Husqvarnans fotbroms hade hoppat av där bak när min man provkörde den och använde fotbromsen i somras istället för handbromshandtaget. Svärfar hade gjort den klar för förra årets vintriga Älvdalstur och bytt plats på bromsvajrarna men han dog innan han kom dit med den. Sen stod den hela tiden och har stått hela tiden tills nu när jag ska börja köra lite med den. Jag har väntat på en vargavinter så jag kan köra med den, det har bara varit slaskväder så jag har mest väntat på vinter när det gäller den.

Jag har ingen handbok, bara en pärm med reservdelsnr och sprängskisser, nån manual finns inte vad jag sett hittills. Alltså får man ibland tänka ut saker och ting själv här. Jag satte dit vajern vid bakhjulet och i går kväll kunde inte min man hålla sig och tog ut den och körde lite med den. Vajern hoppade av där bak igen. Jag gissar att har man bytt plats på vajrarna på styret för fram- och bakbroms så ska man låta bli själva fotbromsen. Kör man med skidor påmonterade på vintern har man förmodligen ingen möjlighet att släppa skidan för att bromsa med foten. Därför sitter det dubbla handbromshandtag på styret så får fötterna sköta skidorna i lugn och ro. Det sitter också en pinne på höger sida som man kan växla med, den skulle inte heller sitta där om det inte fanns en mening med det.

Jag vill minnas att svärfar nämnde detta med vilken broms man använder mer på vintern och varför man byter plats på dom. Det var länge sen han nämnde detta, det var en hel del annat han nämnde också och jag sög i mig som en svamp men med tiden bleknar saker och ting tyvärr. Nu har jag sett att då man använder fotbromsen när vajrarna bytt plats så hoppar vajern av vid fästet vid bakhjulet. Det är ingen svårighet att sätta dit den igen men det måste ju finnas en anledning till varför försvaret hade två handbromshandtag på styret och varför man byter plats på vajrarna och varför man kan växla med en pinne istället för den vanliga fotväxeln. Och jag kan ju inte spänna vajern så pass hårt att den inte hoppar av där bak för då borde bromsen vara ansatt hela tiden.

Jag ska fråga herrarna i klubben om jag är på rätt spår i funderingarna med det där om vajrarna och fotbromsen.