Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: MC-mässan

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    MC-mässan

    Första dagen hade mässan ca 6000 besökare, inte illa för att vara första dagen med tanke på finanskris och lågkonjunktur. Efter 9 timmars trampande runt på mässan förklarade mina fötter krig mot mig, jag hade fel typ av skor på mig. Huvudet var inte heller sen att hänga på i form av huvudvärk, när jag kom hem var jag lite illamående pga huvudvärken, första gången jag upplevt en så intensiv huvudvärk.

    Nästa gång jag skulle trampa runt på mässan var på lördagen, denna gång såg jag till att ha ordentliga kängor på fötterna, nu skulle jag inte vara lika fåfäng för det är väl ingen som kollar in mina skor i alla fall när det står tjusiga hojar i montern. Varför nu det fick mig att tro jag skulle ha tjusiga skor på torsdagen, till ingen nytta annat än fotvärk…? ;-)

    Det kom också tidsenligt klädda herrar som gick runt på mässan. En Gert var klädd enligt 1910-talets mc-klädsel. Han var rolig, varje gång han öppnade mun brast jag ut i gapskratt åt hans tokroliga kommentarer, det är helt otroligt vilken skön humor somliga begåvas med. Fler av den kalibern tack!

    Jag passade på att hålla ögonen på vilka hojar som drog folk till sig. De var:
    • HD från 1936, 1200 cc, sidventilare (s.k. ”storsida”).
    • Triumph Tiger 90 från 1965
    • Honda CB750 Four K2 från 1973
    • Nisse Hedlunds mc

    På lördags morgon regnade det ordentligt, det började läcka in genom taket, rakt på en Motosacoche från 1925. Vi flyttade den lite åt höger och satte en cafébricka samt en tom Tzatzikiburk som uppsamlingskärl på golvet så inte mattan skulle bada i vatten. Några timmar senare upptäcker vi att det låg några mynt i burken…

    Jag fick också en fin kontakt med självaste Nisse Hedlund, han är rolig och humoristisk, en väldigt trevlig man. Vi gick runt och kikade på mässan och pratade om hojar. Jag lyssnade när han pratade med Erling om motorer, när han berättade vad han såg på Zlatans nya HD, då slog det mig att det sitter en hel del kunskaper där. Det roliga med människor med en högre teknisk kompetens än genomsnittet är att de är så vanliga när man pratar med dom, då är det skoj att lära känna dom.

    Jag passade på att springa förbi SMC's monter och lyssna hur det blir med kursen i ”Först till olycksplats”. Jodå den blir av, vad skoj! =)
    Så nu är det SMC, BMW-klubben och Triumph Center som ska ha föreläsare. Känns skönt att göra nåt nyttigt, med en så pass viktig del i vårt mc-liv.

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Jag fick också en fin kontakt med självaste Nisse Hedlund, han är rolig och humoristisk, en väldigt trevlig man. Vi gick runt och kikade på mässan och pratade om hojar. Jag lyssnade när han pratade med Erling om motorer, när han berättade vad han såg på Zlatans nya HD, då slog det mig att det sitter en hel del kunskaper där. Det roliga med människor med en högre teknisk kompetens än genomsnittet är att de är så vanliga när man pratar med dom, då är det skoj att lära känna dom.
    Kan verkligen instämma i din beundran av Nisse Hedlund. Har själv haft nöjet att träffa honom. Var på invigningen av den utsällning du länkar till här ovan. Var fängslande att höra honom berätta om sitt långa och framgångsrika liv inom mc-sporten. Där fanns en outsinlig källa av roliga anekdoter att ösa ur. Fantastiskt av en vanlig enkel kille från Spånga att kunna konstruera egna motorer och spöa de stora fabrikernas team. Passade på att fråga honom om det var sant, som jag hört, att Yamaha stulit motorkonceptet från hans V-twin, just den hoj som fanns här på mässan. Han bekräftade att så var fallet, men att han naturligtvis inte hade resurser att kunna stämma dom. Den motorn blev sedan en oerhörd framgång för Yamaha, först lanserad i deras udda modell TR1. Ägde själv en sådan. Den blev ingen större framgång. Inte på grund av motorn utan mer för sin udda design. När motorn senare fick leva vidare i Viragomodellerna kom framgången.
    Tänk om han hade fått anständigt betalt för sin konstruktion.

    En del av de motorer han konstruerade har fått ett "andra liv" efter avslutade tävlingskarriärer. Dom har hamnat i olika typer av custombyggen. Hade en kompis, i min ungdom, som kom över en motor som blev grunden till en chopper. Till min glädje fick jag återse den tjugo år senare på Nisses utsällning.

    Nisse är inte bara bra på motorer. Han har även kommit på olika kluriga lösningar inom så vitt skilda områden som dammsugare och pepparkakor. Nisse har fria pepparkakor under resten av sin levnad, som tack för hjälpen.

    Verkligen bra att du själv tog tag i att se till att dessa kurser, "Först till olycksplats", kommer till stånd, när ingen annan gjorde det.
    Dom är verkligen livsviktiga i ordets rätta bemärkelse. Vi vet aldrig när, var eller vem som drabbas. Om vi då har gått en utbildning i vad vi ska göra ökar chanserna dramatiskt att det ska bli en så lyckosam utgång av olyckan som det bara är möjligt.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Har kursen kommit ut på SMCs sida ännu, jag hittar inte den.
    Jan-Olov

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Nej inte än, Jan-Olov. Jag ska trycka på dom så anmälan kommer upp.

Liknande ämnen

  1. MC-mässan
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-01-22, 15:36
  2. MC-mässan 2017
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-01-28, 17:38
  3. MC Mässan
    Av Markus i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-01-09, 01:32
  4. Mc-mässan.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-29, 18:08
  5. Mässan i GBG
    Av Boogieman i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 19:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •