Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 34

Ämne: vad är detta för gammal mc?

  1. #11
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Här är en bild på en NV-20 från 1951. Motor på 147 cc, 4växlad och med 6.5 hästkraft från Sachs.
    Har inte den där en pipa för lite? Kan det vara så att det inte är orginalmotorn som sitter i skidkungens?

  2. #12
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Har inte den där en pipa för lite? Kan det vara så att det inte är orginalmotorn som sitter i skidkungens?
    Det är definitivt inte samma motor som sitter i Skidkungens, men denna är en fabriksny, aldrig startad NV 20 Tiger -51:a. Tankdekalen verkar vara samma så en Tiger bör väl även Skidkungens vara. Mystiken tätnar....

    Här kan man läsa mer om NV 20 http://w1.302.telia.com/~u30205668/knutten-51.htm
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #13
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Man tog även in Royal Enfield på 126cc och satte på märket Nordstjärnan, och så fick man en "svensk" mc.

    Bilderna var inte de bästa detaljrika att se vad det är för något men såg ut som en Monark med dubbelutblås. Spännande, berätta vad det står i originalpapprena (för de har man väl sparat?).

  4. #14
    hej. ja roligt det här! nästan som en deckare...

    Ja den ser ju himla lik den där lv 20´n plus att det är en tiger på tanken . bara det är ju skrämmande lika.

    Bara så knepigt att det är en Zundapp. dom har för sig att det är en på 7hk. det är 3vxl.

    Går det inte att utläsa från motor/ram nummrena någonting?

    Är på jakt efter pappren. Skyltarna är även dom på drift. men tar oss in i garaget när isen tinat för dörrarna.. fortf svinmycket snö här uppe i umeå.

    Moste ju säga att ramarna såg väldigt lika dana ut rund 50-talet. det lilla som jag kollat runt.. nästan varenda en så hajjar man till och tänker DEN ÄR DET! men så.. annan motor eller någon detalj..

    Men är det verkligen 2st utblås på bara 200cc? och 7hk. låter underligt i mina öron...

    Bilder kan bli svårt. kanske om 1-2veckor.. det är långt till Mc´n därifrån jag bor tyvärr..

  5. #15
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    App, app, app; nu får vi skärpa oss lite!

    Maskinen som söks har kedjan på vänster sida och har Zündapp-motor. Då får vi hålla igen på gissningar som inte stämmer ett enda dugg.

    Tydligen står det inget i 1998 års Golbe så vi får leta vidare.
    Senast redigerat av Guzzi-Leif den 2009-04-10 klockan 21:52.

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    App, app, app; nu får vi skärpa oss lite!

    Maskinen som söks har kedjan på vänster sida och har Zündapp-motor. Då får vi hålla igen på gissningar som inte stämmer ett enda dugg.

    Tydligen står det inget i 1998 års Golbe så vi får leta vidare.
    haha ok. det låter bra det. jag ringer flera bekanta och tar reda på allt de vet om denna mc. tyvärr är det ingen hitintills som vetat ett dugg tyvärr.. kikar om ja har fler bilder

  7. #17
    här kommer fler bilder som jag hade. tyvärr så är det samma dåliga kvalité.. taget med mobilen.

    men jag ska absolut jobbba på det.,

    Är väldigt tacksam för er hjälp!!





    tyvärr var de gansak hjälplösa bilder. men de var de resterande jag hade.

    Få se om jag möjligtvis kan fara ut i morgon och ta llite nya bilder.

  8. #18
    övrig info. Det skall sitta ett 6v batteri på den. det är ej elstart utan det är bara till för när man kickar.. att få igång elsystemet, vad jag förstått det som. Vet ej om detta har någon betydelse för er men det var bara en sak jag kom på. mvh

  9. #19
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Vanligt på tysk-motoriserade mc med batteritändning + -belysning försörjt med en likströmsgenerator på runt 50 Watt. Till exempel hade NV 11 (125 kubik med DKW-motor) sådan lösning.

    På små italienska maskiner satt det också batteri men enbart till för lagstadgat parkeringsljus. Med en moppe-svänghjulsmagnet som strömförsörjning räckte det förstås inte till för lyse och tändning.

    Jag är ganska säker på att den avbildade mc'n är en svensk klon av en Zündappmodell och att den är tillverkad i mitten av 50-talet. Valet av framgaffel utesluter nästan 40-talet och de två enkelsadlarna (frånvaron av "limpa") berättar att den inte är från slutet av 50- eller början på 60-talet.

  10. #20
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217

    Hurra!

    Här är den väl?
    http://www.blocket.se/vi/20653371.htm?ca=7_s
    Fanns kanske att köpa med såväl Apollo som Tigerdekal på tanken?
    Kolla detaljerna och jämför. Förutom tutan som sitter på olika sidor samt framgaffeln verkar mycket väldigt lika.

    Får jag säga vad jag tycker, är mc'n i annonsen klart övervärderad. Svenska 50-talare är ingen bristvara och den ser inte ut att vara proffslackad i originalkulörer direkt - särskilt en del stripning ser väldigt modern ut. Fast jag har haft fel förr...
    Senast redigerat av Guzzi-Leif den 2009-04-10 klockan 23:43.

Liknande ämnen

  1. Identifiering, vad är detta?
    Av Jonmatti i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-03-14, 09:45
  2. Vad är detta för hoj då?
    Av Kardang200 i forum Veteran
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-02, 17:13
  3. Detta med avgassystem...
    Av Mc-Bosse i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 12:39
  4. Gissa detta
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 20:00
  5. Gammal...
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 06:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •