Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 29

Ämne: Val av uppkörningshoj

  1. #1

    Val av uppkörningshoj

    Fick i dag mitt lämp och ska nu välja vilken skola jag ska övningsköra med. Den ena skolan har en Suzuki DR650SE och den andra en Suzuki Gsx 750. Så min fråga är ju då vilken hoj som är mest lättkörd mm. jag är 175 cm lång. Har knappt kört moppe innan så jag är grön så det förslår. Däremot har jag haft B kort i flera år så trafiken är jag van vid.
    tacksam för lite synpunkter

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Tveklöst måste Suzuki DR650SE vara mest lättkörd. GSX beteckningen indikerar en sporthoj för mig. Tror att de hade en vanlig, naken landsvägsmodell för en del år sedan på 750 cc. Om den hette GSX låter jag vara osagt. Oavsett vilket så tror jag att 650:an är betydligt lättare att handskas med för den som inte är van. Smidigare att manövrera och lättare rent viktmässigt.

    Lycka till med övandet!
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Tackar Mats.
    Blev lite undrande över hur hög 650 hojen var, tänkte om det är bökigt att stanna vid rödljus om man knappt når ner till marken

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av guranisten Visa inlägg
    jag är 175 cm lång. Har knappt kört moppe innan så jag är grön så det förslår. Däremot har jag haft B kort i flera år så trafiken är jag van vid.
    Precis och exakt samma förutsättningar som jag hade! Jag är också 175 cm lång, hade aldrig kört moppe ens förut och totalt grön.

    Jag körde en GSX 750 på min trafikskola, så värst sportig är den ju inte, det är ingen raket. Den är ganska lättsam och enkel att hantera, gör precis som du säger åt den. Oljekyld, 6-växlad, 4-cyl motor, du kan t o m köra på 6:e växeln i låg fart. Jag skulle ta den större på 750 cc.

    Välkommen hit ska du vara också. =)

  5. #5
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    GSX'en är lättare att handskas med än DR'en för en nybörjare tror jag, DR'en är en enstånka som kräver mer växlande och kräver rätt varvtal hela tiden. Däremot så är DR'en mer lättmanövrerad, så i slutändan går det nog på ett ut.

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det är ju mer än hojvalet som spelar in i valet av körskola. Alltid bra om man känner någon som kan rekommendera den ena eller andra. Lärarna kan vara olika bra pedagoger, tillgänglighet etc. Gissar att det kan skilja rätt mycket mellan olika skolor. Förmodligen är båda hojar bra för en nybörjare, eftersom skolorna använder dom. Kanske kan du ta en provlektion på respektive ställe för att bilda dig en uppfattning om vilken skola som verkar bäst och vilken hoj du trivs bäst med? Kan vara väl investerade pengar att slippa välja fel. Skulle nog göra så själv.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Jåke
    Gäst
    Uppkörning på DR650 ger bara mellankort... Och varför träna på det som är enklast, då blir ju allt annat svårare sen när det inte är träning längre?

  8. #8
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    GSX beteckningen indikerar en sporthoj för mig. Tror att de hade en vanlig, naken landsvägsmodell för en del år sedan på 750 cc. Om den hette GSX låter jag vara osagt.
    GSX står faktiskt för en 4ventils GS-motor (radfyra med 4 ventiler per cylinder, inte totalt ) och du tror alldeles rätt i att det är den "vanliga" hojen. Sportmodellerna heter alltid GSX-R, med R alltså

    Den skulle jag rekommendera istället för en stånka som är mycket tjurigare för nybörjare, den tjyvstannar ju lättare osv. Och vi vet ju att man har svårt att hålla tillräckligt med gas i manövergården när man är grön, det blir gärna tomgång...
    Senast redigerat av Jåke den 2009-04-22 klockan 17:43.

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Uppkörning på DR650 ger bara mellankort... Och varför träna på det som är enklast, då blir ju allt annat svårare sen när det inte är träning längre?
    Var lite skeptisk just angående kubiken. Konstigt att man har en så´n körskolehoj om den inte ger ett "riktigt" körkort. Då blir ju valet så mycket enklare! Vad är det som gäller för full behöighet angående kubik, hästkrafter och liknande?
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Jodå jag ska ta ett "riktigt" körkort så det ska väl inte vara några problem ang hojen. Dom har en savage för dom med begränsad behörighet. Kanske står fel kubik på deras hemsida, vad vet jag.
    ja ett test åk på bägge kanske vore nått. Båda borde ju vara relativt bra nybörjarhojar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •