Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Olja och oljefilterbyte

  1. #11
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Och generellt kan man alltid ersätta en äldre kvalitetsklass med en nyare.
    Specialfall finns men till din fina motor funkar det jättebra med en av de moderna produkterna.
    Se dock upp med en sak: Oljan bör vara JASO-klassad då din koppling går i samma olja som allt annat. Förutom premiumoljorna som säljs i mc-affären, finns fullgoda alternativ på annat håll och till rimligare pris.
    För egen del skulle jag välja Biltemas "MC-olja 15W–40" för 49,90:-/liter.
    Senast redigerat av Guzzi-Leif den 2009-03-22 klockan 13:00.

  2. #12
    Står den i kall utrymme bör du byta på våren pga fukten
    Annars sitter du o åker om kring med vatten kristalerna på sommarn

  3. #13
    Medlem Seths avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kinne-vedum
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Står den i kall utrymme bör du byta på våren pga fukten
    Annars sitter du o åker om kring med vatten kristalerna på sommarn
    ok då var det tur att jag inte bytte i höstas

  4. #14
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Det man behöver under vintern, är ett fullgott korrosionsskydd.
    Gammal olja kan delvis vara mättad när det gäller de additiver som ska neutralisera det sura.
    Därför är det definitivt bäst att byta INNAN vinterförvaret.
    Eventuellt kondensvatten (det kan aldrig bli fråga om stora mängder såvida man inte gör misstaget att starta motorn då och då) försvinner med vevhusventilationen efter några mil med varm motor de första vårturerna.

  5. #15
    Detta är ett svar från en som jobbar på statoil anläggning i Norge som jag fick
    Han mena på att olja är färsk vara varpå att det är bättre o byta på våren innan man tar ut
    Sedan tror inte jag att oljan i våra hojar har så dålig kvalite att den inte kan stå över vintern
    Lasbilar har mellan 4000 - 10000 mellen olje byte så sug på den karameln,-)

  6. #16
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Mitt svar har också förankring i en hel del kompetent folk men låt då var och en bli salig på sin tro.

  7. #17
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    om man tolkar alla parter så är det bra att byta olja Skadar knappast motorn om man nu råkar byta en gång för mycket speciellt om man använder Biltemas olja som var så dyr.Med tanke på det så kunde man faktiskt offra att byta på hösten för att få ny olja inför förvaringen och göra ny byte på våren för att vara säker på allt Man kan ju spara på att byta oljefiltern bara en gång eftersom man inte kör på vintern ;D

  8. #18
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Detta är ett svar från en som jobbar på statoil anläggning i Norge som jag fick
    Han mena på att olja är färsk vara varpå att det är bättre o byta på våren innan man tar ut
    Sedan tror inte jag att oljan i våra hojar har så dålig kvalite att den inte kan stå över vintern
    Lasbilar har mellan 4000 - 10000 mellen olje byte så sug på den karameln,-)
    Dilemmat med att låta den gamla oljan stå över vintern har inget med oljans kvalité som sådan att göra. Det handlar om att man kanske inte vill ha sotet och andra rester från motorn liggande i blocket över vintern (jo, oljan är gjord för att ta hand om förbränningsrester som tillsammans med den fukt den åxå ska ta hand om bildar sura och svagt frätande rester).

    Inget stort problem, men varför inte byta på hösten när man ställer in hojen och slippa på våren när man helst bara vill ut? Det krävs ju ändå att man varmkör motorn för att få ut så mycket som möjligt, perfekt efter sista turen

Liknande ämnen

  1. Motul olja
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-05-28, 13:16
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 22:41
  3. Olja i Sportster -97
    Av Bjorling i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 02:24
  4. Olja på motorn!!
    Av Ove i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-02, 22:27
  5. Ölja..
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 14:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •