Sidan 1 av 11 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 104

Ämne: Biltema Mc-Olja

  1. #1
    Medlem griegs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    26

    Biltema Mc-Olja

    Hejsan. Är det någon som har någon erfarenhet av Biltemas Mc olja?
    (Racing 10W–40 Helsyntetisk)

    Den verkar uppfylla alla specifikationer som står i mc manualen:JASO ,API
    Priset är heller ingen nackdel om man jämför med Yamaha orginal olja
    Yamalube , den vill dom ha 695 spänn för fyra liter .

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Köpte just den oljan idag för att hälla i min KTM. Känner mig helt nöjd om oljan uppfyller de krav som tillverkaren av hojen ställt upp. Olja och däck är religion för de flesta knuttar. Var och en "vet" att just deras märke är det enda som fungerar. Oljetrådar brukar kunna bli hur lång som helst. Själv har jag kört på Biltemas syntetoljor under många år. Har varit till full belåtenhet för min del. På 60-talet var det folk som trodde att man var tvungen att tanka en viss sorts bensin för att bilen skulle fungera. Den mack man tankat på första gången var man tvungen att fortsätta tanka på för att det inte skulle uppstå motorskador. Lite av samma filosofi känns det som att det råder om dagens oljor.

    En del människor mår bättre och sover lugnare om de har en olja som kostar skjortan, eftersom den har ett "fint" märke. Bra för dom! Jag sover gott med Biltemas olja i mina hojar...

    Om man skulle vara orolig kan man ju kosta på sig att byta olja dubbelt så ofta.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Jag använder både oljan och deras filter. Funkar problemfritt hittills och jag är inte alls orolig.

  4. #4
    Mc-Bosse
    Gäst
    Samma här. Biltema Mc-olja för 49: - litern till min Kawasaki Z 750 LTD från 1981. En mcfirma tyckte jag skulle köpa av dom för 150: - litern. När jag nämnde 49: - hos Biltema för Mc-olja som uppfyller alla specifikationer så blev han tyst men sa sen att: Du kan ju chansa... Jag tackade, la på luren och åkte till Biltema.

    Vad jag ville ha var just olja för mc. Enligt handboken från 1981 ska där hällas i vanlig motorolja men då jag hört och läst att de tillsatser som idag finns i motoroljer inte är bra för kopplingens funktion i en mc så föll vanlig motorolja bort. Står det då "Mc-olja" på förpackningen, finns hos Biltema och kostar 49: -/litern så var mitt val inte alls svårt.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-05-31 klockan 19:46.

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Vad jag ville ha var just olja för mc. Enligt handboken från 1981 ska där hällas i vanlig motorolja men då jag hört och läst att de tillsatser som idag finns i motoroljer inte är bra för kopplingens funktion i en mc så föll vanlig motorolja bort. Står det då "Mc-olja" på förpackningen, finns hos Biltema och kostar 49: -/litern så var mitt val inte alls svårt.
    Det är viktigt att ha olja avsedd för mc, om motor och växellåda delar olja, vilket gäller de flesta hojar. BMW:s boxermodeller och en del andra hojar har separat olja för växellåda och motor. I dessa går det utmärkt att hälla i den olja man finner lämplig, avsedd för bil eller mc. Fel olja i motorn kan ge bland annat ge kopplingsslir på grund av att bil-oljan inte har samma tillsatser som behövs i mc-oljan.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Fel olja i motorn kan ge bland annat ge kopplingsslir på grund av att bil-oljan inte har samma tillsatser som behövs i mc-oljan.
    Precis det problemet hade jag på min förra hoj. Åkte till OK och köpte mc-olja och efter det var sliret borta. Jag skulle köpa Biltemas olja utan att tveka. Tror inte den är märkbart sämre.

  7. #7
    Medlem christiankas avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    42
    Kanon, jag köpte Castrol på Bike för 129:- litern och tyckte jag var duktig. Blir Biltema nästa gång.

  8. #8
    Mc-Bosse
    Gäst
    Kanon, jag köpte Castrol på Bike för 129:- litern och tyckte jag var duktig.
    Det kändes kanske bra att hålla i en plastflaska som det stod Castrol på?

  9. #9
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Det kändes kanske bra att hålla i en plastflaska som det stod Castrol på?


    Själv tycker jag det känns bra att hålla i rejälare saker, så jag köper 20-litersdunkar med olja

    Nu kostar ju Biltema's helsyntet 75,-/lit tror jag, fortfarande riktigt billigt men har man två sporthojar av värsta slag i garaget vill man gärna köpa mer än literflaskor. Dessutom blir det bara runt 65,-/lit...

    Anledningen till att jag började med det var faktiskt att de hojar jag och sambo'n hade tidigare drog en del olja, så trots bara ett filterbyte per säsong gick hela dunken oftast åt.
    Senast redigerat av Jåke den 2009-06-29 klockan 16:54.

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Och racemotorer kräver oljor som inte piskas sönder direkt.

Liknande ämnen

  1. Olja i Sportster -97
    Av Bjorling i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 02:24
  2. mc-delar biltema
    Av engström67 i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-22, 22:27
  3. Biltema med ny hemsida
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 02:09
  4. Ölja..
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 14:04
  5. Biltema utökar sitt mc-sortiment
    Av Boogieman i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 18:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •