirande koppling. Det behöver alltså inte hända även om sannolikheten är ganska stor. Dina kompisar får väl tappa ur oljan och byta sort så är problemet säkert löst.
    Med hojar som har bortåt tjugofem år på nacken känns det inte helt osannolikt att kopplingarna skulle kunna vara slitna redan innan bytet av olja.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2009-08-05 klockan 21:22.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #36
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Mycket märkligt!
    Har aldrig under alla år jag kört hoj hört om någon som fått slirande koppling av att använda motorcykelolja.
    Jag har faktiskt, däremot ska jag lämna orsaken osagd. Bytte till Castrol GPS i en nyinköpt TDM och fick problem med kopplingen. Bytte till en annan olja och bekymret försvann. Nu har TDM lite knepiga lameller vissa årsmodeller, men ni kan säkert gissa att jag inte använt den oljan sedan dess

    Förmodligen tvättade den rent nåt skit som sen följde med ut när jag bytte igen, tyvärr får dock den olja som gjorde jobbet skulden för "problemet".

  7. #37
    Mc-Bosse
    Gäst
    Det finns lite olika skolor.
    Min bror hämtade ut sin nya tjänstebil, en ny BMW 520, för några år sedan. Försäljaren sa att det finns inget som heter inkörning numera. Min bror var tveksam men hon sa att det är bara till att köra! Och det gjorde min bror.

    När det gällde mopeden så tyckte jag att det var lite överdrivet att hålla igen med en 49cc-motor så därför gjorde jag aldrig det.

    Olika skolor var det ja... Bara man känner sig nöjd så är det ju bra.

  8. #38
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Min bror hämtade ut sin nya tjänstebil, en ny BMW 520, för några år sedan. Försäljaren sa att det finns inget som heter inkörning numera. Min bror var tveksam men hon sa att det är bara till att köra! Och det gjorde min bror.

    När det gällde mopeden så tyckte jag att det var lite överdrivet att hålla igen med en 49cc-motor så därför gjorde jag aldrig det.

    Olika skolor var det ja... Bara man känner sig nöjd så är det ju bra.
    Samma när jag köpte min nya Hyundai, ingen inkörning utan det var bara att köra som vanligt från början. Inte heller något oljebyte efter hundra mil, som MC-firmorna brukar ta bra betalt för. Vet inte om dom gjort någon form av inkörning redan på fabriken, men bra har det fungerat och ingen olja har jag fyllt på mellan servicarna.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #39
    Mc-Bosse
    Gäst

    Test

    Det skulle verkligen vara intressant med ett test. Två nya identiska bilar av 2009 års modell där den ena följer serviceschemat vad gäller oljebyte och den andra kör 10 000 mil på samma helsyntetiska olja. Jag undrar om den senare motorn hade varit i märkbart sämre skick om man plockade isär motorerna efter 10 000 mil.

    Ska vi be oljebolagen i samarbete med t ex. BMW att göra testet?

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Min spontana reaktion är: har de köpt MC-oljan eller den vanliga 10w-40 bilojan?

    Nästa reaktion, de hade alla nåt problem med sliten koppling som den tidigare slammiga oljan dolde, när ny och fräsch olja hamnade i motorn tvättade den rent och avslöjade den slitna kopplingen....
    det är deras mc-olja dom har slängt i, enl. klassificeringen så ska denna oljan vara ok, och även om denna oljan är sämre än den absolut senaste utvecklade och svindyra oljan som finns idag så borde det fungera utmärkt på en sån här gammal hoj då utvecklingen gått framåt och även en sämre olja idag borde vara bättre en oljan från förr?

    Det var så dom tänkte men det är ju märkligt att alla fick samma bekymmer även om det nu är gamla hojar så är den slumpen lite orimlig. det jag misstänker är att det har blivit felmärkt någonstans så att dom har fått vanlig motorolja ist. ???

    Vet att 2 st. bytte olja nu i veckan men jag har semester och har inte pratat med dom ifall bekymret har försvunnit.


    En annan fundering, känns inte 10w-40 olja lite klent med tanke på att en hojmotor blir jäkligt varm? eller det kanske den inte blir? alla dessa dom kör är väl luftkylda och mitt i sommarn borde det kännas bättre med in viskos på *50 ist?

Liknande ämnen

  1. Olja i Sportster -97
    Av Bjorling i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 02:24
  2. mc-delar biltema
    Av engström67 i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-22, 22:27
  3. Biltema med ny hemsida
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 02:09
  4. Ölja..
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 14:04
  5. Biltema utökar sitt mc-sortiment
    Av Boogieman i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 18:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •