Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Skyddsjacka för offroad

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Skyddsjacka för offroad

    Sitter och kikar runt på skyddsjackor, jag har ingen lust att betala bortåt 3000 kr för en skyddsjacka typ Dainese men de får inte vara för billiga heller med tanke på att man får vad man betalar för. Men, lite bra tips skadar inte, skyddet ska vara bra men ha ett schysst pris man kan undvara.

    Hittade denna på Blocket, tokbillig skyddsjacka men; är den bra?
    http://www.blocket.se/vi/16403004.htm?ca=16_s

    Vilka tips och råd har ni att delge er? Emotser tacksamt tips på bra skydd men i mer mänskliga priser.

    Får också klämma in att jag har tuttar, de kläms med dom där plattorna på bröstet... Finns det mer kvinnliga skydd tro?

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Klickade på länken i Blocketannonsen och kom till en nätbutik som heter Sharkspeed, nån som har handlat där? Priserna verkar vara väldigt låga??

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Som du så riktigt skriver, får man oftast, men inte alltid vad man betalar för. Själv skulle jag vilja prova och känna på grejerna innan jag handlar. Du kan ju börja med Biltemas variant för 599:-. Ser ut att vara liknande den jacka jag använder med avtagbart ryggskydd. Tycker du att den verkar fylla dina behov har du sparat närmare 2.500:- jämfört med exempelvis Daineses varianter. Du kan även kolla hos MC-boden vid Lindhagensplan. Dom har i alla fall haft en del att välja på tidigare. Handlade min förra skyddsjacka där.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Som sagt prova, och köp inte första bästa. Jag testade biltemas jacka och den satt horribelt illa på mig, på andra sitter den gjuten. Har inte sett den där sharkspeed-jackan i verkligheten, men enkelt band runt underarmen mm får den att se tveksam ut. Finns dåligt med dam-modeller tyvärr. =/

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Några tips på vad jag ska titta på när jag kikar på skyddsjackor? Molgan skrev ”men enkelt band runt underarmen mm”, behöver det vara fler än ett band t ex? Kom gärna med lite goda tips på vad jag ska kika på.

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Du kan ju börja med Biltemas variant för 599:-.
    Den håller säkert lika bra som regnskydden för stövlarna: med andra ord inte alls bra för de gick sönder direkt på första turen.

  7. #7
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Några tips på vad jag ska titta på när jag kikar på skyddsjackor? Molgan skrev ”men enkelt band runt underarmen mm”, behöver det vara fler än ett band t ex? Kom gärna med lite goda tips på vad jag ska kika på.
    Är ingen expert, men att jackan sitter skönt är a och o tycker jag. Skydden ska sitta stabilt på plats utan att klämma. Två band runt underarmen sitter bättre utan att man måste dra åt så det blir obekvämt. Kolla brynjan noga, den går lätt sönder. Köpte sinisalos jacka och sömmarna känns lite tveksamma med några lösa trådar men sitter i övrigt perfekt.

    Skaffade för övrigt biltemas ledade knäskydd för 99 spänn, känns lika stabila som alla andra jag klämt på. Får återkomma med omdömme när jag kört lite mer med dem. =)

  8. #8
    Kolla jofama.se kan det vara något.

    http://www.jofama.se/motorcycle_wear...p?id=51&cid=10
    Jan-Olov

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Den håller säkert lika bra som regnskydden för stövlarna: med andra ord inte alls bra för de gick sönder direkt på första turen.
    Tyckte Biltemas såg ut att vara av samma snitt som den du länkade till. Min tanke var att du skulle jämföra den med exempelvis en av ett känt italienskt märke. Tror du snart ser att det finns skillnader. Den upptäckten gjorde jag när jag handlade min. Hade fått 1.500:- av försäkringsbolaget för min gamla, men lade gladeligen till lika mycket för att få det jag kände mig trygg med. Gäller samma som med hjälmar. Givetvis är det bättre med en billig jacka än ingen alls. Det är bara att ge sig ut och prova. Inget postorderköp, om man inte vet exakt vilken modell det är. Mycket som Biltema säljer är rent skräp medan annat kan vara ganska prisvärt. Dom riktigt billiga sakerna är nästan aldrig ens värda det dom kostar. Köpte en lyft för ett tag sedan för att kunna hissa upp min Yamaha vid däcksbyte etc. Den vek sig direkt, trots att den höll sig inom viktgränsen. Killen på reklamationsavdelningen bara suckade. Min var inte den första....
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2009-03-14 klockan 20:47.
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Kolla jofama.se kan det vara något.

    http://www.jofama.se/motorcycle_wear...p?id=51&cid=10
    Tack! Den ska jag kika närmare på! Ska springa in på Yamaha Center här hemma och prova den. Var ju inte så dyr heller. Man vet att Jofama gör bra saker och har höga krav på säkerheten så den där kan kanske vara nåt.

Liknande ämnen

  1. Skyddsjacka
    Av BeSt i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-10-12, 20:07
  2. Offroad-bil.
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 15:44
  3. Skyddsjacka?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-12-31, 10:53
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 20:52
  5. Offroad???
    Av tomahs900 i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 19:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •