Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ny hjälm

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Ny hjälm

    Jag tänkte jag inte skulle komma hem tomhänt från mässan så på mässans sista dag hittade jag en hjälm jag beställt. Det blev en Schuberth C3 och vit. Jag vet att silver och vitt syns bäst mot naturen. Jag velade mellan silver och vitt men vit hjälm var billigare så jag tog den. Den syns för övrigt bäst av alla färger i alla fall.

    Vid ett annat stånd fanns en rolig hjälm jag skulle kunna tänka mig: godisklubban Chupa-Chups!



    Fast jag tror man tröttnar på den ganska fort. Kul ett tag men…

    Gubben hittade en frän hjälm som MC-Boden har:


    Men själv föredrar jag en öppningsbar integralhjälm med snabbkoppling.
    Om man köper en Schuberth hos en rek återförsäljare får man 5 års garanti på låsmekanism och andra rörliga delar och 4 års garanti på hjälmen i övrigt, under förutsättning man inte åsamkat skadorna själv. Skickas den in på verkstad får man lånehjälm under tiden.

    Här ser man en svart Schuberth C3:

    Den blir nog bra, den satt bra på huvudet. Fast den tar jag inte med till Älvdalen, där är det snö. Vit hjälm och snö låter inte som en bra kombination. Det är en sak om mina hojar alltid är herrelösa, det sitter ju en tjej på dom men huvudlös…?

  2. #2
    Jag har med funderat över en lika dan, men här är ingen återförsäljare på vettigt anstånd så jag vet inte.
    Jan-Olov

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Här finns Schuberths återförsäljare:

    Addemoto AB, Lund
    Claessons Motor, Bromölla
    Gerts motor, Ängelholm
    NIFA MC, Linköping
    Stockholms Mc-Varuhus, Stockholm
    Sulas MC, Uppsala

    Ängelholm och Bromölla torde vara närmast, kanske kan vara en trevlig resa dit på hoj och prova en hjälm?

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Här finns lite olika åsikter att läsa om hjälmen ifråga. Hoppas att den kommer uppfylla dina förväntningar i verklig användning. Är så extremt olika från person till person vilka hjälmar som funkar bra för var och en. Min fru gillar Schubert skarpt, medan jag sedan ett par år är nöjd brukare av ARAI-hjälmar.

    htttp://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=151&t=6880
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172

    Red face

    var inne på stanglide o hittad en öppningsbar intergralhjälm fabrikat " calberg "tror jag det var, bra pris ca 1800:- ,undrar om det är ett bra märke ?

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Caberg tror jag du menar. Jag har sett en del köra runt med Caberg. Shoei och Schuberth sägs vara de bättre hjälmarna men om det stämmer till 100% vet jag inte. Oftast brukar man få vad man betalar för men det är inte alltid det stämmer heller. Billigt kan också vara bra!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172

    Smile

    hjälmen kändes lätt o den var inte krånglig att öppna sen var det solvisir tänkte att kunde vara bra eftersom mina glasögon inte mörknar innanför visiret och sist men inteminst så slipper jag krångla med glasögonen när jag satt på mig hjälmen (jobbigaste momentet vid mc-åkning ) det blir nog en ny hjälm till våren.

  8. #8
    Jag har använt Caberg Justisimo nu i fem år, den skulle enligt rekamen vara den tystaste på marknaden och det gick jag på. Vilket jäkla väsen det är i den, men vilken passform helt kalas och solglasen helt perfekt mycket lätta att manövrera så det uppvägde oväsendet.
    Jan-Olov

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av leffa Visa inlägg
    var inne på stanglide o hittad en öppningsbar intergralhjälm fabrikat " calberg "tror jag det var, bra pris ca 1800:- ,undrar om det är ett bra märke ?
    Du får kika på några olika alternativ för att hitta den hjälm där du tycker pris och prestanda motsvarar varandra på ett rimligt vis. För egen del tycker jag att man till viss del får det man betalar för. Shoei, Schubert och ARAI känns snäppet mer gedigna jämfört med de flest andra hjälmar. Sen är det frågan hur mycket pengar man är beredd att lägga. Tror nog de flesta hjälmar gör det de ska, skydda huvudet vid en olycka. Jämför en hjälm för tvåtusen och en för femtusen. Kolla noga och tänk igenom om du är beredd att betala mellanskillnaden. Kör man bara lite kanske det inte spelar så stor roll, men börjar man komma upp över femtonhundra mil blir det många timmar med hjälmen på huvudet och saken kommer i ett annat läge.
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172

    Smile

    tack för tipsen det finns lite att grunna på

Liknande ämnen

  1. Hjälm för ATV?
    Av hokhok99 i forum Offroad
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-03-13, 17:18
  2. Grex hjälm
    Av Cy2 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-04-09, 19:57
  3. Ny hjälm?
    Av rolfmm i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-10-18, 09:15
  4. Ny hjälm
    Av Sepe i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-03-15, 21:26
  5. Vad har du för hjälm?
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 08:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •