Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 59

Ämne: Ännu en mc-åkare!!

  1. #21
    Mc-Bosse
    Gäst

  2. #22
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Ser stabilt ut! Lite för hög fart i krypkörningen kanske, men det kan va filmen som luras.

  3. #23
    Jåke
    Gäst

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Notera hur jag vrider på huvudet och tittar på konan när jag ska runt den och tillbaka.
    Ajabaja... vad har vi sagt om att titta på konerna. Inte glo ner på den vi rundar, titta på den vi ska till härnäst möjligen


    Kul med film, snyggt manövrerat

  4. #24
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Tyckte också krypandet var för hög i farten men han har ju just börjat, det kommer snart Molgan. =)

    Så här övade jag; ett par konor ställda med 3 m emellan och så kröp jag runt i åttor. Man ser i filmen hur jag bromsade ner farten när det gick lite för fort. Målet var att dutta sig fram, nästan stå still. Det här en mycket bra övning för balans och man lär sig att titta dit man ska. Varför jag hade 3 m emellan konorna beror på att på uppkörningen kommer 4 m vara en baggis, för det är 4 m emellan konorna där. Notera hur jag vrider på huvudet och tittar på konan när jag ska runt den och tillbaka.

    En annan film som visar hur jag övade samspel mellan händerna och balans är att stå still, sätta fötterna på fotpinnarna och SEN köra.

    PS: man behöver QuickTime för att kunna se filmerna, jag har sparat dom i mp4-formatet, hoppas de går att se.
    Dom filmerna tackar jag för! Nog körde vi för fort, det ser jag ju nu! Köra sakta med en mc suger!!! lol

  5. #25
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    I dag provade jag att krypa riktigt långsamt, tror nog ”Märta med gåstolen” hade kunnat gå bredvid utan problem. =)
    Det ingick i körkortsprovet under en period. Vill minnas att man skulle avverka 10 meter på minst 20 sekunder. En bra övning som jag nästan dagligen praktiserar vid rödljus. Det gäller att klara sig så länge som möjligt utan att sätta ner fötterna. Skulle vara kul att testa en trialhoj någon gång för att testa sitt balanssinne.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #26
    Mc-Bosse
    Gäst

    It's in the head

    Kryper jag långsamt och funderar på annat brukar det gå bättre, he he.
    Flera säger detta att man inte ska tänka för mycket utan bara Go-with-the-flow på något vis. T ex. I konbanan där man stannar tre gånger. På väg från första stoppet kommer tankarna att "Nu måste jag runt nästa kon och sen är nästa stopp mellan konerna 6,5 meter längre ner på andra sidan av banan. Och denna svängen måste då bli tvärare än den jag gjorde precis för där låg stoppkonerna nästan 11 meter ner". Då blir svängen mest skit eftersom jag spänner mig.

    Det sitter i huvudet det här! Jag lägger ner körandet nu några dagar för jag tror att det är rätt bra att få distans.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-04-20 klockan 10:40.

  7. #27
    Mc-Bosse
    Gäst
    För er som inte orkar kolla min blogg: http://bosse.bloggar.nu

    Den fjärde körlektionen på körskolan är precis avklarad. Och det gick mycket bättre än då för 10 dagar sedan då jag hade den senaste lektionen. Det märks att du övat sa Arne och det stämmer ju att jag övat på min customhoj här ute på grusvägen. Tyckte själv att framstegen var få innan körlektionen men inser att övningen på grus har gjort susen!

    Nu låtsas vi att det är uppkörning sa Arne: börja från höger och kör konbanan med fyra koner där man vänder på slutet. Sagt och gjort: Jag körde och väl i mål sa Arne att den körningen hade en inspektör godkänt! Jag växte 10 cm och självförtroendet fick sig en verklig boost! Körde lite på lågfart nr. 2 där det gick ganska bra också och högfartsbanan där det gick bra.

    När vi var tillbaka på körskolan frågade jag - När blir det uppkörning? Och väntade mig ett skratt men icke! Tyvärr kan det inte bli förrän kring den 20:e maj för det är fullt fram till dess sa Arne. Va bra då sa jag! Jag ska köra mån och tis nästa vecka och får defenitivt besked vilket datum det blir uppkörning.

    Som sagt: ljuset i tunneln börjar jag ana! *skratt*

  8. #28
    Mc-Bosse
    Gäst
    Hittade mycket intressant läsning här om tekniken och naturlagarna vid mc-körning: http://www.svmc.se/upload/Infomateri...LL%20SVENO.pdf

  9. #29
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Som sagt: ljuset i tunneln börjar jag ana! *skratt*
    Låter finfint! =)

  10. #30
    Jag läste "Full kontroll" ett par gånger förra året då jag tog mitt kort. En kanonbra bok som dessutom är gratis

    Läser den titt som tätt fortfarande då den tar upp sk "Motstyrning"

    Finns att ladda ner här:
    http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1160

    Patrik

Liknande ämnen

  1. Fler vfr åkare i el runt Göteborg
    Av pappa i forum Touring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-06-04, 09:43
  2. Harley åkare begravd med sin mc.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-02-24, 16:49
  3. Piaggio MP3-åkare söderöver?
    Av ssgt i forum Scooter
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 11:29
  4. Rekordfå MC-åkare omkom 2010
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 21:34
  5. Bakhjuls-åkare miste körkortet
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •