Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 59

Ämne: Ännu en mc-åkare!!

  1. #41
    Mc-Bosse
    Gäst

    Snart är det dags!

    Hej!

    Första lektionen var den 6 april och nu den 28:e maj är det som sagt dags! Ska jag vara nervös eller ska jag vara nervös? Ett sånt dilemma jag satt mig i! Att ta mc-kort vid fyllda 45, usch!

    Vad är det för ett ryck du fått att ta mc-kort säger mina kolleger på jobb. Jag blir ju 10 år yngre, säger jag då!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-05-15 klockan 20:20.

  2. #42
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    dina kollegor är nog bara avundsjuka för att du törs ta mckort ,jag säger lycka till med uppkörningnen var bara som vanligt så ska du se att det går bra.

  3. #43
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av leffa Visa inlägg
    dina kollegor är nog bara avundsjuka för att du törs ta mckort ,jag säger lycka till med uppkörningnen var bara som vanligt så ska du se att det går bra.
    Lärare Arne sa att flera kuggats på högfartsbanan. Inspektören har tydligen "hetsat" elever och sagt att det kör för sakta när det går i strax under 50 och då har eleven kört en bra bit över 50 vid nästa försök och då har det blivit skit tydligen. Håller du 45 kuggas du direkt säger Arne. Så jag var noga med hastigheten idag, 50-53 höll jag och det gick bra.

    Likaså finns det tydligen en gammal igenväxt järnväg i Malmö där det inte kommit ett tåg på 20 år men varningsskyltarna är inte nertagna. Där gäller det att man sänker farten och visar med bromsljuset att man är medveten om järnvägen. Alla bilister utan undantag bara kör som om järnvägen inte finns där. Egentligen är det inte så dumt egentligen för som Arne sa så är uppkörningen endast ett stickprov på hur man framför en mc. Vill inspektören kolla alla situationer som kan uppstå så hade uppkörningen tagit flera timmar.

    Men att överhuvudtaget sänka farten och med bromsljuset visa att man ser en järnvägsövergång med fungerande ljudsignaler och uppfällda bommar verkar lite överdrivet. Lyser det vitt och bommarna är uppe är det ingen som tror något annat än att där inte kommer ett tåg. Tänk om signaler och bommar inte fungerar säger då Arne... ja jag vet inte men för att klara en uppkörning får jag ju göra som inspektören vill.

  4. #44
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    även dagens teknik kan ju fela någon gång så gör som läraren säger så har du styrlappen i näven o du äker därifrån med ett stort på läpparna.

  5. #45
    Mc-Bosse
    Gäst

    Han sa det med första meningen...

    Efter ett hej och handslag vid första mötet med lärare Arne den 6 april så var hans första mening något i stil med:

    - Det gäller att på din uppkörning visa en inspektör vad du gör på ett överdrivet sätt. Andra meningen var: - Jag har ju tyvärr inte befogenhet att godkänna mina elever.

    Jag tänkte att prata uppkörning så där direkt var väl lite förhastat. Men det var ju inte det. Vid närmare eftertanke så kan det ju inte gå till på något annat sätt än att visa överdrivet vad man gör vid en mc-uppkörning. Kraven är ju också högre för att få framföra en mc, balans etc.

    Vid en biluppkörning sitter inspektören bredvid och ser vad man gör. T ex. att vid högerregeln släppa gasen och vara beredd. Och ser i en extra spegel åt vilket håll ögonen på eleven är riktade.

    Jo, Arne är bra! Han sa igår: - "Du lyssnar ju på vad jag säger..." och mellan raderna hörde jag: Det gör inte alla mina elever.

    Detta är mitt sätt att hålla ordning på fjärilarna i magen. Att skriva alltså!

    Nu ska jag äta frukost och sen ska jag ut och krypköra med Kawasakin min!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-05-16 klockan 09:27.

  6. #46
    Mc-Bosse
    Gäst
    Imorgon är det skarpt läge i manöverbanorna! Uppkörning kl 13. Oj vad kul det blir om jag klarar det och lite tråkigt om jag felar... Men det går ju fler tåg! Tur att man får köra upp mer en gång för annars hade det ju varit en verklig press imorgon.

  7. #47
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Lycka till!

  8. #48
    Mc-Bosse
    Gäst
    Tack!

  9. #49
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Vi håller tummarna, hoppas det går bra.

  10. #50
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172

    Thumbs up

    lycka till

Liknande ämnen

  1. Fler vfr åkare i el runt Göteborg
    Av pappa i forum Touring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-06-04, 09:43
  2. Harley åkare begravd med sin mc.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-02-24, 16:49
  3. Piaggio MP3-åkare söderöver?
    Av ssgt i forum Scooter
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 11:29
  4. Rekordfå MC-åkare omkom 2010
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 21:34
  5. Bakhjuls-åkare miste körkortet
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •