Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 34

Ämne: Hur många lektioner behövde ni?

  1. #11
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Håller alla tummar jag har för ditt blivande körkort!
    Sedan är det så att mc kräver en väldigt hög kunskapsnivå. Som du så riktigt antyder måste det finnas en massa ledig hjärnkapacitet för andra saker än att göra rätt och manövrera. Annars blir man inte gammal i trafiken.
    Lycka till!

    OK; jag körde upp 1974 med delvis enklare körprov (men faktiskt inte så stor skillnad). Jag körde hundratals mil privat och vann en körlektion som jag genomförde för att få kvitto på att jag var rätt ute.
    Sedan var det bara att köra upp.
    Men: Jag åkte Husqvarna 118 och med den kunde man köra åttor runt de andra i körgården. Dessutom hade jag varit helt mc-tokig sedan spädbarnstiden och hade läst en massa mc-litteratur innan de 16 åren fyllda.

    Andas djupt, släpp ned axlarna, slappna av i käkmusklerna; åk, le och njut!!!

  2. #12
    Ojoj, ni som körde privat. Jag har också frågat alla runt omkring mig som hade behörigheten om att ville de bli min privat handledare, men fick svaret bara njaaa, neeeej, vet inte, har inte tid, hojen pajar blablabla . Så jag är/var tvungen att fixa allt igenom körskola. Gör ont varje gång jag står vid kassan . Men men, sånt är det, det är bara att bita ihop och fortsätta.
    ps: min man har kortet men kan inte köra

  3. #13
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Men: Du är nära nu!
    Antagligen kan du allt du behöver kunna men spänningen hindrar kompetensen att blomma ut.
    Våga och vinn!

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    ... spänningen hindrar kompetensen att blomma ut.
    Våga och vinn!
    Det låter så bra. Tack Guzzi-Leif.
    Ska köra igen imorgon. Hoppas bara på att det inte kommer att regna,

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av skåning Visa inlägg
    ps: min man har kortet men kan inte köra
    Tiilhör sanningan att vi köpte en kawa vn800 och det kör han nu. Blev mer van nu att köra stor mc, körde mkt moppe innan.
    Han kör jag putsar och vaxar. Men snart är det tvärtom

  6. #16
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ja man kan gott stå tre på bredd vid stopp- och väjningspilkterna, detta gör att fler kan komma iväg samtidigt och man slipper köbildning som blir. Vid rödljus får man inte stå bredvid varann utan då är det på rad som gäller. Din trafiklärare vet säkert om detta. Min lärare visste för jag råkade göra som alla andra vid rödljuset och ställde mig bredvid honom under en lektion och det fick jag snabbt veta att så får man verkligen inte göra, he he. Och så berättade han att det var helt okej med tre på bredden vid övriga plikter.

    Tänk också på att i själva rondellen gäller högerregeln. Ligger man i innersta filen och har ett körfält på ytter så gäller högerregeln för dom som är i det yttre körfältet.
    Man har väjningsplikt för all trafik som är till höger inne i rondellen. Det här är det få som vet eller minns, dock minns jag det sen 1985 när jag tog första bokstaven på lappen... Jag är nog snart ett vandrande uppslagsverk i trafikregler, hi hi hi.

  7. #17
    Tack för all tips och råd och uppmuntran.
    MEN imorgon gäller det, uppkörning på eftermiddagen. Första och SISTA.
    Ska kanske bli skitväder . Vi får se...

    HÅLL TUMMARNA!

  8. #18
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Kör hårt!

    (..fast förståndigt)

  9. #19
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Hoppas det går bra. Berätta gärna hur det gick, fast det vet de flesta att är det tyst gick det inte bra, annars lär man få läsa JAAAA!! stort i versaler.

  10. #20
    Bara några timmar kvar. Det pirrar i magen lite.

Liknande ämnen

  1. Inga lektioner men ändå mc-kort?
    Av Emma i forum MC-kort
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-01-26, 15:20
  2. hur många ....
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-07, 02:25
  3. Antal lektioner
    Av markusf i forum MC-kort
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-01-08, 23:07
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 12:08
  5. Ge gumman MC lektioner i present.
    Av Bajen-Sam i forum MC-kort
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 12:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •