Var på en föreläsning om L-ABC för motorcyklister, fast egentligen är det inte alla bokstäverna utan bara bokstaven A – Andning.
Det var en mycket bra föreläsning som behandlade vad man bör tänka på om man är först till olycka med en mc-förare. Vi fick också en lektion i hur man bör ta av en hjälm, där var det mycket jag inte visste men mycket bra visat hur man bör gå tillväga om man måste ta av en hjälm.

Det var också en återförsäljare där på hjälmar som berättade hur Arai-hjälmar byggs och det var imponerande — i Japan och för hand varenda en. Han visade hur enkelt man byter visir eller tar av det för rengöring, likaså inredningen. En nyhet är att man kan ta ut kindkuddarna, bara att lossa och dra ut dom, bra vid en olycka. Vi pratade också om skillnaden mellan olika hjälmar, just hjälmen var en sak som var ett högintressant samtalsämne. Det var frågor som hjälmmaterial kontra skador, vi fick också se skillnaden mellan en plasthjälm och glasfiber, hur de är uppbyggda. När man lyssnat klart så förstår man varför vissa hjälmar kostar en slant och varför vissa är billiga.
En sak är dock säkert:
jag kommer alltid kosta på mig en dyrare hjälm.

En bra sak som togs upp angående hjälmar var att i olika världsdelar har vi olika huvudform. Köper man en hjälm i USA och importerar så är det inte säkert att den hjälmen passar din huvudform... Det är nämligen så att större tillverkare som Arai, Shoei och Schuberth tillverkar olika hjälmar beroende på vilken världsdel hjälmen ska säljas i.