Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 59

Ämne: Ännu en mc-åkare!!

  1. #31
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jag hade ingen aning om att man kunde lägga cykeln genom att trycka framhjulet åt fel håll. Jag provade med mopeden igår och det är faktiskt ett mycket bättre sätt än att börja med att luta kroppen. Det blir direkt och exakt på något vis. Balansen kommer liksom per automatik med lite gaspådrag när man ska svänga. Även i lägre farter tycker jag.

    MVH: Novisen!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-04-28 klockan 15:36.

  2. #32
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Ja med motstyrning har du bättre kontroll på hojen och svängen. Roligt att läsa om dina framsteg! Kämpa på, ibland får man motgångar, det hör liksom till men ge bara inte upp. =)
    Jag ge upp? Aldrig! Det får kosta vad det vill och ta hela sommaren för tanken på dagen då jag kan ta min Kawasaki 750 LTD och bara dra iväg på egen hand är en extremt trevlig tanke! Nu bubblar det i hela mig igen!

    Tack för alla positiv feedback!

    Bosse

  3. #33
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    ..för tanken på dagen då jag kan ta min Kawasaki 750 LTD och bara dra iväg på egen hand är en extremt trevlig tanke!
    Känslan när man för första gången får pipa iväg som legitimerad hojåkare utan nån som hänger efter och gnäller på minsta misstag man gör, obeskrivbart. Värt allt slit flera gånger om!

  4. #34
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Känslan när man för första gången får pipa iväg som legitimerad hojåkare utan nån som hänger efter och gnäller på minsta misstag man gör, obeskrivbart. Värt allt slit flera gånger om!
    Instämmer till fullo! Kommer aldrig glömma MIN DAG i juni 2008

  5. #35
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    Hittade mycket intressant läsning här om tekniken och naturlagarna vid mc-körning: http://www.svmc.se/upload/Infomateri...LL%20SVENO.pdf
    Jodå, den är lite intressant... om man bara ser till just teknik. Jag har några fler...

    Apropå det har jag en jobbarkompis som egentligen inte vet vad han gör när han sitter på hojen. Tror nog han ska få ett ex. 20:e maj är inte så tokigt, snart där. Lagom avstånd för att kunskaperna ska hinna sätta sig lite
    Senast redigerat av Jåke den 2009-04-28 klockan 21:10.

  6. #36
    Tvärnet - The Movie om bromsteknink.

    http://www.xjs.se/ms1500/tvarnit.mov

    Har ni inte sett den är den värd att se.

  7. #37
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av PatrikAdolfsson Visa inlägg
    Tvärnet - The Movie om bromsteknink.

    http://www.xjs.se/ms1500/tvarnit.mov

    Har ni inte sett den är den värd att se.
    Den är roligare och lättare att ta till sig än SMC's film som gjordes för ett par år sen som var lite mer.... faktainriktad. En sak jag tycker de missar här är hur stor skillnad det är på däck, och de är lite slarviga när det gäller hur man faktiskt gör rätt. Men garanterat sevärd och sätter mångas myter i fråga

    Här finns förresten fler, där speciellt de engelska filmerna i deras Think! kampanj brukar vara rätt bra:

    http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=2794
    Senast redigerat av Jåke den 2009-04-30 klockan 06:55.

  8. #38
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Här finns förresten fler, där speciellt de engelska filmerna i deras Think! kampanj brukar vara rätt bra:
    http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=2794
    Kanon bra länk. Hade missat den. Tack.

  9. #39
    Mc-Bosse
    Gäst
    Uppkörning den 28 Maj! Superlol!!!

    http://bosse.bloggar.nu

    Bosse

  10. #40
    Mc-Bosse
    Gäst

    6: körlektionen

    Från min blogg: http://bosse.bloggar.nu

    "Den 6:e lektionen utfördes i regn vilket enligt lärare Arne bara är positivt för tänk om det ösregnar den 28:e när du ska köra upp? Regn hindrar inte en uppkörning. Det kan det t o m vara positivt för inspektörerna kan besluta om lägre hastigheter i högfartsbanan och bromsproven från 70 och 90 och ju lägre fart desto lättare. Krypandet i lågfartsbanorna påverkas inte av vädret om man nu bortser från kraftig vind, jo halt väglag men det lär dröja till dess ju här i Skåne!

    Det gick ganska bra idag. Lite fel blev det i lågfartsbana nr.2 men det ger sig med tiden med egen övning här hemma. Arne visade hur det går till med att leda mc:n i en korridor och en del om hur det exakt går till på uppkörningen. Alla banor körde jag och bromsprov från 70 och 90 provades också. Första testet från 70 blev skit för jag blev helt enkelt rädd för att bromsa max på våt asfalt.

    Det blev sladdrigt och utan balans över huvudtaget. Men efter att pedagogen Arne förklarat att det inte är en panikbromsning som gäller utan en kontrollerad sådan så gick det bättre. Släppte gasen någon sekund innan bromsningen och tog inte i med frambromsen så fruktansvärt hårt och bakbromsen nuddade jag bara lite.

    Detta blev inte bra tänkte jag men då sa Arne i intercomen att det var perfekt! Rakt och kontrollerat och jag höll balansen tills dämparna fram gick tillbaka och satte ner fötterna först då. Detta ger tydligen en guldstjärna hos inspektörerna för det visar att man har kontroll och balans. Sen blev det bromsning från 90 och eftersom jag gjorde på samma sätt som från 70 så gick det bra det med. Den enda skillnaden är att bromssträckan blir längre av naturliga skäl.

    Vi kör ju landsvägkörning i 10 min till banorna och jag kände mig riktigt bekväm på mc:n idag trots ösregnet. Starten från Stop-skyltarna gick galant idag. Den känsliga gasen och kopplingen är inte mina vänner men det är bara till att inse att det ska växlas hela tiden! Jag hatar egentligen manuella växellådor men det är ju sådana på de flesta mc så det gäller att gilla läget!

    Mina mc-kläder som jag köpte på Lidl fick bekänna färg idag. Satte i fodren eftersom det bara var 7 grader ute. Och de är perfekta kläder! Vattentäta, vindtäta men ändå svala, det är svårt att förklara men de är helt enkelt behagliga att ha på sig."

    Nu drar jag snart iväg till min störtsköna 5-stegs automatväxlade polskbyggda Volvobuss med över 80 000 mil på mätaren och kör några timmar.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-05-05 klockan 11:53.

Liknande ämnen

  1. Fler vfr åkare i el runt Göteborg
    Av pappa i forum Touring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-06-04, 09:43
  2. Harley åkare begravd med sin mc.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-02-24, 16:49
  3. Piaggio MP3-åkare söderöver?
    Av ssgt i forum Scooter
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 11:29
  4. Rekordfå MC-åkare omkom 2010
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 21:34
  5. Bakhjuls-åkare miste körkortet
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •