Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Slingerbulten

  1. #1

    Slingerbulten

    Man läser ofta om den på diverse hojforum och hör även mc-folk snacka gott och brett om den..

    Men vad exakt är Slingerbulten, var ligger den och vad gör den så bra? Upplys en norrlänning
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Slingerbulten är en vägsträcka med sköna kurvor. Helt ok sträcka att köra men det finns finare vägar i tex Sörmland

    Karta

    Det som gör den känd är åtminstone Rosenhill Café där många hojar träffas varje dag under säsongen.

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det sker en mängd olyckor, ett antal även med dödlig utgång, varje säsong. Har svårt att tro att det finns en annan sträcka, i Sverige, av den längden som är så olycksdrabbad. Många, framför allt sporthojsförare kör över sin förmåga. Kan vara riktigt otäckt att få möte på sin egen sida i någon kurva. Det är något jag varit med om ett antal gånger under årens lopp. Har för vana att försöka ta mig igenom hela sträckan utan att växla eller bromsa. Bara köra med gasen och få det där sköna flytet. Ganska svårt att få till ett ostört varv, men ibland går det. Annars är det bästa med "Slingerbulten", för min del, Café Rosenhill med sina goda mackor och kaffe. Där kan man nästan alltid träffa på någon kompis att snacka bort en stund med.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Slingerbulten, väg 257, går mellan Tungelsta i Haninge och Grödinge i Botkyrka. Vägen är en 70-väg, numera försedd med fartkameror (nytt från 2009) som inbjuder till skön hojkörning. Vägen är tyvärr väldigt olycksdrabbad men oj så skoj att köra. Det handlar mycket om körteknik och kurvtagning på den vägen, utmaningen ligger i att kunna ta kurvorna utan att använda bromsarna, att bara växla ner inför kurvan och dra på ut ur den. Mats låg bakom mig en gång när jag körde så, han såg inget bromsljus tändas på min hoj utan det var ren teknik och kurvtagning. =)
    Jag bor alldeles i närheten av vägen och jag övningskörde med trafikskolan väldigt mycket där.

    Rosenhills Café är träffpunkten, kommer man mc-klädd får man oftast 10% rabatt på mackorna som är ljuvligt goda.

    På motsatta sidan Stockholm finns "Bogan", Bogesundsvägen mot Vaxholm, även den olycksdrabbad men lika poppis.

  5. #5
    Och vi som bor norr om Stockholm har många sådana vägar som vi håller hemliga.

    En har vi berättat om och det är Bogesund och den är väll typ lika olycksdrabbat som Slingerbulten.

    Eller är inte Slingerbulten en pub resturang i gamla stan?
    Brukar kunna gå lite vingligt när man lämnar stället.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Besök gärna min hemsida livet på två hjul.
    http://www.nogg.se/BajenSamMC

    Eller min nya mc blogg, Bajen-Sam Biker från Roslagen.
    http://bajen-sambikerfranroslagen.blogspot.com

  6. #6
    Medlem stefanistockholms avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Bajen-Sam Visa inlägg
    Och vi som bor norr om Stockholm har många sådana vägar som vi håller hemliga.

    Det är riktigt och många slår bulten med hästlängder, jag har varit där och kört. Mindre trafik, många kurvor-många många mil... men om det är speciellt hemligt vet jag inte, det är ju bara att titta i en karta 8)

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Tog en sväng på "Slingerbulten idag". Gick bara inte att motstå att ta en runda ner till Café Rosenhill för en macka och en latte. Det nya bakdäcket skulle ju skrubbas in och vad kunde passa bättre än att kombinera nytta med nöje?

    Mycket hojar ute trots den tidiga timmen!
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Kul att se lite från fiket man hört så mycket talas om. Ser att du haft samma fina väder som jag har här. Nu är det toppen att vara knutte.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    var nere i oskarshäll men nästa sväng går till rosenhill "måste ha en sådan macka" ,den bästa tid ä nu

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ja Rosenhills mackor är helt underbara, även fikabrödet är pinfärskt och gott. Jag ska dit via Slingerbulten med Trajjan nån dag när jag kommit hem. =)

Liknande ämnen

  1. Slingerbulten
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-02-26, 15:13
  2. Vägtrafikverket målar (förstör?) Slingerbulten,
    Av scooter_tomas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 19:48
  3. Slingerbulten
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-04, 19:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •