Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: tjernobyl idag

  1. #1
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    tjernobyl idag

    jag hittade precis dessa bilder på tjernobyl, de är tagna nyligen.
    det ser ganska fint ut på vissa håll, men andra bilder ser man bara en spökstad. häftiga bilder är det!

    länk till bilderna

  2. #2
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Skrämmande med tanke på vad som har hänt, men mycket fina bilder.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    otäckt, det där ser ut som tiden stannat o människorna plockats bort ungefär som pompei efter utgrävningarna

  4. #4
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Man kan inte låta bli att fascineras av ruiner, speciellt moderna ruiner.

    Tips: Andra intressanta platser kan man hitta på jornmark.se, och vill man se fantastiska foton från moderna ruiner så finns det en uppsjö på industrialdecay.
    Senast redigerat av Molgan den 2009-03-21 klockan 20:40. Anledning: stavar som en kratta..

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    en gång blomstande industri nu ruin tanken är skrämmande inför framtiden.

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Tips: Andra intressanta platser kan man hitta på jornmark.se...
    Nja, jag tycker inte han berättar bra. Ta bara Broby Sanatorium, ”byggdes i början av 1900-talet” bla bla bla och han går bild efter bild igenom men texten bygger inte alls på bilderna man ser. Ta detta exempel jag lagt till, 1910-1940 skriver han men fanns det engreppsblandare då? Nej.
    Ingenstans i texten berättar han vad huset använts till upp till vår moderna tid när engreppsblandare utvecklades. Det finns flera detaljer i bilder som skvallrar om moderniteter men han återger inte hur det kommer sig de hamnat där i huset. Det var samma sak i Marstrands hotell... Sen orkade jag inte se fler. Jag skulle inte köpa boken, den är säkert likadant uppbyggd som hemsidan.

    Tjernobylkillen berättar, texten binds ihop med varje bild, ibland låter han bilden tala för sig själv. Det ger mer fakta än Jörnmark kan ge med sina bilder.

    Ursäkta jag hackar, Molgan, men jag tycker inte Jörnmarks bildgallerier ger nåt.
    Senast redigerat av Nina den 2010-11-21 klockan 07:26.

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Nja, jag tycker inte han berättar bra. Ta bara Broby Sanatorium, ”byggdes i början av 1900-talet” bla bla bla och han går bild efter bild igenom men texten bygger inte alls på bilderna man ser. Ta detta exempel jag lagt till, 1910-1940 skriver han men fanns det engreppsblandare då? Nej.
    Ingenstans i texten berättar han vad huset använts till upp till vår moderna tid när engreppsblandare utvecklades. Det finns flera detaljer i bilder som skvallrar om moderniteter men han återger inte hur det kommer sig de hamnat där i huset.
    Alla tycker vi olika om det vi ser och läser. Jag gillar Jörnmarks bilder och texter. Texterna berättar en historia och varje bildtext är en del i en en helhet. Den ska inte brytas ut för sig och ses som en beskrivande bildtext för just den bild man tittar på. Om man inser det tror jag att man ser det hela på ett lite annat sätt. I fallet Broby Sanatorium talas det om arkitekten Tengbom som hade sin storhetstid under perioden 1910-1940, inte att det var sanatororium under den tiden.

    Om man läser vidare i texten kan man få reda på att i och med antibiotikans upptäckande behövdes inte längre dessa sanatorier och Broby övergick till att bli ett vanligt sjukhus, för att mot slutet vara långvårdsklinik vilket var fallet ända fram till 1995. Nog anser jag att det förklarades vad byggnaden använts till. Om du tittar på galleriet en gång till, med min inledande förklaring i minnet, kanske du uppskattar det hela mer?
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Ursäkta jag hackar, Molgan, men jag tycker inte Jörnmarks bildgallerier ger nåt.
    Ingen fara, inte mina bilder. Men som Mats sa så ska man inte se det som någon reseberättelse eller faktasida i vanlig mening. Personligen så läser jag knappt texten, jag fascineras mer av bilderna och försöker föreställa mig platserna på den tiden de var fulla av folk och aktivitet. Extra ödmjuk blir man när man ser övergivna arbetsplatser som liknar ens egen, kan ju vara mitt eget stökiga skrivbord som hamnar i ett galleri nån gång så det är bäst man håller snyggt efter sig. =)

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    He he, jag blev väl bara bortksämd av tjernobylstoryn först.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    162
    Kommer väl ihåg händelsen. Bodde I Finland då. Alla hemmabyns instrument som registrerar radioaktivt avfall gick igång.

Liknande ämnen

  1. Re: Idag..
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-10-18, 08:14
  2. Ska ta en tur idag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-30, 12:40
  3. Bra för idag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 18:13
  4. Ny för idag !
    Av Jossan i forum Ny på forumet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 08:35
  5. Bra för idag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 00:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •