Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Börjar närma sig ett MC-körkort!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    2

    Börjar närma sig ett MC-körkort!

    Hej!
    Jag planerar på att ta MC-körkort direkt efter jag tar vanligt körkort (är 17 år), och har då som många andra en hel del frågor. Jag har tittat lite på Honda Transalp eftersom jag har hört att den är bra för nybörjare, och dessutom är den ju jättesnygg! Kommer att använda den som transport på landsväg.

    Eftersom jag inte får köra med en MC över 25kw, så undrar jag om Honda Transalp har denna effekten (om inte - om det är lätt att strypa). Har aldrig rört en MC eller ens en moped så jag har inga som helst förkunskaper om skötsel och sådant. Planerar på att eventuellt köpa en begagnad Transalp på blocket - är det något speciellt viktigt att ha utkik efter så man inte blir blåst och tvingas att lägga ner en massa extra kostnader efter köp? Min budget är inte obegränsad efter två körkort och en MC

    Slutligen - vad är det egentligen för skillnad mellan Honda Transalp 600 och 650? Går båda att köra på ett A-kort med begränsning?

    Tack på förhand! ;D

  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Hej å välkommen!
    Citat Ursprungligen postat av Infinity Visa inlägg
    Har aldrig rört en MC eller ens en moped så jag har inga som helst förkunskaper om skötsel och sådant.
    Det är lugnt, jag saknar fortfarande de kunskaperna och det funkar hyffsat. =) Om man frågar snällt brukar det alltid vara någon som kan komma med råd. Vad gäller Transalp så saknar jag även där kunskaper så jag överlåter det till de som vet.

  3. #3
    Jåke
    Gäst
    Hej!

    Ingen av Transalp går att köra på A1 utan strypning vad jag vet. 25 kW är nog mindre än vad även den ganska surriga 600 presterar, helt säker är jag dock inte och jag har haft fel förr

    Transalp är en bra kompis om man inte har för bråttom (varför har nån det alls egentligen) och trivs bäst på mindre vägar, den kommer bäst till sin rätt på typiska svenska tjälskottsvägar. Pendlar du mycker motorväg blir den ganska trist, tyvärr.

    Det är dock rätt tänkt, att utgå från en hoj med originaleffekten så nära 25kW som möjligt, det ger skojigast hoj efter strypning. Skillnaden mellan 600 och 650 är ganska stor, såpass att det nästan är olika hojar. Priset skiljer nog därefter, då den senare är en modernare hoj. När det gäller strypning är det nåt som måste göras på verkstad med efterföljande registreringsbesiktning för att den ska vara godkänd.

    En begagnad Transalp kan man misstänka har blivit använd som den varit tänkt. Motorn är säkert servad men ofta glömmer man bort fjädring och bromsar. Har tyvärr ingen koll på modellspecifika fel, men det är en Honda så troligen finns inga En vanlig säkerhetskontroll och sunt förnuft tillsammans med någon som servat hoj själv räcker långt, och mer kan man knappast göra.

    Lycka till!
    Senast redigerat av Jåke den 2009-04-25 klockan 01:22.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    2
    Tack för svar!

    Jag pendlar inte så mycket just nu på motorväg, mest till och från skolan på stadsväg. Chansen är väl att när jag väl börjar åka långa sträckor på motorväg så får jag köra tung MC

    Hur är det med strypningen på Transalp, är den lämplig som 25kw? Finns det någon annan hoj som är bättre för mina behov (givetvis spelar utseendet roll!)

  5. #5
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Infinity Visa inlägg
    Finns det någon annan hoj som är bättre för mina behov (givetvis spelar utseendet roll!)
    Ett förslag, köp en gammal ful Z400 (tror dom ligger runt 25kw?) eller liknande för ett par tusenlappar:



    Bygg om till fet caféracer och bli tuffast framför korvmojen:



    Senast redigerat av Molgan den 2009-04-25 klockan 10:09.

  6. #6
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Infinity Visa inlägg
    Hur är det med strypningen på Transalp, är den lämplig som 25kw?
    Den är nog rätt lämplig skulle jag vilja säga. Original ligger 600:an på 36 kW

Liknande ämnen

  1. nu börjar besiktningarna
    Av veteranmc i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-05-28, 17:17
  2. Börjar bli för mycket.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-16, 20:58
  3. Ja då börjar det närma sig.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-02, 18:21
  4. I dag börjar Dakarrallyt
    Av Mats Liifv i forum Offroad
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 10:36
  5. Nu börjar det.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 19:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •