Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Det här med ram på en mc

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Det här med ram på en mc

    Jag tog min Honda i går till avrostningen, tänkte den är väl som trafikskolans mc ungefär. Jag sitter i alla fall likadant, det är en 750 cc etc så det borde vara som på trafikskolan för två år sen. Piece of cake!

    Det jag känner när jag ska öva runt konorna är att chassit/ramen känns styvare. Jag satt där och harvade men tyckte den dels ville bara räta upp sig och gå rakt. Dels ville jag svänga tvärare och mer men hojen kunde inte – dess svängradie är större än jag får den till.

    Det stod konor i en cirkel, innanför skulle man köra runt utan att köra på konorna. Svängradien på hojen var större än cirkeln, en ung kille på en KTM körde utan problem men vi andra som hade äldre Honda (2 st CB400 N, CB500 Four, CB750 Four) kunde inte köra inne i cirkeln. Folk menade att man inte kan det där men jag fick inte hojen att gå så snävt och jag tror inte att de övriga med gamla hojar heller kunde få sina att gå lika snävt, därför körde de runt utanför cirkeln.

    Okej, iväg till slalombanan, det är en baggis och här känner jag också hur jobbigt det blev att få hojen att lyda riktigt. Det kändes som om konornas avstånd var kortare än brukligt, som om man satt konorna på 2 eller 3 meters avstånd. Märkligt, tänkte jag och for till nästa station där man skulle köra i stora S eller zickzack kan man kanske kalla det. Även här var hojen styv, min svängradie var större och jag hade problem att sno runt hojen dit den skulle. Jag tänkte den här hojen är inte alls bra för dylika övningar, i så fall behöver avstånden mellan konorna vara större.
    Hondan känns ”trögjobbad”, den vill bara räta upp sig och svängradien kändes som om chassit/ramen inte fjädrade, det kändes styvt på något vis, som om den motarbetade mina rörelser – byggd för rakt-fram-åka ungefär.

    Nu kommer jag till frågan jag funderade på i går:

    Har jag i går, känt en utveckling på ramen, att moderna hojar kanske ”fjädrar” mer i ramen och är mer samarbetsvilliga?

  2. #2
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg

    Nu kommer jag till frågan jag funderade på i går:

    Har jag i går, känt en utveckling på ramen, att moderna hojar kanske ”fjädrar” mer i ramen och är mer samarbetsvilliga?
    Svar ja, men inte i förhållande till din Honda. De nyaste hojarna är lite mjukare men bara i jämförelse med hojarna för kanske 5 år sen. Å då gäller det dessutom bara sporthojar eller liknande monster. Det är heller inget du känner i en konbana, där farten är alldeles för låg för att det ska bli några krafter att tala om som kan påverka ramen så mycket.

    Det handlar snarare om gaffelvinkel och försprång som ändrats en hel del sedan din Honda var ny. Liksom hur stort styrutslag som går att ge, det har inte med ramen att göra utan var styrstopparna sitter. Din BMW har förmodligen större styrutslag än Honda'n och Triumphen. Och alla har nog större än min Blade och Laila's Gixxer.... Gaffelvinkeln på CB'n är nog dessutom ganska många grader flackare än många moderna hojar i samma stil, vilket gör att den gärna går rakt innan man tagit i såpass att den börjat svänga.

    Geometri, inte ramstyvhet gör skillnaden du känt i det här fallet. Men jämför Honda'n och BMW'n på en BKK så kommer du att märka skillnad i styvhet istället. Din CB är rätt mjuk med dagens mått
    Senast redigerat av Jåke den 2009-04-20 klockan 07:33.

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Tack Jåke, misstänkte starkt att du kunde ha en del svar!

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Styrutslaget har en jättebetydelse i sammanhanget. När jag tog mitt körkort fick man mäta upp utrymmet för den så kallade garagevändningen med hänsyn till styrutslaget. Annars hade den övningen varit helt omöjlig med vissa hojar.
    ~ Mats

    Min blogg

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •