Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Lackera

  1. #1
    Medlem Daimbags avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    68

    Lackera

    Är det någon som testat att lackera några mc-delar själv, typ tank och skärmar. I så fall hur gick ni tillväga för att få det riktigt bra? Vilka slags färger använde ni?

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    I mitt fall hade jag en glasfiberskärm som jag mattade ner med våtslippapper under rinnande vatten och sen lackade jag den mattsvart, inga problem. Varför jag mattade ner den var för att skärmen var högblank och vit, jag ville få färgen att fästa bra. Det var en vanlig mattsvart lackfärg jag köpt på Biltema.

  3. #3
    Medlem Daimbags avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    68
    Har målat en tank en gång men det blev sådär. Blev rekomenderad att köpa en dyrare och bättre sprayfärg med riktig billack i. Men sedan måste man väl lägga på någon klarlack över för att det ska hålla bra. Tanken jag målade var också i mattsvart.

  4. #4
    allt i hopa e ganska enkelt , packa i låda och lämna det till lackerare , jag provade själv och det blev skit ( jag kommer aldrig att lacka själv ) men ska du ha matt svart ska du inte ha klar lack ju

  5. #5
    Har också testa själv.. det blir ju inte som hos en lackerare men ändå helt OK tycker jag!
    Jag lackade en tank till en gammal veteranare. Började med att slipa ner gammal färg och spackla igen en liten byngla. Körde med våtslippapper och sen på med någon grundfärg. Två lager vanlig färg ovanpå det och avrunda med lite klarlack.

    Nu har den tanken bara legat i garaget sedan dess så jag vet inte om den tål regn
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  6. #6
    Medlem Daimbags avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    68
    Det stora problemet är ju just detta med "matt klarlack". Har målat med vanliga sprayfärger och fått ett riktigt bra resultat MEN problemet blir sedan när man ska ha på något som skyddar färgen för den blir flammig och dålig med tiden. Det enda som tydligen funkar är att lämna in tanken så att en lackerare lägger på den matta klarlacken eller om man har en kompressor, färgspruta och lack med härdning. Men detta kostar ju några slantar......

  7. #7
    Ska man lacka mycket vore det kul att bygga en egen liten lackbox och köpa seriösare grejer, men det kostar en del som sagt.

    Någon som testat lacka själv med tryckluft?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  8. #8
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Har både grejorna och testat vid olika tillfällen, men lätt är det inte så jag har fått lika många resultat som test. Men det är ju kul att ha gjort det själv och vill man så kan man ju bara slipa ner det igen.Det är nog en hel vetenskap med densiteten på färg,ventilation och värme.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  9. #9
    Jag åstakom en skada på frugans mc, mitt uppe på tanken. Jag fixade bucklan och lät en firma som gör dekaler och liknande göra en stilig fantasi figur i gråsvart själhäftande plast som de täckte skadan med. Resultatet blev axeptabelt, jag säger detta som ett tipps till någon annan olycklig som ställer till det för sig.
    Jan-Olov

  10. #10
    Medlem Daimbags avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    68
    Har kollat upp vad det skulle kosta att lackera om en tank i mattsvart. billigaste är 1500:- Kan tycka att det är helt ok men när man ska ut pengar för nya däck service och besiktning känns det som att detta ligger längst bort. Kan man då på något sätt lösa det själv vore det jättekul.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •