Sidan 5 av 11 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 104

Ämne: Biltema Mc-Olja

  1. #41
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Det skulle verkligen vara intressant med ett test. Två nya identiska bilar av 2009 års modell där den ena följer serviceschemat vad gäller oljebyte och den andra kör 10 000 mil på samma helsyntetiska olja. Jag undrar om den senare motorn hade varit i märkbart sämre skick om man plockade isär motorerna efter 10 000 mil.

    Ska vi be oljebolagen i samarbete med t ex. BMW att göra testet?

    vet en kille som gjorde så, han räknade ut att med servicekostnader och förlorad inkomst då bilen stod stilla vid service skulle kosta han mer än att byta motor. han kom in runt 9000mil med haveri... vet inte om hans uträkning verkligen stämde ;D Så viss märkbar skillnad bör det vara då de flesta oljor är skitslut runt 3500mil

  2. #42
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Halland
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Det skulle verkligen vara intressant med ett test. Två nya identiska bilar av 2009 års modell där den ena följer serviceschemat vad gäller oljebyte och den andra kör 10 000 mil på samma helsyntetiska olja. Jag undrar om den senare motorn hade varit i märkbart sämre skick om man plockade isär motorerna efter 10 000 mil.

    Ska vi be oljebolagen i samarbete med t ex. BMW att göra testet?
    Har faktiskt lite erfarenhet av detta då jag jobbar med hyrbilar och dessa ägs oftast bara 1-2år av hyrbilsfirman och går 2500-3500mil.

    Det jag har märkt är att de som körs hårt från början drar betydligt mer bränsle än de som är lite mer varsamt inkörda (av longtermkunder (hyr månadvis)som kör mkt långa sträckor än när försvaret hyr bilar som körs av 19åringar.

    sen oljan gör ingen skilnad då oljan håller mkt längre än de 1-2-3000mils intervaller som tillverkaren rekommederar en kund körde en diesel 7200mil utan service (hade 3000mils intervaller) givetvis var det slarvigt att missa men panelen som skulle ange service var sönder från fabrik och kunden äldre så han tänkte inte på detta.

    Vi märkte inte att denna gick sämre på nåt sätt eller ens drog mer bränsle (han hade ioförsig fyllt på 2liter av statoils billigaste olja. då nya bilar drar 1-2liter olja de första 2000milen) orginal skulle det vara 0-30castrol helsyntet enligt volvo.

  3. #43
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av grieg Visa inlägg
    Hejsan. Är det någon som har någon erfarenhet av Biltemas Mc olja?
    (Racing 10W–40 Helsyntetisk)

    Den verkar uppfylla alla specifikationer som står i mc manualen:JASO ,API
    Priset är heller ingen nackdel om man jämför med Yamaha orginal olja
    Yamalube , den vill dom ha 695 spänn för fyra liter .
    Hej hade jag haft en gammal hoj kanske jag skulle kunna köra på biltemas olja,men en ny hoj för över 100papp så är väl 5-600 för ett oljebyte småpengar,det är väl klart att alla oljor uppfyller API,(american petrolium institute) annars får den ju inte hällas i hojen,men det finns ju många andra goda ämnen som en dyrare olja har men inte biltemas har,men alla gör ju som dom själv känner för.

  4. #44
    Medlem Daimbags avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    68
    Köp riktig olja!!! Det är ju den som avgör hur länge motorn kommer att hålla. Köpte biltemas olja ett år, tyckte också det funka bra men när en kompis berättade hur viktigt det var med bra olja till motorn köpte jag året efter riktig olja (mc-affär) jag märkte en stor skillnad med lite dyrare olja. Köp riktig olja!!!

  5. #45
    Medlem griegs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    men det finns ju många andra goda ämnen som en dyrare olja har men inte biltemas har,men alla gör ju som dom själv känner för.
    ??? som vadå?? ge exempel!

  6. #46
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Daimbag Visa inlägg
    Köp riktig olja!!! Det är ju den som avgör hur länge motorn kommer att hålla. Köpte biltemas olja ett år, tyckte också det funka bra men när en kompis berättade hur viktigt det var med bra olja till motorn köpte jag året efter riktig olja (mc-affär) jag märkte en stor skillnad med lite dyrare olja. Köp riktig olja!!!
    Vilken var den stora skillnaden du märkte med den "riktiga oljan"?
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #47
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    .....men det finns ju många andra goda ämnen som en dyrare olja har men inte biltemas har,men alla gör ju som dom själv känner för.
    Även jag är intresserad av vilka andra goda ämnen som finns i andra än BILTEMAS oljor, samt inte minst vilka effekter dom har. Alltid intressant att veta så att jag kan ta ett välgrundat beslut på vilken olja jag bör använda.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #48
    Om en olja uppfyller de kriterier som som tex Honda ställer på oljan så kvittar väll fabrikatet. Jag kan inte tro att Biltema vågar sälja olja med falsk deklaration, det skulle bli skitdyrt om en massa fordon skulle haverera för att de fuskat.
    Jan-Olov

  9. #49
    Medlem Nickes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm - Hägersten
    Inlägg
    403
    Jag är låååångt ifrån ett proffs på detta område. Men jag har jobbat på OKQ8 och dom marknadsför minst två stycken oljor inom samma 'område'. Oftast så handlar det om att OK har sin olja, och Q8 har sin olja.

    Enligt en dåvarande kollega som var väl insatt i företagets produkter så bedyrade han att dessa oljor var samma produkt, skillnaden är endast att dom har olika förpackningar men att Q8as produkter är, eller iaf var, betydligt dyrare!

    Om detta stämmer i andra sammanhang, som t.ex. detta med Biltema, vet jag inget om.
    Försöker att hålla mig till tråden, fast modet är trådlöst

  10. #50
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Om en olja uppfyller de kriterier som som tex Honda ställer på oljan så kvittar väl fabrikatet. .
    Så resonerar även jag. Om oljan är av rätt sort och uppfyller fabrikantens krav duger den gott till mig! Olje och däcktrådar kan bli hur långa som helst. Många skribenter är intill döden säkra på att just deras val av märke på olja, bensin eller däck är det enda rätta.

    Har prövat åtskilliga märken på däck, dock inga utpräglat billiga av något helt okänt märke. Har aldrig märkt någon skillnad i något avseende mellan dessa olika märken. För mig har de fungerat på likartat sätt och med likartad slitstyrka. Kör aldrig på något sätt på de yttersta marginalerna och har aldrig råkat ut för några släpp i varken torrt eller vått väglag. Andra vet att berätta att det ena eller andra däcket är rent livsfarligt, såphalt i regn etc. har aldrig upplevt det. Försöker efter bästa förmåga bedöma underlagets friktion och köra därefter.

    I somras hade vi även en tråd som behandlade bensin. Det hävdades att 98 oktan var överlägsen 95 oktan på alla sätt och vis. Testade ordentligt under en tid utan att kunna märka någon som helst skillnad på bränsleförbrukning eller annat, på någon av min hojar.

    Det är alltid intressant att få ta del av de erfarenheter andra gjort. Kul att lära sig mer om så komplexa områden som dessa.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Olja i Sportster -97
    Av Bjorling i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 02:24
  2. mc-delar biltema
    Av engström67 i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-22, 22:27
  3. Biltema med ny hemsida
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 02:09
  4. Ölja..
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 14:04
  5. Biltema utökar sitt mc-sortiment
    Av Boogieman i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 18:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •