Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 26

Ämne: 86,4

  1. #11
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    [quote]
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Tolkar jag dig rätt om du tidigare legat på 2.000 kcal/dag och numera bara ska äta 1.300 kcal/dag?
    Jupp, helt korrekt. Jag har ätit och stoppat i mig kalorier för ganska precis 2065 kcal per dag. Nu är maxgränsen högst 1300 kcal/dag.

    Ska vi säga en femhundring då till den som går ner mest, procentuellt, till den 15:e april?
    Men du behöver ju bara minska 5 kg, det borde du greja på fem veckor. När det gått fem veckor för min del har jag en hel del kilon (och veckor) kvar.

    Man måste i kombination med motion äta rätt sorts fetter. Jag ska motionera mer, 3 ggr i veckan kommer jag gå i rask takt, ca 5-6 km/tim under minst en halvtimme. Jag vet att jag är uthållig så jag kommer gå längre än en halvtimme. Jag har tänkt ut en bra bana, den är 8 km lång och i den farten tar den minst en timme. Jag har gått Tjej-Gåing på 8 km, den tog lite drygt en timme i högt tempo.

    Det finns en del hemsidor där man kan kolla hur mycket allt ”väger”, knappa bara in det du vill äta och räkna ihop antalet kalorier för en hel dag. Min egen personliga beräkning är utifrån hur många kilon jag vill tappa, hur lång tid det ska ta samt vilken BMI jag har, min ålder, är uträknad till max 1300 kcal per dag under ca 5 mån. Nån annan kan få en helt annan siffra, allt beror på ålder, vikt, BMI, målsättning och tid.

    När jag tränade på gym var vikterna satta till 4-6 lyft, minst 4 lyft skulle jag orka och klarade jag 5 var det skitbra, 6 lyft — ja då var det dags att öka på vikterna igen. Så tunga vikter hade jag. Men nu ska jag inte vara lika nitisk, nu ska jag vara snällare mot mig själv och ta det lugnare så tappar jag inte motivationen som sist.

    Ett tips, man kan tänka sig så här i butiken:
    Om du har en genomskinlig påse fylld med vatten och stoppar ner olika saker du vill äta, vilken av matvarorna löses upp först i vattnet? Det som löser upp sig fort ska man undvika. Vitt bröd löses upp fort medan mörkt bröd behöver tid på sig, köp det mörka brödet då. Påsen med vattnet är din magsäck. Den ska jobba, så ät sånt som tar tid på sig att lösas upp i den där påsen.
    Långsamma kolhydrater är alltså sånt som tar tid på sig, det ska man äta. Och så är man mätt under en längre tid, man står sig bättre.

  2. #12
    Jåke
    Gäst
    [QUOTE=Katarina;15724]
    Jupp, helt korrekt. Jag har ätit och stoppat i mig kalorier för ganska precis 2065 kcal per dag. Nu är maxgränsen högst 1300 kcal/dag.
    Snälla, det kommer inte att hålla utan att du kommer att få kämpa i onödan. Du behöver ca 1500 kcal bara om du sover och sitter still hela dagarna. Så gör inte det misstaget, håll dig på minst 1500 kcal. Gör istället så att du varierar intaget varje dag. 1300, 1500, 1600, 1400... kroppen är lurig på så sätt. Då måste se att snitt över t ex en vecka, inte stirra dig blind på dag för dag.

    Att bar äta lite för att gå ner i vikt är inte alls lika effektivt som att variera så att man inte hinner vänja sig. Det som händer är att du sabbar ditt immunförsvar och kannibaliserar på muskelmassa (som är protein) instf blir av med fett (som kroppen hellre lagrar än protein). De där hemsidorna där man kan räkna ut saker är lite för idealiserade och tar t. ex. ofta inte hänsyn till att man kommer att göra av med mer energi varefter man kommer i bättre form...

    Sagt av en f.d kroppsbyggare som lyckades hålla ungefär din vikt, fast med väldigt lite underhudsfett
    Senast redigerat av Jåke den 2009-02-01 klockan 11:54.

  3. #13
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Tack Jåke, jag är inte orolig för om det ena dagen står 1400 kcal som intag och nästa 1300 kcal eller 1500. Jag har också byggt muskler och bränt fett en gång i tiden. Det jag lärde mig då var stenåldersdieten, allt utom smör, potatis, ris, pasta, såser etc fick jag äta. Då var det 1,5-2 kg grönsaker per dag, 200 gr fisk, 200 gr kött eller fågel per dag och styrketränade tungt 3-4 ggr i veckan. Nu äter jag pasta och såser i alla fall men; i mindre mängder. Mina tallrikar var för små för den mängd jag lastade upp, åt jag Burritos var de så pass fullproppade att de knappt gick att rulla ihop, salladen fick inte ens plats för mina burritos tog upp hela tallriken. Det jag gör nu är alltså mer kött och fisk, lite mindre av ris, pasta och potatis, jag steker inte i margarin/smör längre utan i olivolja, inget vitt bröd utan mörkt bröd med så grova korn som möjligt. Och man måste inte äta två gigantiska burritos som tar upp hela tallriken, det räcker gott med en.

    När jag plockar ihop mitt kaloriintag är det mer proteiner än dom rekommenderar, jag vet att proteiner bränner mer och att muskelmassan inte störs. När jag nått målet kommer jag öka på mängden kalorier, annars kommer jag fortsätta neråt. Men just nu är jag i startfasen, då kan det gott få ”tjonga till” första veckan. =)

  4. #14
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    [QUOTE=Katarina;15724]
    Men du behöver ju bara minska 5 kg, det borde du greja på fem veckor. När det gått fem veckor för min del har jag en hel del kilon (och veckor) kvar.
    Nää, jag behöver inte bara gå ner fem kilo. Den som minskat mest, procentuellt, med utgångspunkt från startvikten är den som vunnit. Inte orättvist på något sätt. Finns inga planer att jag tappar fem kilo på fem veckor, utan att raskt gå upp dom så fort jag äter normalt. Ser det hela över en längre tid. Fram till den 15:e april när jag gör bokslut över hur det gick. Har jag då tappat fem kilo är jag rejält nöjd, även om jag "förlorat" utmaningen mot dig. För min del har jag i så fall vunnit över mig själv i alla fall.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #15
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Sen får man inte glömma bort att kolla blodvärdena hos doktorn och göra en hälsoudersökning. Om nån månad ska jag ta blodprover, jag kan behöva mer kalcium eftersom kosten är kalorifattigare. Sånt får man ta med i beräkningen, annars drabbas man av benskörhet i högre ålder. Kanske öka på järn också, återstår att se. =)

  6. #16
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    TMina tallrikar var för små för den mängd jag lastade upp, åt jag Burritos var de så pass fullproppade att de knappt gick att rulla ihop, salladen fick inte ens plats för mina burritos tog upp hela tallriken....
    Jamen dåså, då är det ju lätt som en plätt.

    Du behöver inte ens räkna på det. Ta bara mindre tallrikar och se till att inte proppa dem överfulla så kommer det att gå "av sig själv". 1 kg i veckan är iiingentiiing...
    Senast redigerat av Jåke den 2009-02-01 klockan 12:28.

  7. #17
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    1 kg i veckan är iiingentiiing...
    Jag tänker ta det lugnt denna gång. Sist var det runt -3 kg i veckan jag tappade men då körde jag hårt.

    Och tappade sugen...

  8. #18
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Jag tänker ta det lugnt denna gång. Sist var det runt -3 kg i veckan jag tappade men då körde jag hårt.

    Och tappade sugen...
    Förstår det... nu ska vi nog hålla koll på dig minsann

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172

    Cool

    följer denna tråd med spänning

  10. #20
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Börjar bli förkyld nu, typiskt. Men jag fick i mig lite pencillin brödet var nämligen lite mögligt i ena hörnet ha ha ha.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •