Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Dubbdäck till motorcykel

  1. #1

    Dubbdäck till motorcykel

    Är det någon som vet vad som gäller för dubbdäck till mc?

    Mötte en Honda Transalp på de snöiga norrlands-vägarna och insåg att det vore ganska tufft att iaf testa köra hojen på dubbdäck. Men vad gäller för regler? Vad man kan läsa om kravet på dubbdäck gäller det endast bilar, men det borde ju inte innebär att man inte får ha dubbade däck även på motorcyklar.

    Frågan är bara om ett par billiga thai-däck med ordentliga dubb i är riktigt godkänt
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag har själv haft samma frågor i funderingarna och har sett en och annan hoj utan dubbdäck även efter 1 dec. Jag tror dubbdäck gäller bara personbilar. Lastbilar och bussar behöver inte ha dubbdäck, tror nog mc hör till den kategorin som inte behöver ha dubbade hjul vintertid. Jag har sökt och letat på Vägverkets hemsida men hittar ingen direkt information om det.

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Man behöver inte ha vinterdäck på motorcykel. Dom är undantagna från regeln som gäller personbilar. Nu är det ju inte dubbdäck som det är lag på för personbilar heller, utan godkända vinterdäck. Du kan alltså ha precis vilka däck du vill på din motorcykel!
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2008-12-30 klockan 08:50.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Gissar att man anser att det är så få som kör på vintern att man inte bryr sig från vägverkets sida.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Det finns skrivet nånstans ungefärligt:
    ...att man ska ha dubb både fram och bak(minns att det skulle också vara ungefär lika mycket dubb) samt dubben får ej vara av rörtyp.

    Annars finns det inga krav på att man måste ha dubb på vintern

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag hittar inte den informationen, de kanske har ändrat? Jag tror nog det är så att mc är undantagna liksom lastbil och buss.

  8. #8
    Hittar inte heller den informationen mer.
    ....men det har funntits. Kan hända att dom tagit bort den pga att det är i slutändan så få som använder hoj på vintern(på vägarna)?

    Det intressanta med den gamla lagen var att man använde ordet rörtyp. Kan förstå att man friskriver sig från sådana dubb, men jag har aldrig sett eller hört att någon använder den typen av dubb.

    Ringer man till vägverket tio gånger och hör vad som gäller, så gissar jag att man får nästan tio olika förslag på vad som gäller?

  9. #9
    Tidningen Bike på sidan 18 finns en liten spalt som kallas för "POLISEN SVARAR"

    Där svarar polisman Kjell Lindgren(motorcyklist) att det finns egentligen inga krav, men vägverkets föreskrifter(ordet bör används) är ungefär som jag skrev lite längre upp vad gäller rörtyp etc etc

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    …och Vägverkets numera Transportstyrelsens föreskrifter letade jag efter och hittade ingen information och undrade om de har ändrat.

Liknande ämnen

  1. Dubbdäck i Stockholm?
    Av Mymlan i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-04-05, 19:09
  2. Köp av motorcykel
    Av Lunkish i forum Street
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-13, 19:20
  3. USB på motorcykel
    Av Kret i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 19:04
  4. Husvagn till motorcykel
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 23:15
  5. Dubbdäck till crossen
    Av pewa i forum Offroad
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 00:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •