Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Allvädersjacka

  1. #1
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560

    Allvädersjacka

    Jag ska köpa en allvädersjacka i veckan och har kollat runt lite på nätet. Vad som slår mig är att de allra flesta jackorna är svarta eller väldigt mörka. Vill man inte synas i trafiken eller är det av andra praktiska skäl som inte fler jackor har varselfärger som grönt och orange?

    Är det bättre att köpa en mörk jacka och komplettera med en avtagbar varselväst då man kliver på? Jag frågar då jag är en rookie inom hojåkning och huvudet snurrar av funderingar innan jag hämtar ut min nya hoj på tisdag.

    Jag har lagt upp två varseljackor på min blogg. Är de något att ha eller ska jag tänka om?

    Tack på förhand!

    ///Jonas

  2. #2
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av sofo Visa inlägg
    Jag ska köpa en allvädersjacka i veckan och har kollat runt lite på nätet. Vad som slår mig är att de allra flesta jackorna är svarta eller väldigt mörka. Vill man inte synas i trafiken eller är det av andra praktiska skäl som inte fler jackor har varselfärger som grönt och orange?

    Är det bättre att köpa en mörk jacka och komplettera med en avtagbar varselväst då man kliver på? Jag frågar då jag är en rookie inom hojåkning och huvudet snurrar av funderingar innan jag hämtar ut min nya hoj på tisdag.

    Jag har lagt upp två varseljackor på min blogg. Är de något att ha eller ska jag tänka om?

    Tack på förhand!

    ///Jonas
    Du har helt rätt i ditt ifrågasättande.
    Jag tror färgsättningen/osynligheten kan vara ett arv från forna tiders allväderskläder; de berömda Barbour-produkterna (gemenligen kallat "kletjacka").

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jofama/Halvarssons har en gul varseljacka för mindre pengar om det kan vara intressant?

  4. #4
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Tack för tipset, men som nybliven mc-åkare är jag aningen ängslig med att sticka ut. ;-) När jag var ute idag såg jag inte en enda hojåkare med varselväst eller varseljackor. Det blir nog en mörk för mig också med en grön väst i fickan för längre turer. Det blir nog bra det här... :-)

  5. #5
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av sofo Visa inlägg
    Tack för tipset, men som nybliven mc-åkare är jag aningen ängslig med att sticka ut. ;-) När jag var ute idag såg jag inte en enda hojåkare med varselväst eller varseljackor. Det blir nog en mörk för mig också med en grön väst i fickan för längre turer. Det blir nog bra det här... :-)
    Skit i vad andra tycker!
    Ditt liv är väl mer värt ändå?!

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Skit i vad andra tycker!
    Ditt liv är väl mer värt ändå?!
    håller med guzzi leif till hundra procent ,den gröna varselfärgen gör nytta i trafiken eller om man väljer att skaffa sig något annat som sticker ut så att
    man syns i trafiken,det är inte kul när man får tvärnita för bilister som kör ut precis framför en när man kommer åkandes,men man får hela tiden räkna med att de inte har sett en när man närmar sig en korsning eller annan trafikplats.

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Skit i fåfängan. Gissa vilka jag ser först och vilka jag inte ser trots att jag är hojförare?

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Har för egen del en gul och en orange Halvarssonjacka som jag använder. Har många jackor men de här är de jag använder mest. Syns bra och pallar vilket väder som helst. Använder skyddshetsjacka under. Funkar kanon!
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Medlem CPHBs avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    33
    Hej

    Jag kör med Handelsbodens jacka och den fungerar bra (Tycker jag som inte har något att jämföra med). Avstod från att köpa hos MC-handlaren (trots rabatt) då alla kläder där var mörka.

    MVH

    CPHB

  10. #10
    Medlem CPHBs avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Jofama/Halvarssons har en gul varseljacka för mindre pengar om det kan vara intressant?
    Hej

    För mindre pengar?

    Detta är ju en "ytterjacka" som skall kopletteras med "innerjackan". (Men det står iofs att det går att komplettera med CE-skydd)

    Det är innerjackan som har skydden

    Det finns två innerjackor:

    http://www.jofama.se/motorcycle_wear...hp?id=41&cid=5

    http://www.jofama.se/motorcycle_wear...hp?cid=5&id=39

    MVH

    CPHB

    CPHB

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •