Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Svullet men bättre

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Thumbs up Svullet men bättre

    Vristen tar sig, den är svullen än men den känns bättre för var dag. Tur jag inte slog av den helt, då hade jag väl fått gå en hel säsong utan att kunna köra hoj? Hemska tanke!

    Jag måste ha en Kick-skola, lära mig hur man kickar med mer bestämdhet och mer ilska typ. Jag saknar det där sista knycket som får hojen att hoppa igång, det blir bara lite suddande ungefär. Precis på gränsen att starta men den gör inte det. Så jag behöver en Kick-skola.
    Då är frågan: hur gör man när man ska lära sig kicka? Stänger av hojen så fort den hoppar igång och stampar till igen? Nåja, det löser sig nog, jag får väl köra bara BSA och Husqvarna i år, då lär jag väl kunna kicka igång hojar på löpande band?

    Dags att ställa in sig på Älvdalen, leta fram kläder för där kommer vi köra även om det är -20° på skalan. Är det -25° kommer vi inte köra men står tempen på -20° så kör vi och då är det runt 10 mil om dagen. Inget fjuttande runt i nejden utan långt borta så det gäller att klä sig för hojen har ingen värme man kan knäppa på om man fryser som i en bil. Jag tar med alla mina grönkläder, jag har ju vinterrock och byxor och en hel del annat utom bössa. Apropå bössa så är M45 Bertil min favorit. Lika enkel att sköta om som Husqvarnan, jag kunde plocka isär och sätta ihop den i blindo. Men AK4:an gillade jag inte, fel handgrepp tyckte jag och konstig att sköta om. AK5 var värre… *huu*

    Lika bra att gå igenom alla kläder och saker, leta fram minst 2 st 20-liters bensindunkar som ska med, 2-taktsolja att blanda med, verktyg och annat som kan vara bra att ha med ”i fall att”.

    Jag ser fram emot bl a detta, klicka här
    Senast redigerat av Nina den 2009-02-10 klockan 07:00.

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Då är frågan: hur gör man när man ska lära sig kicka? Stänger av hojen så fort den hoppar igång och stampar till igen? Nåja, det löser sig nog, jag får väl köra bara BSA och Husqvarna i år, då lär jag väl kunna kicka igång hojar på löpande band?
    Tvåtaktare verkar ju bara vara att kicka på med utan några vidare procedurer, inget läge att leta upp etc. En fyrtaktare är det annorlunda med. Här får man trampa försiktigt på kicken tills man möter motstånd. Nu trampar man bara försiktigt en liten, liten bit till. Sen släpper man upp kicken och laddar ordentligt med hela kroppsvikten. Det gäller bara att vara bestämd så brukar det fungera. Rör absolut inte gasen, innan den startat! Har haft autodekomp på mina hojar så jag vet inte riktigt hur det funkar med en manuell, som du säkert har på BSA:n. Principen bör dock vara densamma.

    Du får gärna komma förbi någon dag och träna på min Yamaha. Den är snäll och lättkickad. Bör vara en bra modell att börja öva sig på.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2009-02-10 klockan 09:33.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Mnja, det var inte känslan jag var ute efter utan hur jag bäst lär mig stampa igång hojarna, hur jag ska gå tillväga för att få in tekniken. Jag har lyckats få igång både BSA och Hva, jag vet skillnaden på fyr- och tvåtakt i känsla och övre dödvinkel men frågan var: ska jag stänga av hojen så fort jag fått igång den och stampa till igen? Starta och stanna, starta och stanna…
    Du såg ju att jag lyckades starta min Hva, problemet bara är att jag blir fort trött och rätt så varm, då får man inte igång hojen. Om jag lyckas kicka igång den helst vid första kicken så slipper jag jobba mig för varm och bli orkeslös.

    Bästa sättet att lära sig är väl att köra mer med både BSA och Hva i år. Båda är dessutom högerväxlade, då får jag in Program 2 rätt så bra. Program 1 är den man lär sig på moderna hojar: växel på vänster sida, broms på höger.
    Program 2 är när hojen fungerar precis tvärtom, man växlar med höger och bromsar med vänster. Det gäller att agera rätt vid en paniksituation, att välja rätt program i hjärnan.

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det är så du får göra. Starta och stanna efter en stund. När det gäller stora fyrtaktare är det bra om man kör den varm när man fått igång den första gången. Om man stänger av den för tidigt kan den vara nära nog omöjlig att få igång igen. Om den bara är varm är det inga problem att starta och stoppa igen. Tror det kan vara svårt att lära sig helt på egen hand. Är nog bra med någon som kan visa och komma med råd om vad du, eventuellt, gör för fel. Alla blir jättetrötta och varma av att kicka. Därför är det av största vikt att man gör rätt så att man inte behöver hålla på så länge. Nästan alltid startar min Yamaha senast på tredje kicken. Du vet var jag finns om du vill öva. Är det torrt ute kan jag ta en sväng ut till Haninge så du får testa.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ha ha, jag behöver inte öva på din, jag har ju egna 2- och 4-taktsmoppar.

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Tänkte bara att det kunde vara bra att få in den rätta tekniken på en relativt enkel maskin. Kan du starta en fyrtaktare ska det gå bra även med en tvåtaktare. Du vet ju hur det ska gå till. Glöm för allt i världen inte att ha dina kraftigaste kängor på dig, men den risken är väl inte stor efter smällen du fick. Skulle gärna vilja pröva att starta din BSA, för att se om jag kan. Det gäller att få till den rätta snärten i kickandet. Det är kanske den som ställer till problem?
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2009-02-10 klockan 19:47.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Det gäller att få till den rätta snärten i kickandet. Det är kanske den som ställer till problem?
    Exaktamente!

Liknande ämnen

  1. Bli bättre mc-förare
    Av bacon4ever i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 07:02
  2. Bättre och bättre dag för dag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 04:56
  3. Nu är jag bättre.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 18:41
  4. Det blir bättre och bättre det här!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 07:46
  5. Gick bättre.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 10:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •