Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Tuffare bullerregler

  1. #1
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557

    Tuffare bullerregler

    Var och besiktigade min BMW igår. Inga problem, som väntat. Värre var det för kompisen med Harleyn med tillbehörsljuddämpare. Han hade chansat på att få igenom hojen utan att byta till original. Det gick inte ! Sådana tankar kan man nog avskriva numera. Efter att ha kollat årsmodell och slagvolym kom man fram till att hojen vid dryga tretusen varv skulle få ha ett värde på 103 decibel. Eftersom Harley inte hade någon varvräknare körde man "på känn". Skulle gissa att det var till hans fördel. Tror man låg en bit under tretusen varv. Trots detta lät hojen otroligt mycket. Hela 109 decibel visade mätaren! Fattar inte hur man orkar åka runt och föra så mycket oväsen. Är man inte redan skadad i hörseln lär man bli. Hörselskydd är inget för en tuff biker. Hursomhelst, underkänt blev det och det var bara att återkomma en annan dag, med originalljuddämparna....
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #2
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Jag tror att det kommer att bli problem för många. Jag bytte till original förra året för det andra effektsystemet gick fasen inte att åka med, väckte ju hela småland på tomgång.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  3. #3
    Jåke
    Gäst
    Hehe... 103 har det varit vid besiktning läääänge. Jag begriper bara inte varför man åker runt med ljudtryck högre än så. Det är HÖGT. Ännu mindre varför man chansar med nåt som ganska uppenbart måste ha låtit mer än 103...

    Jag besiktade min TRX twin med Akrapovic racesystem när jag hade den, och de lyssnade med örat men ryckte inte ens på axlarna åt det ljudet, så visst kan det låta gött utan att göra en hel landsände döv

    Värre blir det däremot med nya hojar, där gäller värdet som står på hojen. Ofta är de intypade med 89dB...
    Senast redigerat av Jåke den 2009-05-07 klockan 21:33.

  4. #4
    Fan nu låter ni om gamla gnälpigor
    Finns väl inget goare en V-Twin o V8 som väsnas

  5. #5
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Notera då en gnällkäring till ;-)
    Jag tycker det är skitbra att de höjer ribban på buller fast det borde ske utefter vägarna också, inte bara på Bilprovningen.
    Så tråkig är jag...

  6. #6
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    min V8 klarar 94db enligt fabriken, så jag har inget att gnälla, men gott att lyssna

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Värre blir det däremot med nya hojar, där gäller värdet som står på hojen. Ofta är de intypade med 89dB...
    *host* På min Triumph står det 80 dB…

  8. #8
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Min SV är intypad med 88dB, och det är tydligen för mycket och anledningen till att den inte togs in -09. Vet inte om detta stämmer men det var en säljare som sa det. De nya reglerna är ju att man utgår från värdet den är typad för med en marginal på 5dB (stillastående). En marginal på 5dB betyder i praktiken att man kan dubbla ljudnivån från orginal så det är ju fortfarande ganska frikostigt.

  9. #9
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    *host* På min Triumph står det 80 dB…
    Är inte det ljudtryck vid körning?
    Och nog är det väl värdet för stillastående som räknas?

    Min BMW, av årsmodell 2003, har enligt registreringsbeviset 80 dB vid körning och 92 stillastående. Och den är ju inte direkt bullrig...

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag ska kolla, jag har säkert läst fel.

    Edit: så här står det, Guzzi-Leif du hade rätt:
    Ljudnivå DB, vid körning: 80
    Ljudnivå DB, stillastående: 88
    Senast redigerat av Nina den 2009-05-11 klockan 09:22.

Liknande ämnen

  1. Tuffare ljud på Banditen?
    Av 666_Beast i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-07-07, 21:53
  2. Tuffare bullerkrav
    Av Fredd i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 15:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •