Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Val av uppkörningshoj

  1. #21
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Usch vad det krånglas och rörs till. Är det inte enklare som det var förr: 125 cc var lätt mc och allt annat över 125 cc var tungt?
    Det var om inte bättre så i alla fall mycket enklare förr. Sen fick man köra vilken hoj som helst efter artonårsdagen, gissa om man väntade......
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #22
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av pewa Visa inlägg
    Ang. det här med vad som är att klassa som tung MC, jag förstår inte riktigt varför men det verkar vara olika kriterier beroende på om det är körprov eller ej.

    Dock läste jag på en annan bilskolas hemsida att de också kör med DR650, men att den är uppborrad för att kunna användas vid uppkörning för A(obegränsad).
    Det förstår nog ingen, men så är det faktiskt.

    Suzuki har ju faktiskt släppt sin Bandit 650 i 2 versioner av just den anledningen. 08'an finns faktiskt i en uppborrad 700-kubiksversion just med tanke på de knasiga svenska reglerna. Det ni!

  3. #23
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Usch vad det krånglas och rörs till. Är det inte enklare som det var förr: 125 cc var lätt mc och allt annat över 125 cc var tungt?
    Ja, och värre kommer det tyvärr att bli om några år

  4. #24
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Suzuki har ju faktiskt släppt sin Bandit 650 i 2 versioner av just den anledningen. 08'an finns faktiskt i en uppborrad 700-kubiksversion just med tanke på de knasiga svenska reglerna. Det ni!
    En sån fick jag köra, fin hoj. Hade bottenvrid som en literhoj så krypkörning på tomgång var lekande lätt. Spikrakt och brett varvtalsregister samt ABS, kändes nästan som fusk.

  5. #25
    Medlem Wolfies avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    40
    Hur är det om man tar kortet så man får A kortet(begränsat) Får man då det obegränsade sen efter 2 år utan att man behöver göra nått?

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av Wolfie Visa inlägg
    Hur är det om man tar kortet så man får A kortet(begränsat) Får man då det obegränsade sen efter 2 år utan att man behöver göra nått?
    Stämmer! Tar man A(begränsad) får man automatiskt A(obegränsad) efter två år, från uppkörningsdatumet räknat.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  7. #27
    Medlem Wolfies avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    40
    Tack Pewa för svaret.
    Då kan man ju köpa en gammal offroad typ en xr600 eller nått och ta körkortet med den och ha den i två år så får man det obegränsade kortet

  8. #28
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av _lee_jr Visa inlägg
    jg tror faktist att jag ska lägga ut lite mer på ett mc-körkort.. för att jag såg en fyrhjuling igår en som jag tänkt köpa dvs en yamaha raptor den var inte vacker:-( föresten vad för sorts av hoj är lättast att köra upp med?
    är de en sport hoj,glidare,custom eller en offroad?
    nån de vore kul att vtea vad man ska köpa för hoj när de är dags:P
    Hej en offroadhoj är den smidigaste hoj som finns att köra upp med.

  9. #29
    Ja, en offroad. Men för dem med korta ben kan den vara för hög. Då är en streethoj med upprätt körställning och lägre sitthöjd bättre.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •