Sidan 2 av 11 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 104

Ämne: Biltema Mc-Olja

  1. #11
    Medlem griegs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Och racemotorer kräver oljor som inte piskas sönder direkt.

    Vet inte riktigt hur du resonerar?

    Bytte olja och filter i helgen.Det blev Biltemas olja

  2. #12
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Svar: extrem skjuvning ger tunnare olja vid höga temperaturer, inte bra för en racemotor.

  3. #13
    Nu är det ju så att varken Biltema eller Yamaha tillverkar olja, det skulle vara roligt att veta vilken olja det egentligen är. Tyvärr tror jag inte att dom vågar svara på det.

  4. #14
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Svar: extrem skjuvning ger tunnare olja vid höga temperaturer, inte bra för en racemotor.
    @grieg

    Man kan åxå säga ungefär: Kör på helsyntet. Den har längre livslängd och tål värme bättre, väldigt bra att ha i motorer som varvar relativt mycket (typ mc....) eller går varma (som luftkylda som krypkörs i 30 grader...)
    Senast redigerat av Jåke den 2009-06-29 klockan 20:26.

  5. #15
    Medlem griegs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Svar: extrem skjuvning ger tunnare olja vid höga temperaturer, inte bra för en racemotor.
    Var tvungen att slå upp ordet "skjuvning" http://sv.wikipedia.org/wiki/Skjuvning
    Avancerat värre

  6. #16
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Samma här. Biltema Mc-olja för 49: - litern till min Kawasaki Z 750 LTD från 1981. En mcfirma tyckte jag skulle köpa av dom för 150: - litern. När jag nämnde 49: - hos Biltema för Mc-olja som uppfyller alla specifikationer så blev han tyst men sa sen att: Du kan ju chansa... Jag tackade, la på luren och åkte till Biltema.

    Vad jag ville ha var just olja för mc. Enligt handboken från 1981 ska där hällas i vanlig motorolja men då jag hört och läst att de tillsatser som idag finns i motoroljer inte är bra för kopplingens funktion i en mc så föll vanlig motorolja bort. Står det då "Mc-olja" på förpackningen, finns hos Biltema och kostar 49: -/litern så var mitt val inte alls svårt.
    Det är där som JASO-klassningen (japansk standard) kommer in. Om din olja är JASO-märkt samt uppfyller kvalitetsnormen API (amerikansk) + viskositet (SAE-norm) enligt din mc-tillverkares rekommendationer, ska det bara vara att tuta o köra.

  7. #17
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    @grieg

    Man kan åxå säga ungefär: Kör på helsyntet. Den har längre livslängd och tål värme bättre, väldigt bra att ha i motorer som varvar relativt mycket (typ mc....) eller går varma (som luftkylda som krypkörs i 30 grader...)
    Dom argumenten har alltid känts tillräckliga för mig för att alltid använda syntetolja. Trots detta finns det många förespråkare av mineralolja. Har aldrig förstått varför...
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #18
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Trots detta finns det många förespråkare av mineralolja. Har aldrig förstått varför...
    Jag använder mineralolja, det är jättebra. Alla borde använda den för det gör jag, kan inte slå i bättre olja än just mineralolja – i bensinen på min Hva.
    Ha ha sorry, kunde inte låta bli. *fniss, fniss*

  9. #19
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Jag använder mineralolja, det är jättebra. Alla borde använda den för det gör jag, kan inte slå i bättre olja än just mineralolja – i bensinen på min Hva.
    Ha ha sorry, kunde inte låta bli. *fniss, fniss*
    Du skulle prova med syntet, jäklar så mycket bättre den skulle gå! Inga bakslag när man kickar....kanske?
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #20
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Dom argumenten har alltid känts tillräckliga för mig för att alltid använda syntetolja. Trots detta finns det många förespråkare av mineralolja. Har aldrig förstått varför...
    Yamaha använder minaralolja i de stora enstånkorna, i alla fall i 660-motorerna. Jag frågade på servicen varför och det var nåt med att motorn var lågvarvig med höga belastningar och stora spel. I handboken står att man ska använda API SE eller högre, jag kollade upp vad det betydde av nyfikenhet och i api-tabellen står det "Caution: Not suitable for use in gasoline-powered engines built after 1979". Nog för att minarelli-stånkan är old school men..

    Nåja, motorn är omöjlig att ta livet av så förmodligen vet dom vad dom gör.
    Senast redigerat av Molgan den 2009-06-30 klockan 09:46.

Liknande ämnen

  1. Olja i Sportster -97
    Av Bjorling i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 02:24
  2. mc-delar biltema
    Av engström67 i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-22, 22:27
  3. Biltema med ny hemsida
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 02:09
  4. Ölja..
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 14:04
  5. Biltema utökar sitt mc-sortiment
    Av Boogieman i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 18:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •