Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 29

Ämne: Val av uppkörningshoj

  1. #11
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag skulle ändå gå på den med större kubik och GSX:en är snäll, lätt att handskas och krypa runt på banor med. Bra mc att lära sig köra på.

    Mats: minst 750cc och så var det kW som spelar en roll, allt över 25 kW är tungt. Finns säkert fler regler, kolla in www.korkortsportalen.se vad som gäller.

  2. #12
    Jåke
    Gäst
    Sedär, jag visst inte att man tagit bort den tokiga 700-kubiksregeln redan. Fan vet om man skulle klara kortet själv

    "A (obegränsad effekt)
    motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg."

    Jag envisas ändå med att GSX:en är lämpligare, om vederbörande inte tänkte sig en stånka själv senare?
    Senast redigerat av Jåke den 2009-04-22 klockan 23:07.

  3. #13
    Nope det blir förmodligen en dragstar 1100 eller black widow 750. Kan iofs ändras på resans väg till och efter kortet är i hand

  4. #14
    Medlem Wolfies avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    40
    Tycker det verkar rörigt det här med dom olika klasserna det står ju så som du skriver Jåke men sen så står det om man läser om vad man måste ha för mc så här
    "Behörighet A (obegränsad):
    Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
    Motorns effekt får inte understiga 35 kW"

    Och hur är det om man tar kortet så man får A kortet(begränsat) Får man då det obegränsade sen efter 2 år utan att man behöver göra nått???

  5. #15
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Wolfie Visa inlägg
    "Behörighet A (obegränsad):
    Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
    Motorns effekt får inte understiga 35 kW"
    Precis. Vilket diskvalificerar en DR650 som uppkörningshoj för obegränsat kort (A). Det var väl det jag tyckte...

  6. #16
    Tror nog trafikskolan har rätt hojar för de olika behörigheterna. Som jag sa så kanske det står fel kubikantal på deras sida men det står för tung A behörighet en DR650 och för begränsad A behörighet har dom en Savage hoj. I vilket fall som helst så kör jag nog på den andra, verkar vara en ganska vanlig hoj vid trafikskolor.
    Tack för hjälpen

  7. #17
    Jag körde en Suzuki Bandit 650 för obegränsad A kort på körskolan. Den var dock uppborrad till en 700:a Frågade varför de inte hade större hojar och fick svaret att de är lättkörda och bra att lära sig köra på.
    Senast redigerat av PatrikAdolfsson den 2009-04-23 klockan 10:13.

  8. #18
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ja, ta den med större kubik, jag tyckte den var lättkörd och smidig. Jag tror inte du kommer ångra valet.

  9. #19
    Ang. det här med vad som är att klassa som tung MC, jag förstår inte riktigt varför men det verkar vara olika kriterier beroende på om det är körprov eller ej.

    Generellt är en motorcykel att anse som tung då:
    motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

    Däremot ändras reglerna vid ett körprov, då gäller dessa krav:
    Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
    Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

    Dock läste jag på en annan bilskolas hemsida att de också kör med DR650, men att den är uppborrad för att kunna användas vid uppkörning för A(obegränsad).
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  10. #20
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Usch vad det krånglas och rörs till. Är det inte enklare som det var förr: 125 cc var lätt mc och allt annat över 125 cc var tungt?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •