Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Modifieringar behövs

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Modifieringar behövs

    Husqvarnan behöver modifieras lite. Jag har problem med att växla uppåt med högerfoten. Dels gör det ont i vristen och dels kan jag tydligen inte vinkla foten uppåt/inåt och dra upp växeln samtidigt. Nån kom med ett tips att jag kan sätta ett plattjärn som finns bakom hälen så när jag växlar uppåt trampar jag ner med hälen istället för att vinkla foten uppåt/inåt och dra upp växeln med foten. Det är långa slag mellan växlarna och det är bland annat det jag har problem med.

    Nr 2 jag måste göra efter ett tips från en av FMCK-killarna är att lossa lite på höger handtag. Just nu är det åtdraget til max vilket innebär att kör jag omkull vrids inte handtagen runt utan går av istället. De ska sitta så pass åtdragna att ett fall vrider handtagen framför att de går av.

    3:e är nya fjädrar. De gick av då och då, skidan låg då platt mot marken. Inte bra om jag svänger, då kan skidan greppa tag i nåt, hojen svingar sig runt och jag gör en highside. Igen...

    Det 4:e är att skruva ner tändningben lite. Just nu är den högtänd och ger ena riktiga baksmällar ibland. Det var en sån som slog av vristen på vinterrallyt och i förra veckan.

    I natt drömde jag om Husqvarnan igen, hur jag försökte kicka igång den men inte lyckades. Då hittade jag en backe efter ”lite” letande (jag gick länge runt med hojen) och gjorde som i Älvdalen. Jag hivade mig nerför backen på den och la i 2:an, släpper kopplingen och dunsar till den med rumpan. Och tänkte ”Yes! Jag lyckades IGEN!”.

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det kan nog funka bra med tå/hälfunktion för växlingen. Är väldigt många customhojar som är utrustade med det.

    Lossa lite på handtagen är ett gammalt beprövat knep bland enduroåkare. Så gjorde man förr, innan barkbusters kom. Är det någon särskild anledning till att bara lossa på höger sida?

    Det där med tändningen, vilka fördelar och nackdelar finns med hög respektive lågtändning? Att den blir "elak" och biter tillbaka med högtändningen har jag förstått. Vore intressant att veta för mig som inte kan någonting om tvåtaktare.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Är det någon särskild anledning till att bara lossa på höger sida?
    Ja, på höger sida sitter det för hårt åtdraget! Vid ett fall går handtagen av framför att snurras runt. Jag hade ju skrivit varför?

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Det där med tändningen, vilka fördelar och nackdelar finns med hög respektive lågtändning? Att den blir "elak" och biter tillbaka med högtändningen har jag förstått. Vore intressant att veta för mig som inte kan någonting om tvåtaktare.
    Det är ingen skillnad mellan två och fyrtakt. På min BSA kan man ändra tändningen på styret, från högtänd till lågtänd, när man kör den ska den vara på lågtändning (fyrtaktsmotor). Någon särskild skillnad mellan två- och fyrtakt finns väl egentligen inte annat än att tvåtakt ger lindrigare baksmällar? ???

    Jo, glömde: om Husqvarnan är lågtänd får man kicka fler gånger istället, med risk för att den surar igen fortare.

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Naturligtvis var det så enkelt med handtagen. Trodde, i min enfald, att det var extra känsligt på högersidan av någon anledning. Kanske något extra viktigt reglage eller så.

    Kände att jag ville veta mer om tändningens betydelse av hög och lågläge.
    Hittade http://www.bsafiles.se/ih/BSA%20Handbok.htm där det beskrevs att man i normalfallet skulle köra på högtändning. Verkar dock vara rekommendabelt att starta på lågläge för att undvika bakslag. När man ska använda lågläge under körning är om hojen är tungt lastad och går på låga varv.

    http://classicmotor.se/fragaexperten/article327553.ece ges en bra förklaring till vad som händer vid låg respektive hög tändning.
    Har aldrig funderat över det hela förrän du tog upp det eftersom jag inte haft någon möjlighet att ändra inställning på mina hojar. Nu vet jag vad som händer och inte minst varför.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    ... där det beskrevs att man i normalfallet skulle köra på högtändning...
    Z-z-z-z... Ja jisses, de har stängt och gått hem här uppe i knoppen i dag med utan att jag visste om det.

    Det är enklare om handbromshandtagen sitter lite lösare, då slipper de gå av om man vurpar. Det är duktigt åtdraget på högra sidan, den vänstra kan jag flytta på om jag vill utan verktyg men den högra sitter ordentligt. Därför ska jag lossa lite på den sidan.

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Classic Motor förklarar bra varför jag slagit av vristen! Ritningen på den där BSA-hojen är modernare än det ser ut på min BSA.

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Classic Motor förklarar bra varför jag slagit av vristen! Ritningen på den där BSA-hojen är modernare än det ser ut på min BSA.
    Sidan behandlar årsmodell 48-58, om jag minns rätt. så det är lite modernare hojar, även om skillnaderna inte bör vara så stora.

    Man kan gott förstå varför du hade oturen att skada dig. Det är rejäla krafter i rörelse. Har själv varit dum nog att kicka i seglarskor, något jag aldrig gör om även om det inte gick så illa som för dig. Nu är det bara crosstövlar som gäller.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Utan att vara dryg och så:

    Flamfronten breder ut sig från tändstiftet med en viss hastighet (varierar iofs med bränsleblandningsförhållanden). Om brasan ska hinna nå ända ut "i hörnen" lagom till att kolven passerar övre dödpunkt, måste tändtidpunkten vara aningen innan ödp. Det som avgör hur mycket före, är helt enkelt avståndet från tändstiftet till förbränningsrummets bortersta del.
    Vid ökande varv har ju flamman kortare tid på sig innan ödp nås, varför förtändningen också måste komma ännu tidigare vid högre varv.
    På motorer med liten skillnad mellan minsta och högsta varvtal (gamla bruksmc till exempel), kan tändtidpunkten vara fast medan de andra (=flertalet) har någon form av reglering. Detta sköts med centrifugalregulator eller elektroniskt. Många äldre bilmotorer har dessutom en vakuumregulator som minskar förtändningen vid hög belastning (=lågt undertryck i insugningsröret).

    Såväl för tidig som för sen tändtidpunkt är skadlig för motorn varför kontroll (statiskt eller dynamiskt) av denna är en av de viktigaste servicepunkterna. Det tydligaste felet, är den spikning som uppträder vid för tidig tändning.

    På äldre motorer, är sliten och feljusterad brytare den vanligaste orsaken till felaktig tändtidpunkt. Om brytaravståndet ökas, kommer gnistan tidigare och omvänt. Därför ska man aldrig byta/justera brytare utan att efteråt kolla tändtidpunkten.

  10. #10
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Har aldrig funderat över det hela förrän du tog upp det eftersom jag inte haft någon möjlighet att ändra inställning på mina hojar. Nu vet jag vad som händer och inte minst varför.
    Det är snarare så att du inte behöver ändra själv. Du har en väldigt varierande tändförställning på din mc men det sköts alldeles ajtomajtiskt av en massa smart elektronik.
    Förr var det ju bara spakens inställning eller varvets påverkan på centrifugalregulatorn som styrde men nowadays kan varv, spikningstendenser (oktanberoende), temperatur, belastning (oftast mätt i kvoten gaspådrag/varv) och säkert en del annat påverka hur tidigt det gnistrar.
    Fascinerande!

Liknande ämnen

  1. Behövs innerväska till ALU-väskor?
    Av lasrberglund i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-17, 08:30
  2. Snabba åsiker behövs - Kawa EN500
    Av Reject i forum Custom
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-06-30, 10:14
  3. Forumet växer - moderatorhjälp behövs
    Av pewa i forum Om hojen.nu
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-04-21, 23:35
  4. Ska ta MC-kort nu - Tips behövs!
    Av hannah i forum MC-kort
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-07-21, 08:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •