Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Sömnsvårigheter

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Sömnsvårigheter

    Nu är jag där igen, vaknar runt 1,- 2-tiden och kan bara inte somna om!
    Jag började fundera på Husqvarnan, hur man startar den och man säger den surar igen lätt så då låg man givetvis där och funderade ut hur man skulle undvika det så den startar vid första kicken — helst. Då var jag inne på min vikt direkt, visst några kilon för mycket och ändå lyckas jag inte kicka igång BSA:n ens. Jag väger alltså för lite, tröstade jag mig snabbt.

    Snart är det dags för Vinterrallyt om nån vecka, då får jag minsann kicka här och där! Jag tänker inte be nån om hjälp heller, jag måste greja det där själv. Och så fick jag meddelande om att det är dags att besikta den och där lär ju ingen vara behjälplig med kickandet på bilprovningen, så det är bäst jag lär mig kicka igång hojskrället själv. Jag vet hur man gör, det är inte det utan tekniken. Det där knycket, sista dunsen som får den att starta. Det är *där* mitt problem sitter. Och då behöver jag min vikt så det är helt okej att jag sitter här, dricker te och äter en väldigt god hembakt arabisk kaka.

    Nånstans i tankarna mellan motorycklarna var jag inne på gamla kompisar. Jag undrar vad de gör i dag. Jag tänkte också på de som nyligen försvann, vi dög när vi bodde i det andra huset för då bodde de bättre än oss. Sen köpte vi annat hus utan renoveringsbehov och vips försvann de, bara en fortsatte ha kontakt. Huset var visst för fint? Begriper inte det där, blir själv glad om nån lyckas byta upp sig. Nåja, man vet vilka kompisar man har nu i alla fall.

    Husqvarnan välte i garaget nu senast. Rakt på gubbens fina HD som stod på mässan. Jag skulle in med Hondan men min rumpa var tydligen större än jag tycker den är så den puttade omkull Husqvarnan. Fast… Egentligen tycker jag hojarna var för nära varann och där emellan fanns jag. Plötsligt fick jag plats, då hade visst Husqvarnan vält… Som tur är i oturen hade han satt skynket över HD:n så den fick inga skador. Får lov att säga att det var lätt att få upp Husqvarnan, antingen blev jag superstark modell Stålkvinnan av rädsla för vad gubben ska säga eller så väger den väldigt lite. Jag tror det senare, inte att jag skulle vara superstark. Undrar vad den väger egentligen…?

    Nä, ska nog försöka sova en stund nu. Begriper inte varför jag nödvändigtvis vaknar runt 2-tiden och inte kan somna om? Det jävligaste är att jag känner mig fullständigt utsövd som om jag sovit mina 8-9 timmar när jag vaknar. Som tur är så är jag ledig så lite trötthet skadar inte.

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Är det svårt att starta tvåtaktare? Har bara vid något enstaka tillfälle ens kört en tvåtaktare, för närmare trettio år sedan, så jag har noll erfarenhet. Fyrtaktare brukar jag kunna starta däremot. Gäller att få kolven i rätt läge innan man laddar. Mest bara teknik, som med det mesta. Någon av gubbarna i MCHK borde väl kunna ge dig bra instruxer om hur du ska göra på bästa sätt? Trilskande hojar är ett elände. Man blir ganska fort varm av att kicka, om den inte startar omgående....

    Du kan räkna med att du blir en superkvinna när du får adrenalinpåslag, tror inte hojen är så lätt inte. Har flera gånger lyft upp min gamla 1100GS på runt 275 kilo, ensam. Även där handlar det om teknik. Går inte bara att lyfta rakt upp från backen utan det blir till att snedställa styret och, som alltid, lyfta med benen och inte med ryggen.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Jag har inte kört någon tvåtakts mc men jag har haft en Saab tvåtakt och så länge som allt var i ordnig så klickade det aldrig hur kallt det än var, som jag mins det så var stiften jäkligt noga med avståndet men annars så mins jag inte mycket av vilka problem det var.
    Jan-Olov

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Hade också en tvåtakts Saab...i två veckor innan motorn skar. Detta trots korrekt oljeinblandning. Den var kul så länge den gick, "Molnets broder" !
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Hade också en tvåtakts Saab...i två veckor innan motorn skar. Detta trots korrekt oljeinblandning. Den var kul så länge den gick, "Molnets broder" !
    Använde du motorbromsen? det tålde inte motorn för då fick den ingen smörjning. Den jag hade var en 64års modell. Jag såg en likadan på Saabs museum i Trollhättan nu i somras det var så man fick tårar i ögonen när jag mides min första bil.
    Jan-Olov

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Stopp! Vill ni diskutera Saab tvåtakt kan ni väl vara snälla och skapa en egen tråd? :-*

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    …förresten så har jag fått instruktioner hur jag ska starta Husqvarnan. Flöda förgasaren och kicka. Och låt bli gashandtaget…

  8. #8
    Förlåt.
    Jan-Olov

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ingen fara men bloggen började spåra ur lite grann.

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    …förresten så har jag fått instruktioner hur jag ska starta Husqvarnan. Flöda förgasaren och kicka. Och låt bli gashandtaget…
    Har du provat att det funkar? Låta bli gashandtaget brukar alltid vara gångbart. Är det bara att kicka till, utan att leta upp något speciellt läge på kolven? Alltid kul, och inte minst, nyttigt att bredda sina kunskaper inom ämnet motorcyklar och deras startprocedurer.
    ~ Mats

    Min blogg

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •