Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Fattigmansbygge med Boss Hoss/Mad Max inspiration

  1. #1
    Medlem BIG1s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Tived
    Inlägg
    68

    Cool Fattigmansbygge med Boss Hoss/Mad Max inspiration

    Man blir ju sugen ibland när man ser bilder på häftiga byggen. Själv är man ju rätt torsk utan ekonomi, garage, svets å andra dyra verktyg.

    Under vintern fantiserade jag ibland om vad som skulle vara möjligt att göra med begränsade medel.

    Svaret blev en SuperBig 1600.

    Detta är fortfarande bara en fantasi i min hjärna och jag kan tyvärr inte ens visa en skiss då jag är för dålig på dylika datorprogram.

    Tanken var att inhandla ytterligare en begagnad Dr 800 för max 25 000.

    Strippa bort allt som går på ena vänster, respektive högersidan och montera ihop de två ramarna i bredd.

    Ta eventuellt bort båda tankarna å gör ett nytt fäste för en centrerad tank för att få bygget smalare.

    Bak så kapas de inre svingarmarna å sammanfogas medans de yttre förstärks och förlängs för att rymma ett bisarrt stort, brett å grovmönstrat Madmaxdäck från en fyrhjuling.

    Alternativt tas båda svingarna bort för att istället använda en enda lång axel för att förbinda de fyra svinglagrena med ett par specialbyggda långa svingarmar fästade..

    Fram har vi nu 2 gafflar med 4 gaffelben. Detta känns svårt att modifiera bort så vi behåller dom att jobba sida vid sida med originalhjulen på.. Någon kanske har en annan lösning här?

    Gaffelbenen bör förstås gås igenom och synkas så gott det går med hjälp av fjädrar och olja.

    Styrningen fixar vi genom att behålla endast de två yttersta styrhalvorna och förbinda dem genom ett parallellogram eller via kedja å drev.

    De två motorerna får gemensamt driva en mellanaxel kopplad till bakhjulet. Koppling och gas och broms måste oxå synkas.

    Mer om motorn.. Genom att slå ihop två av de största singelcylindrarna som nånsin serietillverkats har vi teoretiskt en lågvarvig motor på 1600 kubik med drygt 100 hk och rejält vrid strax över tomgång.

    Vikt? Bakhjulet och de bultade förstärkningar som håller ihop ramarna kommer att väga en del..

    Kan 450 kg vara en rimlig gissning?

  2. #2
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    En kompis hade för länge sen en hemmmabyggd 3-hjuling.
    Det var en stor offroad där man hade monterat en stel axel i svingen.
    Gissar att axeln var c:a 120 cm.
    Fjädringen var nog original men svingen breddad så att den blev lite stabilare.
    Sen hade man byggt skärmar över bakhjulen med passagerarsäte över varje bakhjul.
    Framgaffelkronan var breddad för att få plats med bredare hjul.
    Bakhjulen och framhjulet hade samma dimension, nån typ av ballongdäck, typ 13" högt och 40cm brett.
    En nackdel var att den gärna ville gå rakt fram i kurvorna p g a avsaknad av diff.
    Den var nog kul att köra, hann aldrig testa innan han sålde den.

  3. #3
    Medlem BIG1s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Tived
    Inlägg
    68
    Kul att det finns fler dårar än mig..

    Du har förstås aldrig längtat efter att strippa bort allt löst på din Wildstar å sen förlängt fjädringen å fläskat på ett 60 centimeters jeepdäck bak?

  4. #4
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Det vore coolt! Nä, den får nog vara som den är ett tag. Har däremot en Savage står i garaget. När gumman tröttnat på den så kan jag bygga nåt kul av den. Hade tidigare en gammal WR125 stående som jag testade att sänka till lowrider-nivå. Hann sälja den innan det blev något riktigt ombygge. Ideer har man ju alltid.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av BIG1 Visa inlägg
    Kul att det finns fler dårar än mig..

    Du har förstås aldrig längtat efter att strippa bort allt löst på din Wildstar å sen förlängt fjädringen å fläskat på ett 60 centimeters jeepdäck bak?
    Dåre var det Men jag gillar folk som tänker utanför ramarna
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Liknande ämnen

  1. Värstingmotorcykel Boss Hoss ZZ4
    Av klaus i forum Custom
    Svar: 393
    Senaste inlägg: 2020-02-08, 20:34
  2. Boss 2008
    Av klaus i forum Min hoj
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-03-26, 03:36
  3. Dagens bild / inspiration
    Av LinusE i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-27, 09:37
  4. Lite inspiration till lågfart och slalom?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-20, 00:29
  5. 100 Boss Hoss 25-27/6 2010
    Av klaus i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 06:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •