Sidan 7 av 11 FörstaFörsta ... 56789 ... SistaSista
Resultat 61 till 70 av 104

Ämne: Biltema Mc-Olja

  1. #61
    Medlem Daimbags avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    68
    Jag körde en sommar med biltemas olja, tyckte inte att motorn var på topp (svårt att föklara) lite trög och en del missljud fanns. Köpte dyrare olja i mc affär. Då var det som om allt flöt bättre, missljud förvann, koppling och växlar blev också bättre. Jag tyckte det var stor skillnad och jag kommer aldrig mer köpa biltemas olja. Tror att det är bättre att lägga de hundralapparna extra och få riktig olja.

  2. #62
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Upprepar. Ni som har våtkoppling ,snedskurna drev i växellådan har andra krav på oljan än vi som behöver ren motorolja.
    Jan

  3. #63
    Medlem Nickes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm - Hägersten
    Inlägg
    403

    Cool

    Hmmm, med risk för att jag ger mig in i något som jag kommer att få ångra mm så ska jag nu iaf försöka ge er en förklaring som jag fått från proffs i området

    API kvalitén mellan oljorna varierar en del och därefter, oftast, även priset. Och API:ns kvalité visar sig oftast vid kallare/varmare temperaturer än ’normalt’ samt ’även vid tävlings eller yrkestrafik. Sen MÅSTE alla japanska motorcyklar ha en olja som är märkt med ’MA’ då detta hade och göra med någon kopplingshistoria i japanska motorer. Vidare sa han att : ’Skulle jag köpa olja till min MC så hade jag köpt delsyntet eftersom halv och helsyntet är för tunn olja. Dessa oljor ’rinner’ av för lätt vilket gör att det kan slita på viktiga detaljer i motorn vid varje startillfälle innan motorn är igång. Syntetolja är ju bara bra vi extremt kalla förhållanden.’

    Hoppas jag förklarat på ett hyfsat sätt. Om inte så tackar jag för min tid här på hojen.nu *poff*
    Försöker att hålla mig till tråden, fast modet är trådlöst

  4. #64
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Nää,Nicke förstod ingenting, du måste fortsätta.
    Jan

  5. #65
    Medlem Nickes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm - Hägersten
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Nää,Nicke förstod ingenting, du måste fortsätta.
    Blir inget av med det ;D
    Försöker att hålla mig till tråden, fast modet är trådlöst

  6. #66
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Nicke Visa inlägg
    Hmmm, med risk för att jag ger mig in i något som jag kommer att få ångra mm så ska jag nu iaf försöka ge er en förklaring som jag fått från proffs i området
    Det finns inget som "halvsyntet". Eller det är åtminstone samma sak som "delsyntet" om man nu vill använda ordet halv. Antingen är det mineral, syntetförstärkt (delsyntet) eller helsyntet. Rent fysiskt.
    Oljans tjockhet har väldigt lite med huruvida det är syntet eller inte att göra, utan handlar bl a om dess viskositet. Och sån finns det olika av alla sorter, med undantaget att rena mineraloljor inte är multigrade utan singelgrade (det är bl a det som gör syntetoljorna så lämpliga).Så att syntetolja bara skulle vara bra enbart vid kalla temperaturer... nej. Det är snarare så att dess viskositetsspann gör att den är bra vid kalla temp också. Samt är bättre vid riktigt varma temperaturer eftersom den ofta är tåligare mot sönderslagning/hetta än ren mineralolja. Ingen regel utan undantag dock, så jag påstår inte att det alltid är såhär... bara oftast.

    MA stämmer däremot. Sån bör man ha i alla motorer som har samma olja till både motor och växellåda. Tillsatser för våtkoppling... vilket gör att man i H-D, Ducati med torrkoppling och många BMW kan köra vanlig bilolja i motorn för man har ändå separat växellådsolja

    Och din förklaring var det inget fel på, du har bara fått lite halvfärdig fakta.

    Det finns ett annat forum där detta diskuterats till vansinne i två stycken trådar. Dessa tar i princip upp allt du behöver veta om olja och mycket mer. Slår dessutom fast att en motern motorcykel mycket väl klarar sig på delsyntet om man vill spara pengar, men att det annars inte finns nån idé att köra annat än helsyntet. Förutom sitt eget välbefinnande och själsliga ro såklart, vilket är nog så viktigt
    Senast redigerat av Jåke den 2010-02-11 klockan 23:01.

  7. #67
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Bra inlägg Jåke!

    Tycker att du fått till en alldeles utmärkt sammanfattning av det som gäller. Svårare än så behöver det inte vara.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #68
    Medlem Nickes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm - Hägersten
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Bra inlägg Jåke!

    Tycker att du fått till en alldeles utmärkt sammanfattning av det som gäller. Svårare än så behöver det inte vara.
    Ja ja ja, jäla mobbing här! Mitt inlägg som var ett försök till att hjälpa vissa var tydligen helt onödigt ..... näe, det var det ju inte. Jag väckte ju Jåke en torsdagskväll som denna så han fick förklara för oss - JIPPI ;D
    Försöker att hålla mig till tråden, fast modet är trådlöst

  9. #69
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Nicke Visa inlägg
    Ja ja ja, jäla mobbing här! Mitt inlägg som var ett försök till att hjälpa vissa var tydligen helt onödigt ..... näe, det var det ju inte. Jag väckte ju Jåke en torsdagskväll som denna så han fick förklara för oss - JIPPI ;D
    Du får väl supa'n under bordet så att han får huvudvärk....

    Den dagen min motor blir tillräckligt sliten den dagen plockar jag isär och byter det som ska bytas såvida inte motorn skär, vilket är relativt sällsynt (mina motorer). Sedan kör jag i 10 år till..... Fixar allt själv så jag bryr mig nada... om den drar lite olja och kompen är inom marginalerna, so what ??


    Det viktigaste är nog att byta olja och filter regelbundet och se till att inte övervarva motorn. Pratar vi sporthojar med hög effekt och moment där man ligger på rödmarkeringen och låter som en kastrerad mygga, ja då har det betydelse. Men för oss allra flesta så räcker grejjorna sålänge man håller sig inom marginalerna och föjer tillverkarens rekomendationer..

    I år ska jag testa med ren mineralolja (Penzoil). Bara för att byta lite..
    Ska även byta till lite tätare olja för att få motorn ngt tystare (stötstänger å ventilslammer) när den går på tomgång. Om jag inte är nöjd så häller jag i ngn annan fräsch sörja...

    Ähh.... har ni katalysator på era hojar?
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  10. #70
    Medlem Nickes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm - Hägersten
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    kastrerad mygga
    Jag GOOGLADE på det och fick ingen träff - SYND! Jag vill gärna veta hur en kastrerad mygga låter. JAg vet hur en 'vanlig' myga låter .... och smakar 8)
    Försöker att hålla mig till tråden, fast modet är trådlöst

Liknande ämnen

  1. Olja i Sportster -97
    Av Bjorling i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 02:24
  2. mc-delar biltema
    Av engström67 i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-22, 22:27
  3. Biltema med ny hemsida
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 02:09
  4. Ölja..
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 14:04
  5. Biltema utökar sitt mc-sortiment
    Av Boogieman i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 18:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •