Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Tuffare bullerregler

  1. #21
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Fast bullerkraven i sig har i praktiken inte så stor betydelse, det är inte bara hur många dB en hoj kan prestera som avgör hur störande ett ekipage är utan förarens beteende är mer avgörande. Det går att köra en hoj med brölrör på ett sätt som inte uppfattas som störande samtidigt som det går att irritera folk rejält med en helt orginal hoj.

    Att folk med raka rör tycks drabbas av samma på-av-spasmer som man kan se hos moppedister förstör för oss andra som tycker att en radfyra, twin eller enstånka med racingsystem är ljuv musik.

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Fast bullerkraven i sig har i praktiken inte så stor betydelse, det är inte bara hur många dB en hoj kan prestera som avgör hur störande ett ekipage är utan förarens beteende är mer avgörande. Det går att köra en hoj med brölrör på ett sätt som inte uppfattas som störande samtidigt som det går att irritera folk rejält med en helt orginal hoj.

    Att folk med raka rör tycks drabbas av samma på-av-spasmer som man kan se hos moppedister förstör för oss andra som tycker att en radfyra, twin eller enstånka med racingsystem är ljuv musik.
    Bra skrivet! Jag tycker att om man bara sköter gasen lite snyggt och väljer bra tillfällen att dra på så ska hårdare bullerkrav inte behövas.

    Vad är egentligen syftena bakom ett visst bullerkrav? Bullerskador hos föraren? Störande för omgivningen?

  3. #23
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Fredd Visa inlägg
    Vad är egentligen syftena bakom ett visst bullerkrav? Bullerskador hos föraren? Störande för omgivningen?
    Det är väl den vanliga svenska avundsjukan. Har man inget liv ska man klaga på andra som får ha roligt i sina liv.

  4. #24
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Fast bullerkraven i sig har i praktiken inte så stor betydelse, det är inte bara hur många dB en hoj kan prestera som avgör hur störande ett ekipage är utan förarens beteende är mer avgörande. Det går att köra en hoj med brölrör på ett sätt som inte uppfattas som störande samtidigt som det går att irritera folk rejält med en helt orginal hoj.

    Att folk med raka rör tycks drabbas av samma på-av-spasmer som man kan se hos moppedister förstör för oss andra som tycker att en radfyra, twin eller enstånka med racingsystem är ljuv musik.
    Klart du har rätt.
    Å andra sidan kan inte en tyst mc köras bullrigt och då har man ju nått målet ändå. Med 100% säkerhet dessutom.

    Sedan är jag den förste att skriva under på att multicylinder tvåtakt, v-twin och stånka låter underbart, även med lite öppnare rör. Japanskrikor med öppna system är däremot terror för mig...

    Summa summarum: Vi lär nog anlägga en betydligt diskretare profil med såväl buller som annat bus om vi ska ha någon framtid!

  5. #25
    Medlem Bänkad o Klars avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    i bergslagen
    Inlägg
    37

    Post

    Jag besiktigade min hoj för ett litet tag sedan .........utan att byta till mina originalrör
    Nej, jag är inget smatterband, okynnesgasare eller db-fanatiker.
    Mina rör mullrar gott i den lägre oktaven och jag kör mycket lugnt.

    Anledningen till att åka in med mina "lite mer" mullrande rör var endast av nyfikenhet. Jag var ganska säker på att de höll sig inom 103 db.
    Jo hoppsan vad jag bedrog mig - det landade på 110 db
    Nåväl, jag har fått svaret jag "bad om" men kan samtidigt tala om för er, som ännu inte har besiktat hojen, att det är betydligt fler mätare som handhas på besiktningen nu än i fjol. Två besiktningsmän (bl.a med mikrofon samt ytterligare en modell) focuserade på mina rör's mullerkonsert och ruskade på sina huvuden .

    Resumé: De nya eu-kraven märks på besiktningen (det var många med hoj som besiktade under tiden jag var där - alla blev ordenligt kollade -hojjarna alltså ).
    Mätmetod: halvmeter från utblåset i 45 graders vinkel.

    Dagen efter åkte jag in igen - men med originalrören på

    Så här i efterhand tycker jag ändå att det var lite snöpligt.
    Egentligen hade jag kunnat klara mig, men när besiktningsmännen stod där och varvade min hoj (har ingen varvmätare) bluddrade den till med en smäll på slutet -DEN smällen fick db-mätaren att springa i taket, och det var just smällen som besiktningsgubbarna tog fasta på

    Funderar så här i efterhand på om jag skulle ta och testa detta en gång till
    ...........om 2 år vill säga
    __________________
    Kör försiktigt!
    Det är inte bara hojen som kan återkallas av sin tillverkare......

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362
    Bänkad o Klar, intressant! Jag vet när jag besiktigade förra våren så var det inget snack eller mätning av bullernivå. Det kanske är läga att tänka sig för inför kommande besök på bilprovningen

Liknande ämnen

  1. Tuffare ljud på Banditen?
    Av 666_Beast i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-07-07, 21:53
  2. Tuffare bullerkrav
    Av Fredd i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 15:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •