Visa resultat för omröstning: Borde Sverige tillåta motorcyklar i bussfilerna?

Antal röster
27. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja

    21 77,78%
  • Nej

    4 14,81%
  • Vet ej

    2 7,41%
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Motorcyklar i bussfilen - något för Sverige?

  1. #11
    De hade detta på test i Stockholm för några år sedan på vissa sträckor och från Roslagstull till Danderydsbron har de lämnat skyltarna kvar, så där är det bara att köra i bussfilen.

    Vet inte om skyltarna finns kvar på andra ställen i stan?

    Har dock inte läst vad de fick ut av denna test, troligen att vi inte får köra i bussfilen då de inte satt upp dessa skyltar på andra ställen.
    Besök gärna min hemsida livet på två hjul.
    http://www.nogg.se/BajenSamMC

    Eller min nya mc blogg, Bajen-Sam Biker från Roslagen.
    http://bajen-sambikerfranroslagen.blogspot.com

  2. #12
    Mc-Bosse
    Gäst
    Stopp och belägg!!! Det heter bussfil och den finns där för att underlätta för bussen att kunna hålla tidtabellen. Cyklister får köra där nu men det skulle vara förbjudet det med. Bussfilen skulle egentligen vara avgränsad med staket så vi busschaufförer skulle slippa andra trafikanter och kunna hålla tidtabellen. En mc kör fortare men det är ändå fel att låta annat än bussen köra där.

    Jo jag har kört buss i 25 år och så fort det blir förbättringar för kollektivtrafiken så tillkommer det en massa undantag som gör att effekten av förbättringen till stor del uteblir. Vad blir effekten om jag ska behöva ligga i 10 km/ tim bakom en cyklist i bussfilen? Jo att jag inte kör i bussfilen för att komma fram utan använder filen till höger om bussfilen till andra trafikanters förtret.

    Det känns att bussen kör nämre än vad den gör för att det är som en vägg när du tittar i backspegeln.

    Åsikter från en busschaufför.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-03-26 klockan 23:57.

  3. #13
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Men här på väg 73 Nynäsvägen kör bussar i bilfilen och bussfilen bredvid är helt tom. Varför kör man så när man har fått en egen hel fil?

  4. #14
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av Kawasaki-Bosse Visa inlägg
    ...Cyklister får köra där nu...
    Cyklister i bussfilen låter ju helt galet. Har för mig att även s k eu-moppar får köra där inkl mopedbilarna. Det måste vara ett effektivt hinder för bussarna....
    Jag tycker att inga långsamtgående fordon eller bilar (förutom taxi) ska få köra i bussfilen, däremot mc för de är så pass få/snabba/smidiga att de inte bör utgöra något hinder. Sen känns det säkrare för mig som mc-förare med en egen fil utan bilister som gör oplanerade filbyten utan att ge signal.

  5. #15
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    bussfilen är bara för bussar i linjetrafik om den nu inte har en tilläggstavla att den gäller för bussar Alltså om man tomkör så får man inte ligga där,sedan beror mycket på hur trafiken är,är det rusning så ligger jag alltid i bussfilen, och är det inte rusning så spelar det egentligen ingen roll.Bussfilen på Nynäsvägen mot stan har massa påfarter som korsar så det känns ibland inget vidare även om korsande bilister har väjning,men som tur är så finns i alla fall inga cyklister där. Bussförare är som alla andra,det finns bra och mindre bra förare och alla kan ju göra fel ibland.
    En som kör buss, motorcykel och cykel

  6. #16
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773
    Citat Ursprungligen postat av swedan Visa inlägg
    Cyklister i bussfilen låter ju helt galet. Har för mig att även s k eu-moppar får köra där inkl mopedbilarna. Det måste vara ett effektivt hinder för bussarna....
    Jag tycker att inga långsamtgående fordon eller bilar (förutom taxi) ska få köra i bussfilen, däremot mc för de är så pass få/snabba/smidiga att de inte bör utgöra något hinder. Sen känns det säkrare för mig som mc-förare med en egen fil utan bilister som gör oplanerade filbyten utan att ge signal.
    bra sagt! jag håller med, motorcyklar borde kunna köra där utan att störa funktionen med en bussfil, att bussarna ska ha någon chans alls att komma fram i tid. mopeder och mopedbilar måste vara ivägen, eller?

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kista/Stockholm
    Inlägg
    7
    Separera olika fordon i traffiken är i alla fall en bra sak. Men cyklister i busfilen? Detta passar inte ihop, hastighetsskillnaden till bussar är mycket för stort! Däremot ser jag ingen problem med att tillåter mc på busfiler, mc störa ja inte bussarna! Säkerheten för mc förarna höjs, eftersom många (jag inkludera mig själv) skulle annars försöker att smyger sig fram mellan bilarna när trafiken gå trögt. MC förbruker mindre plats i våra städer (och i många fall också mindre bränsle) som bilarna, varför inte "belöna" detta med att tillåter mc på busfilen och därmed höjer framkomligheten? Titta bara in i bilarna: i hur många sitter mer som en person under rusningstrafiken? MC är en mindre miljöskadligt sätt att kommer från A till B, därför få den gärna ha extra rättigheter!

  8. #18
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Numer får Eu-mopeder inte heller köra i bussfilen vilket jag tycker är ett korkat beslut. I alla fall borde det vara tillåtet innanför tullarna (läs stadskärnan i andra städer än Sthlm). Jag har kört Eu-moped i Sthlm i tre år och har aldrig varit i vägen för någon buss. Och självklart borde motorcyklister och Eu-mopedister premieras för att de lämnar bilen hemma. Visst, många av oss skulle säkert också kunna ta bussen, men ändå. Vi är ju också ett snyggt inslag i trafiken, icke att förglömma. Om man inte kör utan dämpare då eller på bakhjulet mot rödljus etc...

    Med Eu-mopeden kör jag från Södermalm till Djurgården på tio minuter i bussfilen en trafikerad dag. Om jag måste dela fil med bilarna skulle samma sträcka ta 25 minuter, minst.

    Apropå det; vad är böterna för att ha kört i bussfil?

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kista/Stockholm
    Inlägg
    7
    Efter jag läste denna Fred skickade jag mail till Vägverket och frågade om man kan inte öppnar busfilen på E4 från Kista in till Järva Korg för MC. Där är det kö varje morgon. Jag själv bruka at hojen om jag måste in i stan (om jag inte ta tbanan) för det är helt meningslöst att försöker kommer ut med bilen från Kista efter kl 16:30 till 19:00. Blir nu nufiken på svaret! Tydligen finns ingen logik bakom vilka busfiler få användas av mc och vilka inte. Exempel: vägen från Norrtull förbi Naturhistoriska RM är öppen för MC. Varför inte den mycket hårdare traffikerade E4?

Liknande ämnen

  1. Tips från er som kan något om motorer
    Av Mad Makks i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-11-02, 19:40
  2. Något small sen slockna all ström
    Av Roffetheone i forum Mekhörnan
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-06-10, 13:57
  3. ktm 450 sx - något att ha?
    Av sealmask i forum Street
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-07-15, 21:45
  4. MC-taxi, något för Sverige?
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 13:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •