Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 37

Ämne: Nybörjare - vilket mc-kort/hoj?

  1. #1
    Medlem Liezs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gästrikland
    Inlägg
    5

    Nybörjare - vilket mc-kort/hoj?

    Hallåj!
    Jag är nybliven medlem här, älskar motorcyklar och har nu bestämt mig för att ta mc-kort.
    Men jag är helt novis på detta.
    Jag har ej b-körkort och vill ej ha heller. Nu undrar jag om det är obegränsad eller begränsad jag ska ta?

    Jag är ganska kort i rocken och kan inte ha hur stor hoj som helst. Vill ha en customhoj, kan ni rekommendera någon som funkar för en kort tjej?

    Vilket utbildningsmaterial använde ni er av när ni tog kortet?
    Jag tänkte också att jag skulle införskaffa mig en hoj i förväg, att träna på hemma.

    Tacksam för svar,

    Annelie.

  2. #2
    Jåke
    Gäst
    Hej!

    Av erfarenhet kan jag säga att det är lättare att börja på nånting annat än en customhoj, även om man är kort. Så se inte din längd som ett skäl till en sån, vill du däremot ha en för att de är de enda med rätt stuk för dig så kör på. De allra flesta är låga, men du ska väl inte köra med fötterna i backen så hur stor betydelse har det egentligen?

    Har du åldern för det ska du helt klart ta obegränsad, det finns ingen anledning till nånting annat och ger bara bekymmer sedan.

    Ska du köpa en hoj i förväg rekommenderar jag nånting som du törs trilla med, men fortfarande är ganska modernt. Nu vet jag inte om du tänker gå körskola eller köra privat, men en liten, lätt och oöm övningshoj är t'ex Kawasaki ER-5 eller Suzuki GS500E. Tyvärr får du inte köra upp till obegränsad på dem, så det gäller att du har tillgång till en fullstor hoj att öva på ibland åxå. Annars är Suzuki GSX750 det som många körskolor använder.

    Varför ingen av dessa är customhojar? Därför att de här är mycket lättare att köra och handskas med om man är färsking

    Lycka till förresten, kul att ha dig här!

  3. #3
    yamha virago 535
    Många tjejer har börjat på den så den kan väl inte vara fel
    Jag har testat den tycker den är väldigt lätt körd

  4. #4
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359
    Eller bandit....fin hoj att börja på tycker jag...eller en hornet.
    Klart du ska ta tungt hojkort finns väl ingen anledning att ta begränsat...??
    Kostnaden blir ju densamma...
    Jag köpte en cd skiva med ett program på med alla körkortsfrågor o lite olika prov...
    Har nog det kvar pm:a mig om du e intresserad av det så fixar vi det..har nog boken oxå.

    Välkommen från mig med...

  5. #5
    Medlem Seths avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kinne-vedum
    Inlägg
    165
    Som ovanstående ta du Obegränsat(tungt) kort direkt.
    o med custom maskiner för korta så finns det ju viragon som tidigare sagt.
    Sen finns ju honda shadow 600, suzuki intruder 800, kawasaki vn800 och suzuki ls 650 savage om du klarar dig utan v-twinen.

  6. #6
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Välkommen
    Ska du ta obegräsad måste hojen som du kör upp på privat vara över 700cc och ha vissa hästkrafter.
    Åk in till en MC handlare och provsitt runt bland utbudet och känn dig fram.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  7. #7
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Hej och välkommen! I Den Här tråden kan du läsa om umbäranden som andra på forumet, inklusive undertecknad, varit med om när de gnetat sig till A-behörighet.

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Hej och välkommen! I Den Här tråden kan du läsa om umbäranden som andra på forumet, inklusive undertecknad, varit med om när de gnetat sig till A-behörighet.
    Oj vilka minnen jag fick nu, tänk vad tiden går fort! Så här efteråt är det trevliga minnen när man slogs med konbanor och kämpade för att få lappen.

    Välkommen hit, hoppas du ska trivas här. Jag skriver inga tips på hojar, flera har redan skrivit bra tips. Jag hade en Suzuki GSX 750 på trafikskolan, det är en mycket lättkörd mc.

  9. #9
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Min första custom var en Suzuki LS650 Savage. Liten och lättkörd. Hade de bara en sommar. Upptäckte ganska snart att jag var för lång (180cm) för att sitta bekvämt. Kan rekomendera den som en första hoj.

  10. #10
    Medlem Liezs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gästrikland
    Inlägg
    5
    Tack för välkomnandet och alla bra tips. Jag hade tänkt att gå på körskola, men även träna lite hemma. Jag är ju 40 ! år så att ta obegränsat blir nog inget problem...
    Anledningen till att jag vill ha en customhoj är att de är såå jäkla snygga, sen vill jag gliiiida runt och hinna se lite...Det ser också ut som om man sitter bekvämare på en customhoj.

Liknande ämnen

  1. Tips på hoj för kort nybörjare!
    Av jotinho i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 09:51
  2. Lås! Men vilket?
    Av stefan. i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-10-12, 19:26
  3. Vilket lås?
    Av Jonas i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-11-11, 20:21
  4. Vilket bränsle
    Av Fjerren i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-12, 23:21
  5. vilket märke kör du?
    Av turbo i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-12-01, 22:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •