Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Oljefilter på BMW

  1. #1

    Oljefilter på BMW

    Servar min GS, tog tid att hitta oljefiltret. Det sitter under motorn inne i en "grotta" som precis rymmer filtret. Min undran är, hur kommer jag åt att skruva av det? En sista lösning är att slå in en skruvmejsel igenom filtret och skruva av det med den. Detta är kladdigt, nån som har en bättre lösning?
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  2. #2
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Du kan få låna av mig Hasse,jag har investerat i en sån borttagare.
    Annars läste jag på BMW sidan att Biltema skall ha en borttagare som passar,minns inte artikelnumret.
    Där är minimalt med plats om det ser ut som på min,den behövs även när man skruvar på det nya filtret för där är inte ens plats för fingrarna.

  3. #3
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773
    jag använde ett specialverktyg, kanske ett sådant mr.peter menar? är ett handtag med som en rem man drar runt filtret. fungerade perfekt men då stack visserligen filtret ut lite grann i alla fall

  4. #4
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Men se det gör det inte på min åtminstone,hela filtret sitter innanför,det är ett måste med rätt verktyg.

  5. #5
    Jan-Olov

  6. #6
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Ja det är den typen av verktyg men det måste va absolut rätt storlek.

  7. #7
    Här är en möjlig modell, kräver kanske lite mer plats.
    http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=82503
    Jan-Olov

  8. #8
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Den går inte det ser jag direkt.

  9. #9
    Den andra har jag redan, men första förslaget ser bra ut. Kollar på Biltema i morgon. Som gammal smörjare och bilmekare så har bytt många filter i mina dar men inget har suttet så här inklämt.
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  10. #10
    den första bör fungera , kolla annars på touringbutiken de har en som är som ett litet lock

Liknande ämnen

  1. Oljefilter?
    Av Mange i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-14, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •