Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Olika mc-typer

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Olika mc-typer

    Det var skriveri i en tråd om vilken typ av mc man gillar att köra. Jag skrev också där men tog bort mitt inlägg eftersom det inte hade med ämnet att göra så jag tar det här istället. Det var någon som klagar på custom i tråden, vissa människor klagar på sporthojar, andra på custom, en del avskyr säkert grusfolket med flera.

    Jag kan berätta att jag började med en glidare men kom underfund med under tiden jag tog körkort att jag är nog ingen glidartyp, snarare äventyrsmänniska som gillar utmaningar, hinder att överstiga i form av lösgrus, gyttja och lera, vattensamlingar, kostigar etc där hojen i stort sett har sitt eget lilla liv, ju jävligare underlag desto mer verkar jag trivas tydligen. Vägar och ställen en glidare egentligen inte hör hemma på, går säkert att köra med en glidare där men det finns ju ändamålsenliga mc för detta.

    Kurvor gillar jag också, att få lägga ner hojen och dra på ut ur kurvan, bara växla ner, lägga ner hojen och dra på ur kurvan, känna gyrokraften, ha ett jämnt flyt och hyfsat tempo igenom hela sträckan. Alltså gillar jag sporthojar också.

    Glidarhojar, kanske jag ledsnar på mina äventyr på grus, i gyttja och snö samt på is i framtiden att jag bara vill softa fram lugnt och makligt men det får tiden utvisa. Att klaga på custom bör man inte göra, man vet aldrig vad framtiden har i sitt sköte. Rätt vad det är händer nåt med kroppen och det enda man kan köra är: en custom. Vad gör man då? Slutar köra hoj för att man klagat högljutt på custom genom åren…?

    Alla kör vad de trivs på och jag tror flertalet hoppar emellan olika hojar för olika ändamål, man utvecklas och provar olika sorters mc.

    Vad tycker du om för mc-ändamål?
    =)

  2. #2
    Jag bytte bort min custom mot Varaderon mest för att jag ville köra något annat, och bytet var helt rätt, men för den sakens skull vill jag inte förkasta customhojarna de har helt andra fördelar, framför allt är dom apsolut snyggast att se på och en väldigt låg tyngdpungt vilket jag inte kan säga att Varaderon har, den är skittung att hantera. De är också i regel låga och därmed lätta att komma av och på om mina knän försämras ytterligare så får jag byta tillbaka till en cusomhoj. En renodlad grushoj vore kul om jag får möjlighet att ha en till men direkt att köra i skitiga hjulspår känner jag inte för, jag är nog för lat för det.
    Jan-Olov

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Vad gillar då jag för hojar? Nästan alla skulle jag vilja säga. Köpte nyligen min tjugonde hoj, min KTM 640 Adventure. Har blivit rätt många stånkor, sju stycken närmare bestämt. Gillar ljudet och känslan av en stor kolv som jobbar. Gillar i likhet med Katarina att köra på löst underlag, där kommer stånkorna in i bilden. Perfekta till ändamålet med sin avspända motorkaraktär och relativt låga vikt. Gillar samtidigt att utforska omvärlden med mina tvåhjulingar. Så här långt har jag besökt Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien, Frankrike, Monaco och Tjeckien. När det ska det åkas längre och med passagerare, vilket oftast gäller för min del, behövs något bekvämare och med större motorvolym. Har även en gång åkt på semester med en Honda Dominator, inte aktuellt att göra om. Jättekul hoj när man åker ensam. Med två personer och semesterpackning är den i tröttaste laget, likt de flesta encylindriga hojar. Har haft ett par renodlade touringhojar, som BMW RT, Suzuki GS100G med all tänkbar touringutrustning. Nu kör jag en BMW K1200RS, sporttourer kan man nog kalla den. Duger gott till att köra"Bulten", Bogesundsvägen eller andra krokvägar samtidigt som den funkar utmärkt att åka två på under en europasemester.

    Renodlade sporthojar är väl den enda kategori som inte väcker några direkta habegär hos mig. Fattar inte vitsen med att "knö´ihop" mig som en fällkniv och få ont i handlederna efter ett par mil. Nu klarar kroppen inte av det rent fysiskt, men inte ens när jag kunde fann jag något nöje i det. För mig hör sådana hojar hemma på bana där man kan utnyttja dom till vad dom är tänkta för.

    Känner mig betydligt mer hemma i customlägret. Till min egen förvåning var det riktigt mysigt att sitta med fötterna framåt. Fick en helt annan bild av det hela när jag testade en kompis Triumph av glidarmodell. Kan säkert bli en hoj i den stilen innan jag slutar åka, vilket jag inte kommer göra förrän jag måste.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435

    Exclamation

    Vad som helst bara jag slipper customhojar. Det retar säkert många men det är min åsikt.
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  5. #5
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Innan jag tog körkort så har jag haft diverse cross, enduro och offroadhojar. Förmodligen för att jag bott på landet och det inte är direkt lämpligt att köra landsvägshojar i skogen. Åker numera custom och tycker det passar alldeles utmärkt. Jag gillar lite tuffare customhojar, gärna ombyggda, utan allt för mycket utrustning. Kan nog tänka mig att även ha en offroad för att förlänga säsongen lite. Rena sporthojar har jag däremot aldrig fastnat för.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    162
    Japp, jag tycker att dom plastraketerna hör till räserbana men det är ju min åsikt. Själv är jag fast med custom, man åker lungt på småvägarna, stannar och tar fika, njuter av naturen, stannar och tar glass, blir omkört några plastraketer och undrar vart dom har bråttom??
    Dessutom var det bara 70km/h här och raketerna svichade förbi säkert 100 +,vägen passade kanske för deras hojar. Ja ja smaken är som baken, därefter får man lida pina, eller??

    Lite av sanning ???

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag gillar vridmoment, det betyder inte att jag nödvändigtvis måste köra fort. Jag håller mig runt 80-90 på kurviga fina vägar, blir också omkörd av idel sporthojar. Att jag gillar sporthojar menas inte de riktiga plastraketerna typ supersporthojar men jag kan tänka mig en Triumph Street Triple R. Daytona 675 är också fin men jag tror inte jag kan sitta på en sån modell där styret hamnar under rumphöjd, jag fick ju ont i korsryggen efter 5 min torrkörning. Men på Street Triple sitter man mer upprätt. Jag ska nog provköra en senare. Kawa ER6-n (nya modellen 2009) ligger också på listan av hojar jag skulle kunna tänka mig. Lite lugnare sporthojar alltså. =)

    Hamre: varför avskyr du just custom?

  8. #8
    De e bare för att ja körde ifrån han så hiskeligt en gång,sånt sätter sina spår.

  9. #9
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg

    Hamre: varför avskyr du just custom?
    Jag avskyr inte custom (eller gör jag det?)
    Jag gillar att köra hoj, inte att åka hoj! Min åsikt är att en customhoj åker man med. Och så tycker jag dom e så hiskeligt fula.
    Att sitta med fötterna längre fram än händerna känns helt främmande för mej när jag kör hoj.
    Dom riktiga plastraketerna har jag inte heller så mycket till övers för, men för övrigt så är jag allätare när det gäller hojar.
    Kom precis hem efter en liten hojtur i snöstormen, härligt.
    Blues är bara avundsjuk för att jag har en riktig Suzuki, ingen kromsläde!
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  10. #10
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Jag avskyr inte custom (eller gör jag det?)
    Jag gillar att köra hoj, inte att åka hoj! Min åsikt är att en customhoj åker man med. Och så tycker jag dom e så hiskeligt fula.
    Att sitta med fötterna längre fram än händerna känns helt främmande för mej när jag kör hoj.
    Dom riktiga plastraketerna har jag inte heller så mycket till övers för, men för övrigt så är jag allätare när det gäller hojar.
    Kom precis hem efter en liten hojtur i snöstormen, härligt.
    Blues är bara avundsjuk för att jag har en riktig Suzuki, ingen kromsläde!
    Det är ju skillnad på custom och custom.....
    När du skriver kromsläde så tänker jag mest på hojarna med stora feta skärmar, fotplattor, motorbågar, packväskor, vindrutor m m.
    Har du aldrig testat en s k power cruiser?
    De är ju mer byggda för att köras än att åkas......

Liknande ämnen

  1. Olika mc förare.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 09:57
  2. Olika hojtyper-smärta
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 73
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 21:16
  3. Olika styren ?
    Av miklagard i forum Custom
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 09:20
  4. Olika åkstilar
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 22:29
  5. Olika?
    Av räven i forum Off topic
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2010-02-21, 20:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •