Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 37

Ämne: Nybörjare - vilket mc-kort/hoj?

  1. #11
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Liez, min erfarenhet är att man ska helst inte köpa en hoj före man börjat köra. Jag gjorde så, hittade en jättesnygg Honda Shadow 600 i Nässjö 41 mil hemifrån. Ååh vad den var vacker! Alla varnade mig men jag lyssnade inte. Så jag åkte dit och köpte den men när jag börjar köra både privat och i trafikskolan inser jag att jag köpt fel typ av mc. Jag är tydligen en Grus-Fia, ju jävligare underlag jag har desto mer trivs jag. Dessutom satt jag väldigt illa på min glidare, jag kunde inte köra den helt enkelt. Det kändes bittert att inse man köpt en hoj med ögonen. Kör lite först och känn efter vad du tycker är roligt och sen köper du en mc. Jag visste inte själv att jag var en Grus-Fia, jag trodde jag var glidartypen men icke. Det gjorde lite ont att inse saker och ting.

    Den mc jag hade privat att öva på var en BMW F650 GS -00 (röd), ett mellanting mellan landsvägshoj och offroad. Men jag är 175 cm lång och har inga problem med höjden, jag vet inte hur lång du är. F650 GS är nog kanske för dyr som första hoj men oj vilken skön hoj att köra det är. Grus: inga problem. Jag fick inte köpa den röda så jag fick köpa en annan (en gul då). Den här har jag modifierat med gummibälgar på gaffeln, längre stänka, högre ruta och en motorskyddsbåge. Nu ska grovmönstrade däck på.


  2. #12
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Instämmer med Katarinas kloka rader!

    Kör ett tag och känn dig för vilken typ av hoj du vill ha innan du köper en egen. Känns himla trist att stå där med en hoj man inte trivs med.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #13
    Medlem stefanistockholms avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Hej och välkommen! I Den Här tråden kan du läsa om umbäranden som andra på forumet, inklusive undertecknad, varit med om när de gnetat sig till A-behörighet.
    Ja herregud vilken flashback!!!!
    Massor av minnen om besvikelser och framgångar.Det är inte ens ett år sen och det känns väldigt avlägset... Nu sitter vi och planerar för sommarens och höstens turer. Det var värt allt slit med lappen så här i efterhand, jag var nära att ge upp efter andra försöket att bärga kortet men det gjorde jag inte. Nu släpper jag det inte ifrån mig...8)

  4. #14
    Medlem Liezs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gästrikland
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Instämmer med Katarinas kloka rader!

    Kör ett tag och känn dig för vilken typ av hoj du vill ha innan du köper en egen. Känns himla trist att stå där med en hoj man inte trivs med.
    Jag tänkte att om jag köper en innan jag har kortet (om jag lyckas), så kan jag träna mycket hemma....

  5. #15
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Liez Visa inlägg
    Jag tänkte att om jag köper en innan jag har kortet (om jag lyckas), så kan jag träna mycket hemma....
    Det har absolut sina fördelar att kunna träna på egen hand. Det är verkligen svårt att råda någon. Du kanske vet att det är en custom som gäller. Kan tänka mig att det kanske inte är den optimala hojen att lära sig på. En del köper en billig, oöm hoj för att ha och lära sig på. Blir gärna en och annan marksyning i början. Som jag skrivit tidigare skulle jag nog, med min erfarenhet, för egen del köpa en billig offroadhoj. Brukar inte vara alltför svåra att sälja vidare. Dessutom skulle jag träna så mycket som möjligt på grusvägar. När man kan behärska sin hoj på grusvägar blir allting så väldigt lätt sedan. Asfalt blir nästan tråkigt. Det är inte en slump att poliserna, när dom ska lära sig köra hoj, tränar mycket på grus.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #16
    Medlem lenes avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    tågarp
    Inlägg
    67

    hejsan

    jag köbte en virago 1100 och tränade på och innan jag fick mitt kort kunne jag både köra låg och högfartsdelen med den och var trygg med den..men jag bara visste det skulle bli custom för min del. bara ljudet är värt en hel del men det var bara vad jag tycker lycka till

  7. #17
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Annars kan man ju ta en moppe och några blomkrukor och bygga egen konbana! Det gjorde jag, när jag inte hade tillgång till hojen jag fick låna så tog jag moppen och ställde ut mina blomkrukor och så övade jag krypkörning med dom. Man blir ganska duktig på det där när det är ens egna blommor som hinder.

  8. #18
    Medlem BIG1s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Tived
    Inlägg
    68
    Mopedträning låter som ett smart tips tycker jag i väntan på hoj.

    Yamaha Virago har redan nämnts i tråden ett par gånger. Jag kollade runt lite när en tjejkompis skulle börja öva och fastnade för en Virago 750. Om det är custom som gäller så tror jag inte det finns något mera smidigt och lättkört i tunga klassen.

  9. #19
    Medlem Wolfies avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    40
    Hej! Tänkte göra likadant jag som Liez. Alltså köpa mej en hoj innan jag tar körkortet och övningsköra med en kompis.
    Jag är sugen på att köpa mej en Harley Davidson sporster men jag har hört att man inte sitter så bra på en sån om man är lång. Jag är en kille på 183cm.
    Vad tror ni funkar det med en sporster med framflyttade fotpinnar till mej?

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    162
    Vi har Virago 535 -00 till salu. köp den!!
    http://www.blocket.se/vi/19650791.htm?ca=16_s&last=1

Liknande ämnen

  1. Tips på hoj för kort nybörjare!
    Av jotinho i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 09:51
  2. Lås! Men vilket?
    Av stefan. i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-10-12, 19:26
  3. Vilket lås?
    Av Jonas i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-11-11, 20:21
  4. Vilket bränsle
    Av Fjerren i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-12, 23:21
  5. vilket märke kör du?
    Av turbo i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-12-01, 22:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •