Sidan 10 av 11 FörstaFörsta ... 891011 SistaSista
Resultat 91 till 100 av 104

Ämne: Biltema Mc-Olja

  1. #91
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    överhettad växellåda har varit Bossens problem förr
    fabriken rekommenderar 20-50 olja både till växellåda o motor pga bättre värmetålighet,sen att den är trögstartad i -20 får man väl ta

  2. #92
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Norrbotten, Luleå
    Inlägg
    1

    Biltema Syntetic 10w/40

    Jag hällde in Biltemas helsyntetiska olja i MCn (Honda VF750S från 1982) igår, köpt för 79:-/liter. Tidigare var det en Castrol 10/40 olja i MCn, som nog var helt Ok men kostade närmare 120:-/liter. Motorn går märkbart tystare med Biltema oljan och växlarna känns fina. Mitt förta omdömme om oljan är att den är bättre än Castrols olja. castrololjan var delsyntetisk, men mycket dyrare än den helsyntetiska biltemaoljan. Biltemaoljan upplever jag som väldigt lättflytande, vilket jag uppskattar eftersom VFen har sprejsmörjning av kamnockarna.
    Jag tittade på den billigare oljan (Biltemas 15w/40 mc mineraloljan för 49:-/litern), men den hade inte JASO klassning. Kan det innebära att den inte är anpassad för smörjning av växellåda samt koppling? Jag fegade ut på den oljan i alla fall och ångrar inte dyrköpet av helsyntet.
    Apropå 10w vs 15w så anger det hur lättflytande olan är när den är kall, jag kan inte se att en 15w/40 olja är bättre än en 10w/40 olja i något läge. Den tunnare oljan(10w/40) ger bättre smörjning när den är kall. Dessutom har en helsyntetisk olja längre kolvätekedjor (oljemolekyler). Mineralolja har korta och långa oljemolekyler blandat, medan syntetolja har långa oljemolekyler. Det borde ge bättre smörjegenskaper år syntetiska oljor när de har åldrats något (oljemolekylrna slås av och blir kortare med tiden). Om jag kommer ihåg rätt så kom den bästa motoroljan från Pensylvania förr, innan syntetoljans tid. Detta eftersom mineraloljan där hade längre oljemolekyler än olja från något annan del av världen.

  3. #93
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jag är fullständigt övertygad om att den helsyntetiska oljan från Biltema håller yppersta kvalité oavsett om den är avsedd för bil eller mc. Säljer man i stora mängder som Biltema gör så kan priset hållas nere. Svårare än så är det inte!

    Jag går inte på att t ex. Mobil helsyntet för 700: - för 5 liter är bättre än Biltemas helsyntet för halva priset.

    Jo jag kör på Biltema helsyntet i min Kawa -81
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-06-28 klockan 21:39.

  4. #94
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Jag är fullständigt övertygad om att den helsyntetiska oljan från Biltema håller yppersta kvalité oavsett om den är avsedd för bil eller mc. Säljer man i stora mängder som Biltema gör så kan priset hållas nere. Svårare än så är det inte!

    Jag går inte på att t ex. Mobil helsyntet för 700: - för 5 liter är bättre än Biltemas helsyntet för halva priset.

    Jo jag kör på Biltema helsyntet i min Kawa -81
    Hörde att Bitema nuförtiden inte säljer Staoils olja mer utan istället säljer AGIP. Alltså samma märke som lantmännen saluför. Så Biltemas olja är nog lika bra som de så kallade märkesoljorna.

  5. #95
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Uttran i Tumba
    Inlägg
    12

    biltemaolja

    Hej.

    Gick från Biltemas classicolja till helsyntet, till min suzuki gs 1000g 81:a. Provkörde en vända, och fick direkt lekage från framför allt ventilkåpan. Inga sådana tendenser tidigare. Vad kan man dra för slutsatser av det? Att en gammal hoj kräver tjockare oljor.....eller?
    /suzuki

  6. #96
    Mc-Bosse
    Gäst
    En del säger att det kan börja läcka om man byter till helsyntet. Min läcker inte men jag kom på att jag hällde i packningstätare (Red Line seal saver) i oljan förra året då jag körde på mineral. Kanske därför min inte läcker?
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-07-23 klockan 02:03.

  7. #97
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av stickan Visa inlägg
    Hej. Vad kan man dra för slutsatser av det?
    /suzuki
    Att dina packningar behöver bytas.

  8. #98
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Att dina packningar behöver bytas.
    Drar samma slutsats! Tror inte att det slutar läcka om du byter tillbaka till oljan du hade från början.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #99
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av stickan Visa inlägg
    Hej.

    Gick från Biltemas classicolja till helsyntet, till min suzuki gs 1000g 81:a. Provkörde en vända, och fick direkt lekage från framför allt ventilkåpan. Inga sådana tendenser tidigare. Vad kan man dra för slutsatser av det? Att en gammal hoj kräver tjockare oljor.....eller?
    /suzuki
    Prova Red Line seal saver. Kör 20 mil och kolla om det har blivit tätt. Tar ett tag innan medlet fungerar. Om det fortfarande läcker är det ide att kolla upp vad som är fel.

  10. #100
    Mc-Bosse
    Gäst
    Alla är inte roade av att byta någon packning på sin mc. Det kanske går ändå på något sätt tänkte jag då ventilkåpspackningen svettades i framkant. Och Red Line seal saver fungerade rätt bra. Den mjukar visserligen bara upp gummipackningar som är torra av av ålder men det tätade även min ventilkåpspackning som väl är en pappackning antar jag. Inte helt men nästan. Det svettas bara ytterst lite numera. Sen är det ju bra om gummipackningarna i motorn nu håller en bättre fräschör.

    http://www.redlineoil.se/sealsaver.html kostade 180: - tror jag.

    Googlesökning: http://www.google.se/search?hl=sv&q=...meta=&aq=f&oq=

    Inte jobba i onödan!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-07-23 klockan 12:28.

Liknande ämnen

  1. Olja i Sportster -97
    Av Bjorling i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 02:24
  2. mc-delar biltema
    Av engström67 i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-22, 22:27
  3. Biltema med ny hemsida
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 02:09
  4. Ölja..
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 14:04
  5. Biltema utökar sitt mc-sortiment
    Av Boogieman i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 18:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •