Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: För magert eller för fett?

  1. #1
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557

    För magert eller för fett?

    En kompis kommenterade avgasrören på min KTM 640 Adventure. Han menade att blåfärgningen på dom skulle tyda på för mager bränsleblandning. Finns det belägg för det eller är det möjligen tvärsom, en för fet blandning? Eller är det rent av helt normalt med blåfärgade avgasrör? Jag har ingen aning och är tacksam för om någon kan reda ut begreppen angående detta.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #2
    Medlem franssons avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Smauland
    Inlägg
    146
    Väldigt hård körning kan också blåfärga rören, men annars har din polare rätt mager blandning ger en högre värme på avgaserna

  3. #3
    Är inte rören dubbelmantlade så måste dom som jag ser det bli väldigt varma och därmed blånerade.
    Jan-Olov

  4. #4
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Snyggt med blått! Om den går snålt borde du få rejäla avgassmällar, enstånkor går väl aldrig helt smällfritt men problemet blir större om man snålställer har jag för mig. När jag hade det öppnare systemet på utan ytterligare justeringar fick jag nått som mer kan liknas vid skottsalvor med halvmeterlånga mynningsflammor, inte helt optimerat..

  5. #5
    Goggla om hur tändstiften ska se ut
    Vita stift=magert
    Svarta=fettblandning
    Gyllene bruna=ok
    Senast redigerat av Intruder den 2009-03-22 klockan 21:17.

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Den går helt perfekt, utan att skjuta och smälla som det gärna vill göra annars. Inte en avgassmäll på tjugo mil. Får kolla stiftet för att se hur det ser ut.....
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Mc-Bosse
    Gäst
    Mina är gula. Vad tyder det på? 0,5 - 0,6 drar den.

  8. #8
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    http://www.classic-mc.com/shop/?pge_id=22

    Kolla på bilderna längst ner på sidan. Sen är det bara att jämföra.

    Hade samma fråga till min mekarpolare och han sa att man tittar på stiften. Han sa också att det är viktigt att avgasrören ser likadana ut. Missfärgningar behöver inte betyda något särskilt om missfärgningarna är små till ytan. Är hela röret missfärgat eller om grenrören är olikfärgade skulle man kunna misstänka att något var fel.

    Men som jag sagt tidigare, jag är bara i början på min mekarkarriär så jag hoppas att någon rättar mig om jag missuppfattat vad min polare sa.

    Hoppas din hoj är ok.

  9. #9
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Mager blandning och/eller sen tändning ger höga temperaturer; belastar allt i förbränningsrummet, sliter på ventil och -säte samt missfärgar avgasrör på icke-typiska sätt.
    Vad som är typiskt avseende avgasröret varierar, som sagt, kraftigt mellan olika mc och olika material i rören. Japs brukar klara sig bra eftersom de ofta har dubbelväggiga rör. Guzzi o BMW brukar förgylla oss med snygga regnbågar.
    Se till att göra tänstiftstestet på ett korrekt sätt: Sätt i ett nytt stift, kör motorn genomvarm och kör några mil i jämn hög fart. Slå av motorn, rulla in till vägkanten och gör kollen sedan.

  10. #10
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    http://www.classic-mc.com/shop/?pge_id=22

    Kolla på bilderna längst ner på sidan. Sen är det bara att jämföra.
    "Ett stift som arbetar vid rätt temperatur uppvisar en torr ljusbrun yta" vilket mina gör efter 300 mil. Koll på kall motor.

Liknande ämnen

  1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2020-04-02, 14:01
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-03-29, 17:24
  3. Fett till splines
    Av falkeye i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-19, 13:10
  4. Ska jag ge upp, eller vad?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 11:12
  5. ABS eller ej
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •