Sidan 3 av 11 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 104

Ämne: Biltema Mc-Olja

  1. #21
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    I handboken till min KTM 640 står det att man uteslutande ska använda syntetolja.

    Märkligt det där. Har alltid, så länge det funnits tillgängligt kört mina hojar på syntetolja, så även min Yamaha TTR. Har aldrig haft ett problem med det på något sätt. Min gamla Boxer hade gått 12.000 mil när jag sålde den.

    Kör för min del på den syntetolja som uppfyller de krav, eller högre, som tillverkaren av hojen ställt upp. Sen är det egalt vad det står på burken. Biltema duger gott för mig.
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #22
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    I handboken till min KTM 640 står det att man uteslutande ska använda syntetolja.
    Och i min handbok för BMW:n står det att man uteslutande aldrig får använda syntetolja. Det står t o m ett utropstecken (!) efter.

  3. #23
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Och i min handbok för BMW:n står det att man uteslutande aldrig får använda syntetolja. Det står t o m ett utropstecken (!) efter.
    Visst är det märkligt!

    Borde vara samma förutsättningar. Samma typ av motor, kubik, vätskekylning etc.
    kanske förutsätter man att en KTM körs lite tuffare och går lite varmare i form av terrängkörning med mera. Lite mer race, helt enkelt. Fråga gärna MC-proffsen nästa gång du är där varför det är mineralolja som gäller för BMW och inte minst vad som skulle hända med syntetolja i motorn.

    Min kompis med en 650 Dakar fick alltid Castrol syntetolja i sin hoj på märkesverkstaden. Det var Bilcentralen i Segeltorp som servade hans hoj.

    Nästan varje MC-ägare bekymrar sig över vilken olja man ska ha i motorn. Hur många bryr sig om vad som finns i bilmotorn. Själv har jag ingen aning. Kör på det verkstaden fyller i vid service.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #24
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Och i min handbok för BMW:n står det att man uteslutande aldrig får använda syntetolja. Det står t o m ett utropstecken (!) efter.
    Märkligt ja. I handboken till min kinesiska Eu-moped stod det att man inte skulle köra med helsyntet och att man skulle följa ett tramsigt inkörningschema. Jag körde fullt från första metern och bytte till helsyntet efter 30 mil och har sen bytt var 200-300 mil (6 dl + en kladd) eftersom där inte finns något oljefilter. Motorn drar inte en droppe olja och är kvick och rapp efter 1 100 mil.

    Jag kan inte hitta länken men en förstå-sig-påare påstod att en ny mc-motor behöver bara "köras in" i 10 mil. Man börjar med att hälla i helsyntet, startar och kör lite lugnt till motorn är varm och sen drar man på mer och mer för att de sista milen dra fullt i växlarna några gånger och sen är motorn inkörd. Kolvringarnas läge gentemot cylinderväggarna skulle då vara optimerade. Och han skrev också att det finns inget bättre än helsyntetisk olja oavsett vad fabrikanten skriver för någonting i sina handböcker. F-n jag sparade aldrig länken ju!

  5. #25
    Medlem christiankas avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Det kändes kanske bra att hålla i en plastflaska som det stod Castrol på?
    Helt riktigt Bosse

  6. #26
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Mycket intressant läsning om detta ämne
    http://bike.se/forum/thread.php?t=350

  7. #27
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Mycket intressant läsning om detta ämne
    http://bike.se/forum/thread.php?t=350
    Den där Dr_Bike går verkligen igång på oljor! Herre jösses vad han är intresserad. Han sover nog med en dunk olja i sängen!

    Han verkar ju ha klart för sig och mitt val av Biltemas mc-olja för 49: - litern är ju vettigt.

  8. #28
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Den där Dr_Bike går verkligen igång på oljor! Herre jösses vad han är intresserad. Han sover nog med en dunk olja i sängen!
    Inte riktigt, enligt den oäkta hälften. Däremot kan jag intyga att hans garage inte är som de flesta andras

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    vet inte om det är slumpen, men 3 jobbar kompisar åker på lite äldre hojar, en suzuki tror det är en 750 80-talare, 1 honda cbr 1000 sen åttiotalare och 1 honda cb750 tidig -80, alla dessa har nu gjort oljebyte och hällt i biltemas 10-40 olja som skulle vara till deras hojar, ALLA har fått kopplingsslir efteråt, oljan kanske fungerar på modernare hojar? eller så har grabbarna fått tag i en sämre sändning men jag tänker inte chansa, biltema har mycket bra och billigt men efter detta resultatet kommer inte jag välja deras olja vid mitt oljebyte

  10. #30
    Mc-Bosse
    Gäst
    MC-olja 15W–40 (36-440) för 49:90 - litern har jag kört med nu i 500 mil, från 3 300 mil till 3 800 mil i min Kawasaki Z 750 LTD från 1981. Jag hade aningen kopplingsslir innan vid snabba växlingar men nu har jag inget alls. Jag har ingen aning om vad för olja där var i motorn innan. 10W-40 är visserligen racingoljan men så stor skillnad kan det inte vara på oljorna.

    "ANVÄNDNINGSOMRÅDEN
    Biltema MC-olja 15W-40 rekommenderas till alla 4-takts-motorcyklar. Oljan är anpassad för motorer som körs hårt och med höga varvtal.
    Oljans viskositetsstabilitet gör den mycket lämplig till långfärdskörning med ”motorvägshastighet”. MC-olja 15W-40 rekommenderas även till motorcyklarnas växellåda och koppling."

    "EGENSKAPER
    MC-olja 15W-40 är en motorolja för 4-takts motorcyklar.
    MC-olja 15W-40 rekommenderas även där motoroljan smörjer växellådan och kopplingen. Den ger ett stabilt oljetryck och bra smörjning vid varierande varvtal och effektuttag.
    Med MC-olja 15W-40 undviker man ryck, hugg, fastklibbning och slirningar i kopplingen."

    Datablad 15W–40

    Men var och en gör som de vill... Och pinnen! Inlägg 1... Välkommen hit och lycka till med kortet!!!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-08-05 klockan 20:24.

Liknande ämnen

  1. Olja i Sportster -97
    Av Bjorling i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 02:24
  2. mc-delar biltema
    Av engström67 i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-22, 22:27
  3. Biltema med ny hemsida
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 02:09
  4. Ölja..
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 14:04
  5. Biltema utökar sitt mc-sortiment
    Av Boogieman i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 18:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •