Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Yes!

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Thumbs up Vurpat

    Så där ja, nu har jag tagit oskulden på vurpan. Tjong! så låg jag där. Innan jag ens hann uppfatta och begripa vad som hade hänt så låg jag där. Rakt ner på isen och slog i skallen.
    Jag kom runt en kurva och var precis ut ur den när hojen ställde sig på tvären. Utan att jag tänkte på vad jag gjorde så la jag ner ytterskidan och då bara låg jag där rätt vad det var och gled.

    Jag fick lite ont i huvudet och har haft sen dess. Får se om det blir bättre under en natts sömn. Dock tog vi en tur ut på fina vintervägar efter lunch, från början höll vi max 50 km/tim men efter en bensträckare lossnade saker och ting så nu var jag uppe i 70 km/tim och for fram. Det där med skidorna i kurvorna har jag börjat greppa. I början var de nere hela tiden men sen var de mest uppe, nästa steg är att lita på sig själv och ha fötterna på fotpinnarna och lägga ner en fot beroende på vilken skida som behövs. Jag växte väldigt där på tillbakavägen, det började kännas bekant på nåt vis, som jag körde på grus fast med bättre däck och grepp än jag kört hittills med BMW:n.

    Nu ska jag äta middag, sen ska vi se om det blir filmvisning eller nåt i kväll.

    Dagens lektion:
    Hur det känns att vurpa. Det gör ont att landa och det går attans fort att man inte hänger med själv. När man fattar ligger man ju redan.
    Senast redigerat av Nina den 2009-02-25 klockan 09:04.

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det är faktiskt inte så dumt att ha blivit av med oskulden på det området. Kan säga att jag var mer rädd att vurpa innan jag väl hade gjort det. Är inte speciellt rädd för det längre, trots tre rejäla smällar.

    Delar din uppfattning om att man knappt hinner fatta vad som händer. Plötsligen ligger man bara där, till sin egen förvåning.

    La´du ner ytterskidan, blev det en highsider då? Otrevligt att slå i huvudet, hjärnskakning är inte att leka med.

    Hoppas du är okay till i morgon så du får ut och praktisera dina nya kunskaper.....
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    La´du ner ytterskidan, blev det en highsider då? Otrevligt att slå i huvudet, hjärnskakning är inte att leka med.
    Ja, jag råkade lägga ner ytterskidan och vips stod jag på öronen. Man ska inte använda yttre skida, då blir det en highsider. Det var det vi pratade om i går och när jag får uppställ ut ur kurvan sätter jag ner ytterskidan dumt nog. Den tog i banan och hojen flög omkull. Jag blev otroligt förvånad över hur fort allt gick, jag vet inte ens *hur* jag flög av hojen, jag vara bara av den rätt vad det var. Jag vet att jag slog i höger axel, höft och armbåge samt huvudet för det gjorde ont där sen.


    Hoppas du är okay till i morgon så du får ut och praktisera dina nya kunskaper.....
    Jag var med ut på en tur längs fina vintervägar på eftermiddagen och praktiserade skidanvändning i kurvorna. Det påminde mig om Slingerbulten här och där. Hemvägen flöt riktigt bra, jag är lite imponerad över min körning.

    Nån dag ska vi till Mångsbodarna och äta blåbärssoppa, den soppa som Vasaloppsåkarna får. Man kan säga vi får provsmaka den he he.

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Mångsbodarna var kontrollen jag kom till på mitt enda Vasalopp. Fick bryta med halsfluss. Sjuk i två veckor efter det. Det bästa med Mångsbodarna var bussen till målet......

    Du hade väl ordentliga skydd på dig? Kan kännas ganska mycket dagen efter en vurpa, brukar kunna ta en bra stund innan värken kommer med full kraft.

    Ser fram emot morgondagens rapport. Hur har ni det med kylan? Hemma är det plusgrader och takdropp.....
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag hade ryggskyddet bara.

    Det är runt nollan här. -8 på morgon och -1 på dagen. När vi kör är det runt -10 i fartvinden.

    Scooteroverallen är bra, känns inte alls som man kör i -10, microfleeceunderstället är bra också, jag frös ingenting i går. Jag skriver upp hur jag klär mig i olika temperaturer, nästa gång jag kommer hit slipper jag ha halva huset med mig.

    Ja just det, gissa vilken fin hoj som är här och kör? En viss tjusig Royal Enfield som var på Vinterrallyt. =)
    Han berättade att modellen finns inte utan är ett hembygge. Imponerande bygge, jag trodde det fanns en sån modell. Snyggt bygge om man lyckas bygga så det ser riktigt ut. =)

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Nämligen den här:


  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Kunde nästan gissa att han skulle vara med. Med tanke på utrustningen kunde man förstå att han var en vinterentusiast. Riktigt fin den där Enfielden.

    Skönt att ni inte har så himla kallt. Det verkar ju vara uthärdliga temperaturer.

    Ny rapport i kväll?
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    En Royal Enfield väcker minnen hos mig,hade en Constellation i min ungdom (tidigt 60 tal) den var på 850 cc om jag mins rätt och gick som bara attan Får nästan tårar i ögonen när jag nu minns. Köpte den hos Ostermans i S- holm. Det var tyckte jag en snygg hoj på den tiden
    Synd att du råkade ut för en marksyning Katarina men det kan ju vara smärtsamt att åka hoj om något går fel. Kom igen bara. Jag kan tänka mig att blåröken ligger tjock över Älvdalen vid det här laget I värsta fall får du göra som Mats.... ta bussen...;D

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ja lite värk får man ju stå ut med, jag överlever den.

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Ja lite värk får man ju stå ut med, jag överlever den.
    "Det som inte dödar lär ju härda". Du kommer vara en riktig hårding efter den här veckan....
    ~ Mats

    Min blogg

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •